DOPLNENÉ 17:52

Záruka štátu na PPP by podľa Mikloša zmäkčila podmienky

Podľa podpredsedu SDKÚ-DS existuje riziko, že takéto investície nesplnia kritéria PPP projektov, aby nemuseli byť započítané do verejných výdavkov.

BRATISLAVA. Ak štát poskytne koncesionárovi záruku na úver pre výstavbu úsekov diaľnice D1 v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), bude to podľa podpredsedu SDKÚ-DS Ivana Mikloša ďalší prípad zmäkčovania podmienok pre vybraných investorov.

"Obávame sa, že existuje riziko, že takéto investície nesplnia kritériá požiadavky PPP projektov, aby nemuseli byť započítané do verejných výdavkov. PPP projekty musia spĺňať isté kritéria z hľadiska rozloženia rizika medzi štát a súkromných partnerov," informoval ďalej Mikloš na štvrtkovej tlačovej besede opozičnej strany.

Podľa Mikloša ide o jednoznačný príklad jednostranného zvyšovania rizika zo strany štátu a nie prvý. "Už zmena podmienok z hľadiska ceny peňazí, teda záruk, svedčí o tom, že to bude pre štát ešte nevýhodnejšie, ešte rizikovejšie a s možným rizikom okamžitého navýšenia deficitu verejných financií," dodal Mikloš. Podľa neho by bolo zaujímavé zistiť, či ministerstvo financií takýto krok prerokovalo s Eurostatom, pokiaľ ide o plnenie kritérií PPP projektov.

Štát preberá riziko

Ministerstvo financií SR pripravilo novely príslušných zákonov, ktoré by mali umožniť poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1. "Je to jednoznačný príklad jednostranného zvyšovania rizika zo strany štátu a nie prvý. Už zmena podmienok z hľadiska ceny peňazí, teda záruk, svedčí o tom, že to bude pre štát ešte nevýhodnejšie, ešte rizikovejšie a s možným rizikom okamžitého navýšenia deficitu verejných financií," dodal Mikloš.

Podľa neho by bolo zaujímavé zistiť, či ministerstvo takýto krok prerokovalo s Eurostatom, pokiaľ ide o plnenie kritérií PPP projektov. Mikloš pripomenul, že Vláda Mikuláša Dzurindu štátne záruky prestala dávať, pretože predtým viedli k obrovskému skrytému zadlžovaniu štátu. Počas vládnutia Vladimíra Mečiara to podľa Mikloša nadobudlo obrovské rozmery v desiatkach miliárd korún. "Úvery, za ktoré ručil štát, sa väčšinou nesplácali," dodal podpredseda SDKÚ-DS.

Vláda chce PPP projekt

V prípade poskytnutia štátnej záruky za úver na financovanie výstavby diaľnice D1, ktorý má poskytnúť Európska investičná banka (EIB) konzorciu vedenému spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, bude vláda SR trvať na tom, že musí ísť o PPP projekt. Po oboznámení sa s postupom prác na výstavbe diaľničného úseku D1 Sverepec Vrtižer to dnes povedal predseda vlády SR Robert Fico.

Mali by stavať z eurofondov

Predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda si myslí, že diaľnica D1 mala byť radšej postavená z eurofondov. "Keby sa Ficova vláda od začiatku chytila zdravého rozumu a bola zodpovedná, tak cesta je už vo výstavbe a stavia sa z európskych peňazí. Niekoľko desiatok miliárd korún, ktoré vyhodíme na túto investíciu zo štátnych zdrojov a budeme splácať dlhé roky, mohli byť oveľa efektívnejšie použité," dodal Dzurinda.

EIB poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice D1 v rámci prvého balíka, časť prostriedkov vo výške 1 mld. eur. "Vzhľadom na to, že tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk, predstavuje poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu," uviedol rezort financií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 139
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 746
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 506
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 952
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 442
  6. Kam do tepla v januári? 2 325
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 066
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 216
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 202

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Vražda v Kosove ako rozbuška, Srbsko môže stratiť viac

Zabitie politika zo srbskej menšiny môže oddialiť zbližovanie Srbska s Úniou.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.