Kontroly sa končia v neprospech šrotovísk

Väčšina kontrolovaných šrotovísk porušuje zákon. Vymáha poplatky od majiteľov vozidiel.

Viac ako polovica kontrol na šrotoviskách ukázala, že konajú protiprávne.

BRATISLAVA. Za auto, ktoré sa majiteľ rozhodne zošrotovať, má od firmy na spracovanie vrakov dostať príspevok 33,19 eura. Musí ho však priviezť na vlastné náklady.

V praxi je to však často inak. Mnohé šrotoviská bez autorizácie ministerstva životného prostredia staré auto zlikvidujú za poplatok. Protiprávne.

Viac ako polovica porušuje zákon

Slovenská inšpekcia životného prostredia urobila za prvý polrok 17 kontrol. Trinásť z nich bolo zameraných na šrotovné, deväť prevádzok vyšlo z kontroly s porušením zákona o odpadoch. Za celý minulý rok inšpekcia preverila len 9 zariadení, väčšina tiež podnikala v rozpore s pravidlami.

Najčastejšími previneniami proti zákonu je podľa hlavnej inšpektorky útvaru odpadového hospodárstva Jarmily Ďurďovičovej práve vymáhanie poplatku pri preberaní starého automobilu, nevyplatenie finančného príspevku majiteľovi vo výške 33,19 eura, alebo pôsobenie bez autorizácie od ministerstva životného prostredia.
Zariadeniam za takéto konanie hrozí pokuta až do 16 596,95 eura.

Ak chce majiteľ starého auta predísť problémom, mal by využiť autorizovaného spracovateľa. Ministerstvo životného prostredia udelilo autorizáciu 32 zariadeniam. Tie musia spĺňať všetky normy a nariadenia o spôsobe likvidovania vozidla. Ich zoznam má zverejnený na svojej stránke.

Šrotoviská sú v kríze

Autorizované šrotoviská majú podľa Ľubomíra Farenzenu, predsedu Cechu autorizovaných zhodnocovateľov starých vozidiel, existenčné problémy. Keďže „šrotoviská" podľa neho nie sú rešpektované ako súčasť automobilového priemyslu, štát im nepomáha.

Problém spracovateľom spôobila aj novela cestného zákona. Majiteľ môže podľa nej odhlásiť auto na základe čestného vyhlásenia. Pred novelou sa odhlasovalo elektronicky a boli o tom oboznámené viaceré zložky, medzi nimi aj Združenie automobilového priemyslu a spracovatelia starých vozidiel.

„Ak si chce dnes majiteľ zarobiť, dá auto rôznym zberniam a tie ho rozoberú, vyberú z neho speňažiteľné suroviny a ostatok nechajú na mieste," povedal Farenzena.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 735
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 964
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 107
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 616
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 795
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 243
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 166
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 084
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 058
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 976

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života vás čaká

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Prešov sa blíži k časti svojho severného obchvatu, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd pretláča odvodové úľavy, tentoraz pre seniorov

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.

Nízke úroky v bankách vydržia ešte minimálne rok

Podľa odhadov ekonómov príde prvé väčšie zvyšovanie úrokov v polovici roka 2019.

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal päť minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa GPS.