BRATISLAVA. Spoločnosť Nestlé môže byť spokojná. Jej káva úradníkom v rezorte obrany chutí najviac zo všetkých, a preto ju ponúkajú aj na pracovných stretnutiach a zahraničným návštevám. Iné značky kávy rezort neskúša a pri verejnom obstarávaní vyžaduje len kávu Nescafé Gold. Zároveň vyraďuje zo súťaže tých záujemcov, ktorí mu nevedia dokladovať nezvyčajne nízku cenu.
V roku 2008 vyhlásilo ministerstvo verejnú súťaž na distribútora, ktorý by mu počas celého tohto roku dodával čaje, instantné nápoje a kávu. V požiadavkách si vyslovene vyžiadalo produkt od spoločnosti Nestlé.
„Alternatíva kávy Nescafé Gold nie je povolená," píše sa v oficiálnej výzve. Konkurenčné značky teda boli diskvalifikované vopred.
„Výberové konania vypisované štátnymi inštitúciami by nemali vopred obmedzovať výber požadovaných položiek na jednu značku kávy," povedal Martin Sedláček, marketingový riaditeľ AG Foods Group, ktorá na Slovensko dováža napríklad kávu Jacobs. „Určite nejde o štandardný postup vo výberovom konaní a toto rozhodnutie je napadnuteľné z hľadiska obmedzenia hospodárskej súťaže," povedal Sedláček.
Žiadne pokusy
Ministerstvo sa bráni: „Ak v minulých rokoch nebol presne uvedený druh kávy, uchádzači ponúkali rôzne značky a ich ponuky sa nedali porovnať," vraví Katarína Casamassima z tlačového oddelenia ministerstva. Alternatíva k Nescafé Gold nebola podľa nej povolená z dôvodu požiadaviek na kvalitu a tiež preto, aby sa v ponuke dala „hodnotiť káva rovnakých kvalitatívnych parametrov".
„Pri zahraničných návštevách ministra obrany, štátneho tajomníka, náčelníka generálneho štábu a iných funkcionárov nie je možné robiť žiadne experimenty s kvalitou," povedala Casamassima.
Produkt Nescafé Gold bol podľa nej v praxi odskúšaný a neboli proti nemu vznesené žiadne námietky.
Úrad pre Verejné obstarávanie nesúhlasí s postupom ministerstva a zdôrazňuje, že vždy musí byť zabezpečená čestná hospodárska súťaž. „Pri vyhlásení súťaže nemôže byť vopred určená konkrétna značka," hovorí Igor Pätoprstý, riaditeľ kancelárie predsedu a európskych záležitostí na úrade.
Sedláček z AG Foods Group si myslí, že na trhu je mnoho káv, ktoré by sa značke Nescafé Gold vyrovnali.
„Pokiaľ by sme však mali pohostiť zahraničných delegátov, tak im určite neponúkneme rozpustnú kávu, ale preso alebo fresh brew z mletej kávy tak, ako je štandardom vo všetkých lepších hoteloch. Preto samotný výber instantnej kávy ako reprezentatívneho nápoja je zvláštny," povedal Sedláček. Otázka, ako na ministerstve varia kávu, ležala na stole tlačového oddelenia týždeň. Dodnes na ňu neodpovedali.
Neúspešné súťaže
Nemenej zaujímavý je príbeh tohto verejného obstarávania. Do súťaže sa prihlásili štyria uchádzači, ale z tendra boli vylúčení. Buď prekročili limit zákazky, predložili ponuku, ktorá nebola v súlade s podmienkami, alebo nevedeli dokladovať nezvyčajne nízku cenu.
Keďže išlo o druhú nevydarenú výzvu, ministerstvo nakoniec vybralo dodávateľa rokovaním bez zverejnenia. Stala sa ním firma Gastrom z Pezinka.
Ministerstvo nakúpilo dvesto päťdesiatgramových balení kávy. To, či bude rezort robiť podobný nákup aj na rok 2010, jeho hovorkyňa ešte nevedela povedať.