SME

Záruka na D 1 narobí chaos

Čo urobí pripravovaná garancia na diaľnice s rozpočtom, ešte sa nevie.

Rokovania o peniazoch na súkromné cesty sa môžu skomplikovať.Rokovania o peniazoch na súkromné cesty sa môžu skomplikovať. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Štátna záruka na 75 kilometrov súkromnej cesty má priniesť nižšie úroky. Či to však ešte stále bude projekt PPP, nie je jasné.

BRATISLAVA. Výstavba súkromných diaľnic cez projekty súkromno­verejného partnerstva (PPP) prechádza stále novými metamorfózami. Najnovšie sa štát chystá poskytnúť 800­miliónovú štátnu záruku na úver Európskej investičnej banky na zhruba 75 kilometrov PPP–úsekov medzi Martinom a Prešovom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súťaž o tento balík vyhralo konzorcium firiem pod vedením firmy Bouygues Travaux Publics. Jeho súčasťou sú Váhostav a Doprastav.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo financií preto navrhuje zmeniť zákon o štátnom dlhu, lebo záruka sa vymyká dnešným pravidlám. Obdobie, na ktoré sa bude záruka vzťahovať a ani jej presná výška, nie sú podľa hovorcu ministerstva Jána Ondu jasné. Predpokladaných 800 miliónov eur je strop.

Môže to ísť do dlhu

„Už bez štátnej záruky bolo na hrane, či sa tieto projekty budú, alebo nebudú započítavať do dlhu,“ povedal analytik Mesa 10 Ján Marušinec, bývalý odborník ministerstva financií. Problém bude podľa neho nielen s 800­miliónovou zárukou, ale s celou cenou za zákazku na D 1, čiže 3,3 miliardy eurami. „Je veľké riziko, že celý projekt pôjde do dlhu,“ uzavrel Marušinec.

Podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš upozorňuje: Tým, že sa poskytne štátna záruka, sa mení systém rozdelenia rizík medzi štát a súkromníka, ktorý postaví cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Marušinec súhlasí: „Štát sa zaviaže, že bude cestu splácať, ale zároveň, že bude ručiť.“ Riziko je teda v tom, že keby chcel štát odstúpiť od zmluvy a prestal by súkromnému investorovi platiť, dostane sa do pasce. Investor prestane splácať úver Európskej investičnej banke a bude to musieť zaň urobiť slovenská vláda, lebo sa za úver zaručila.

Mikloš s Marušincom sa zhodnú aj v tom, že po takejto zmene v rozložení rizík nie je jasné ani to, či D 1 bude ešte stále projektom PPP.

V tomto má však rezort financií jasno. „Výška štátnej záruky tak, ako je uvedená v novele zákona, neznamená významnú zmenu v presune rozloženia rizík, ktorá by viedla k inej klasifikácii projektu,“ povedal Onda.

So zárukou lacnejšie

Pôžička od EIB by však mala byť lacnejšia než komerčný úver. „Získame peniaze za určitú cenu a na tú dávame malú administratívnu maržu,“ povedal Dušan Ondrejička, hovorca EIB. Banka podľa neho peniaze získava na finančných trhoch za veľmi priaznivých podmienok, lebo má výborný rating. „Naším cieľom nie je zisk, ale realizácia projektov, ktoré sú v súlade s prioritami banky a Európskej únie,“ povedal Ondrejička.

SkryťVypnúť reklamu

Oslovení analytici však upozorňujú, že tučná štátna záruka pre jednu banku môže vyvolať rovnaké chute v iných bankách, ktoré financujú či už D 1, alebo ešte len budú financovať ďalšie súkromné diaľnice.

Bankári tvrdia niečo iné. „Európska investičná banka chce štátnu záruku, ale oproti komerčným bankám dala jednu miliardu, preto si môže diktovať viac ako komerčné banky,“ myslí si Peter Chovanec, člen predstavenstva Dexia banky.

Lacnejšie peniaze od EIB podľa neho môžu podporiť záujem ostatných bánk vložiť svoje peniaze do D 1. Debaty o projekte však budú ešte zložitejšie než pri rýchlostnej ceste R 1 od Nitry do Tekovských Nemiec, odhaduje Chovanec.

Marušinec varuje, že projekty PPP môžu byť ešte viac predražené ako doteraz. „Keby vláda na to poskytla záruku, tak by to rovno mohla robiť sama, a vyšlo by ju to lacnejšie,“ povedal. Upozornil tiež, že záruku si mal zabezpečiť súkromník, s ktorým štát podpisoval zmluvu. Takto nespĺňa podmienky, za akých vyhral tender na D 1. Stanovisko firmy Bouygues Travaux Publics sa nám včera nepodarilo získať.

SkryťVypnúť reklamu

Štát by konzorciu, ktoré táto firma vedie, mal postupne za tridsať rokov zaplatiť zhruba 7,8 miliardy eur (234 miliárd korún), ak sa, samozrejme, nezmenia podmienky na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 644
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 459
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 438
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 322
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 032
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 823
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 673
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 982
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 579
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 209
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 224
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 716
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 595
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 673
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 982
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 579
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 209
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 224
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 716
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 595
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu