Sociálnym podnikom pustili žilou

Ministerstvo práce nebude čakať na rozhodnutie Protimonopolného úradu. Peniaze vyplatí.

Vzdelávacím programom ôsmich pilotných sociálnych podnikov prešlo doteraz 864 ľudí. Štyri verejné obstarávania na poskytovanie školení vyvolávajú podozrenie z klientelizmu.(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

Štyri sociálne podniky poskytli Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť cenové ponuky uchádzačov na poskytovanie školení praktických zručností. Potvrdili, že sa uchádzači mohli na cenách dohodnúť.

BRATISLAVA. Vo verejných obstarávaniach, v ktorých si štyri pilotné sociálne podniky vyberali poskytovateľa školení praktických zručností, zrejme bol porušený zákon. Tvrdí to Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).

Dokazovať to má fakt, že do štyroch rovnakých verejných obstarávaní sa prihlásili tri rovnaké podnikateľské subjekty a víťazstvá si podelili. V dvoch sociálnych podnikoch zvíťazil Ing. Imrich Héžel ­ Progres.

O čo ide

Ponuky v súťaži
Revúcky sociálny podnik
  • MAPA, s. r. o., Košice: 298 440
  • Mgr. Ivan Kiráľ ­ ECON: 298 800
Horehronský sociálny podnik
  • Ing. Imrich Héžel ­ Progres: 298 260
  • Mgr. Ivan Kiráľ ­ ECON: 298 800
  • MAPA, s. r. o., Košice: 300 600
Gemerský sociálny podnik
  • Mgr. Ivan Kiráľ ­ECON: 298 080
  • MAPA, s. r. o., Košice: 298 800

Veľkokrtíšsky sociálny podnik

  • Ing. Imrich Héžel ­ Progres: 298 260
  • Mgr. Ivan Kiráľ ­ ECON: ?
  • MAPA, s. r. o., Košice: ?

Poznámka: sumy sú v eurách

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť

Každý zo štyroch sociálnych podnikov dostal v rámci svojho pilotného projektu od ministerstva práce 298 745,27 eura na vzdelávací kurz „Školenie praktických zručností”. Spolu ide o 1,19 milióna eur, teda 36 miliónov korún. „Keď si pozriete sumy, ktoré ponúkali tieto firmy, je zrejmé, že si ceny navzájom dohadovali,“ povedal výkonný riaditeľ SGI Ctibor Košťál.

Napríklad firma Mapa, s. r. o., vyhrala v Revúckom podniku s ponukou 298 440 eur a tá istá firma v iných ponukách na rovnaké obstarávanie na rovnakú službu ponúkala sumu 300 600, resp. 298 800 eur. „Uvedené firmy podľa všetkého svoje ponuky koordinovali. Nijako sa totiž nedá vysvetliť, prečo tá istá firma pri rôznych súťažiach o tú istú vec v rovnakom čase dala niekde vyššiu a niekde nižšiu cenu,“ hovorí Miroslav Beblavý, prezident SGI.

Údaje o cenových ponukách jednotlivých uchádzačov poskytli inštitútu sociálne podniky. Veľkokrtíšsky podnik však dal iba informáciu o víťaznej cenovej ponuke. „Tam bol veľký problém, nakoniec e-mailom poslali subjekty bez súm. Keď sme sa pýtali dodatočne, už nekomunikovali,“ povedal Košťál. Keď sa však podľa neho dajú poskytnuté údaje dokopy, hovoria o zjavnej koordinácii pri ponukách.

Riaditeľ Veľkokrtíšskeho sociálneho podniku Róbert Paulický včera povedal, že informáciu o cenách poskytli ministerstvu práce. Vylúčil, že by niekoho z tých, ktorí sa prihlásili do súťaže, predtým poznal.

Porušenie hospodárskej súťaže skúma aj Protimonopolný úrad. Inštitút mu tento týždeň poskytol dodatočné podklady, ktoré od podnikov získal. „Je otvorené všeobecné vyšetrovanie, v rámci neho úrad získava informácie,“ povedala hovorkyňa úradu Alexandra Bernáthová.

Politické prepojenia

SGI upozornil, že v minulosti boli preukázané jasné prepojenia sociálnych podnikov na Smer. Politické prepojenia sa aj viackrát medializovali.

„V niektorých prípadoch sa poslanci tejto strany priznali k príprave týchto projektov, napríklad poslankyňa Grečková alebo poslanec Babič. V iných za projektmi sociálnych podnikov stoja blízki ľudia poslancov za Smer, napríklad priateľ poslankyne Laššákovej Juraj Thomka,“ povedal Beblavý.

No ani víťazi sporného tendra nie sú bez politických prepojení. Imrich Héžel, ktorý spolu získal takmer 600­-tisíc eur, bol podľa informácie inštitútu kandidátom strany Smer do parlamentu v roku 2002. Ivan Kiráľ, ktorý získal takmer 300­tisíc eur, bol zase kandidátom HZDS do obecných volieb v roku 2006. V prípade eseročky MAPA sa politické prepojenia nenašli.

Víťazní uchádzači nemajú webovú stránku a nedajú sa ani zistiť nejaké referencie z predchádzajúcich kontraktov alebo účasti na verejnom obstarávaní.

Peniaze sú na ceste

Ministerstvo práce tvrdí, že nie je kompetentné vyjadrovať sa k tomu, či bola, alebo nebola porušená hospodárska súťaž. „Ak Protimonopolný úrad preukáže, že bola porušená, sankcie budú v prvom rade vedené proti uchádzačom, teda subjektom, ktoré vstúpili do tendra,“ povedal Radovan Maxin zo Sociálnej implementačnej agentúry pri ministerstve práce.

Európsky sociálny fond už pripravil peniaze pre víťazov tendra. Ministerstvo ich vyplatenie do rozhodnutia Protimonopolného úradu nepozastaví. „Ministerstvo práce nenašlo nijaké pochybenie, osobne nevidím dôvod, prečo by peniaze nepreplatilo,“ povedal Maxin.

Osem pilotných podnikov zamestnávalo k včerajšiemu dňu 346 osôb. Vzdelávacím programom prešlo cez ne 864 ľudí. Koľkí z nich si našli prácu, ministerstvo nevedelo povedať. Doteraz poskytlo pilotným projektom zálohy v celkovej výške 5,67 milióna eur. „Pilotné sociálne podniky nie sú inkubátormi na zamestnávanie ľudí. Ich prvotným cieľom bolo, že majú pripraviť uchádzačov na trh práce,“ tvrdí Maxin.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 777
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 975
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 214
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 356
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 327
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 923
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 627
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 568
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 463
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop