Reštaurácie ponúkajú krízové menu

Klesajúci dopyt po jedle mimo domova sa podniky snažia vyriešiť špeciálnymi ponukami. V názore na to, či by im mala pomôcť aj vláda, nepanuje zhoda.

Niektoré reštaurácie majú v čase krízy v ponuke okrem štandardného aj menšie a cenovo dostupnejšie menu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Kríza už naplno doľahla na reštaurácie a pohostinstvá. Ľudia viac premýšľajú nad každým zarobeným eurom a obed či večeru v reštaurácii čoraz častejšie nahrádzajú domácou stravou. Dokazujú to tržby reštaurácií a pohostinstiev, ktoré sa v júni medziročne prepadli takmer o tretinu.

„Pokles záujmu cítime najmä pred výplatami," hovorí Rastislav Maliarik, majiteľ reštaurácie Gurmán v Hamuliakove. „Menej sa kupujú zákusky, viac idú hlavné jedlá a menu," vraví.

Súhlasí s ním aj Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno. Navyše si myslí, že v čase krízy ľudia uprednostnia kvalitnejšie prostredie, pred tým menej kvalitným, ochotnejší personál pred menej zdvorilým.

Lákajú na špeciálne ponuky

Krízu v stravovaní riešia podľa Zväzu hotelov a reštaurácií podnikatelia rôzne. Niektorí vytvorili špeciálne „krízové" menu s nižšou cenou a skromnejším obsahom. „Iní k cene nápoja pridávajú nejakú službu či produkt navyše. Niekde zase pri kúpe jedného tovaru dávajú druhý zadarmo," hovorí Pavol Kašuba, generálny sekretár zväzu.

V žilinskej kaviarni Mane Caffe dávajú zákazníkom ku káve malú čokoládu zdarma. Každý druhý týždeň kaviareň organizuje špeciálne akcie. „Snažíme sa to vykryť šetrením na prevádzkových nákladoch. Napríklad vyberáme rovnako kvalitné, no lacnejšie čistiace prostriedky," hovorí majiteľ kaviarne Marián Galuška.

Prívrženci amerického fastfoodu Subway, ktorý je však u nás zatiaľ len v Trenčíne, si môžu objednať sendvič nazvaný Baby Sub. Stojí asi štvrtinu z ceny klasického sendviča, teda približne euro. „Musíme sa prispôsobiť ekonomickému poklesu. Ten bude totiž zákonite sprevádzať menšia ochota ľudí utrácať," hovorí Martin Princ, manažér Subway.

S podobným krízovým lákadlom prišiel v Česku reťazec s rýchlym občerstvením KFC. „V reakcii na krízu sme uviedli B Smart, teda odľahčené menu so zaujímavou cenou," povedal pre Hospodářské noviny Stanislav Pekárek, hovorca KFC. Na Slovensko však KFC s takýmto produktom zatiaľ neprišlo. „Na jeho spôsob predávame Snack Box, čo je malé menu," vysvetlila Lucia Vašková zo slovenskej siete KFC. Tvrdí síce, že to určite nie je krízové menu, ale v ponuke ho KFC dlhšie ako rok nemá.

Najznámejší reťazec s rýchlym občerstveným McDonald's „krízové menu" nezaviedol. „Naša stratégia sa v období krízy nemení. Dlhodobo chceme ponúkať výrobky pre všetky prijímové skupiny," povedala jeho hovorkyňa Drahomíra Jiráková.

Vláda by mala pomôcť?

Pokles dopytu po reštauračných službách podľa Kašubu signalizoval Zväz hotelov a reštaurácií ešte v čase, keď Štatistický úrad vykazoval zelené čísla. „Po zlej zimnej sezóne je zlé, že o nič lepšia nie je ani letná sezóna. Tá sa síce ešte neskončila, ale výsledky budú nelichotivé," myslí si Kašuba.

Podľa neho mnohé zariadenia zareagovali na pokles dopytu poklesom cien, aj keď ceny vstupov sa neznižovali. „Urobili to na úkor svojho zisku," hovorí Kašuba.

Reštauračné služby pritom nie sú tie, ktoré by na Slovensku vytvárali veľké zisky. „Nič iné im nezostáva, pretože vláda nereaguje, nepomáha a necháva všetku ťažobu krízovej doby na prevádzkovateľoch," vraví Kašuba. Analytik obchodu Drahovský však tvrdí, že: „pomoc vlády podnikateľom je v tejto situácii nezmyslom".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 273
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 970
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 212
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 335
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 132
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 753
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 230
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 475
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 147

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Koalícia chce odstrániť šéfa Ústavu pamäti národa. Skúsila to potichúčky

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Neprehliadnite tiež

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.