BRATISLAVA. Kríza už prinútila viac ako polovicu (52,3 percenta) obyvateľov Slovenska začať obmedzovať niektoré z výdavkov. O niečo menej, teda 45,3 percenta ľudí sa vyjadrilo, že míňa rovnako ako predtým. Len 1,5 percenta opýtaných si dopraje viac. Ukázal to májový prieskum agentúry TNS SK urobený na vzorke 1 013 respondentov.
Pre krízu šetria v porovnaní s celoslovenským priemerom viac obyvatelia stredne veľkých a veľkých miest okrem Bratislavy. Ale tiež ľudia z trenčianskeho, prešovského a žilinského regiónu, viacdetné rodiny, manuálni zamestnanci, nezamestnaní a domácnosti s čistým mesačným príjmom do tisíc eur. Obmedziť výdavky viac ako priemer museli tiež domácnosti, ktoré majú dlhodobo problémy so zabezpečením základných životných potrieb.
Prieskum tiež ukázal, že zhruba 40 percent ľudí šetrí na väčších investíciách do domácnosti, dovolenkách, posedení v kaviarni či reštaurácii. Tí, čo šetria na domácnosti, odložili nákup spotrebičov a elektroniky, zastavili rekonštrukcie či prestavby.
Ľudia menej dovolenkujú, uprednostňujú lacnejšie dovolenky či dovolenky na Slovensku. Obmedzili liečebné pobyty v kúpeľoch. Tretina opýtaných šetrí na oblečení a kultúre. Obmedzili návštevy kina, divadla či koncertov.
Ľudia stláčajú aj výdavky na potraviny či drogériu, šetria na športe a relaxe.
Z prieskumu vyplynulo, že ľudia nakupujú skôr lacnejší tovar, prípadne využívajú akciové ceny. Tiež kupujú menej ovocia, zeleniny a mäsa, nekupujú malinovky, sladkosti a zmrzlinu. A jedia hlavne to, čo si sami dopestujú.
Spotrebitelia tiež nakupujú v zahraničí, šetria na alkohole a cigaretách, menej telefonujú a rušia káblové televízie.