Reštaurácie ponúkajú krízové menu

Klesajúci dopyt po jedle mimo domova sa podniky snažia vyriešiť špeciálnymi ponukami. V názore na to, či by im mala pomôcť aj vláda, nepanuje zhoda.

Niektoré reštaurácie majú v čase krízy v ponuke okrem štandardného aj menšie a cenovo dostupnejšie menu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Kríza už naplno doľahla na reštaurácie a pohostinstvá. Ľudia viac premýšľajú nad každým zarobeným eurom a obed či večeru v reštaurácii čoraz častejšie nahrádzajú domácou stravou. Dokazujú to tržby reštaurácií a pohostinstiev, ktoré sa v júni medziročne prepadli takmer o tretinu.

„Pokles záujmu cítime najmä pred výplatami," hovorí Rastislav Maliarik, majiteľ reštaurácie Gurmán v Hamuliakove. „Menej sa kupujú zákusky, viac idú hlavné jedlá a menu," vraví.

Súhlasí s ním aj Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno. Navyše si myslí, že v čase krízy ľudia uprednostnia kvalitnejšie prostredie, pred tým menej kvalitným, ochotnejší personál pred menej zdvorilým.

Lákajú na špeciálne ponuky

Krízu v stravovaní riešia podľa Zväzu hotelov a reštaurácií podnikatelia rôzne. Niektorí vytvorili špeciálne „krízové" menu s nižšou cenou a skromnejším obsahom. „Iní k cene nápoja pridávajú nejakú službu či produkt navyše. Niekde zase pri kúpe jedného tovaru dávajú druhý zadarmo," hovorí Pavol Kašuba, generálny sekretár zväzu.

V žilinskej kaviarni Mane Caffe dávajú zákazníkom ku káve malú čokoládu zdarma. Každý druhý týždeň kaviareň organizuje špeciálne akcie. „Snažíme sa to vykryť šetrením na prevádzkových nákladoch. Napríklad vyberáme rovnako kvalitné, no lacnejšie čistiace prostriedky," hovorí majiteľ kaviarne Marián Galuška.

Prívrženci amerického fastfoodu Subway, ktorý je však u nás zatiaľ len v Trenčíne, si môžu objednať sendvič nazvaný Baby Sub. Stojí asi štvrtinu z ceny klasického sendviča, teda približne euro. „Musíme sa prispôsobiť ekonomickému poklesu. Ten bude totiž zákonite sprevádzať menšia ochota ľudí utrácať," hovorí Martin Princ, manažér Subway.

S podobným krízovým lákadlom prišiel v Česku reťazec s rýchlym občerstvením KFC. „V reakcii na krízu sme uviedli B Smart, teda odľahčené menu so zaujímavou cenou," povedal pre Hospodářské noviny Stanislav Pekárek, hovorca KFC. Na Slovensko však KFC s takýmto produktom zatiaľ neprišlo. „Na jeho spôsob predávame Snack Box, čo je malé menu," vysvetlila Lucia Vašková zo slovenskej siete KFC. Tvrdí síce, že to určite nie je krízové menu, ale v ponuke ho KFC dlhšie ako rok nemá.

Najznámejší reťazec s rýchlym občerstveným McDonald's „krízové menu" nezaviedol. „Naša stratégia sa v období krízy nemení. Dlhodobo chceme ponúkať výrobky pre všetky prijímové skupiny," povedala jeho hovorkyňa Drahomíra Jiráková.

Vláda by mala pomôcť?

Pokles dopytu po reštauračných službách podľa Kašubu signalizoval Zväz hotelov a reštaurácií ešte v čase, keď Štatistický úrad vykazoval zelené čísla. „Po zlej zimnej sezóne je zlé, že o nič lepšia nie je ani letná sezóna. Tá sa síce ešte neskončila, ale výsledky budú nelichotivé," myslí si Kašuba.

Podľa neho mnohé zariadenia zareagovali na pokles dopytu poklesom cien, aj keď ceny vstupov sa neznižovali. „Urobili to na úkor svojho zisku," hovorí Kašuba.

Reštauračné služby pritom nie sú tie, ktoré by na Slovensku vytvárali veľké zisky. „Nič iné im nezostáva, pretože vláda nereaguje, nepomáha a necháva všetku ťažobu krízovej doby na prevádzkovateľoch," vraví Kašuba. Analytik obchodu Drahovský však tvrdí, že: „pomoc vlády podnikateľom je v tejto situácii nezmyslom".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 791
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 729
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 724
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 517
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 676
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 695
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 795
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 336
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 150
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

V niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne.

EKONOMIKA

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Neprehliadnite tiež

Nedostatok vyškolených pracovníkov rastie, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Čína sa vlani stala najväčším obchodným partnerom Nemecka

USA však zostali najdôležitejším exportným trhom pre Nemecko.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop