Šéf letiska môže porušovať zákon

Bratislavské letisko poskytuje informácie len tomu, komu chce. Infozákon ho vraj k ničomu nezaväzuje.

(Zdroj: Ilustračné SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Šéf štátneho bratislavského letiska Zdeněk Schraml nekomunikuje dlhodobo s denníkom SME ani cez hovorcu. Dokonca ani cez infozákon.

V stredu sme podľa infozákona letisku zaslali žiadosť o niekoľko informácií, týkajúcich sa údržby jeho priestorov. Napriek osemdňovej lehote na vybavenie prišla odpoveď zakrátko.

„Letisko nie je právnickou osobou povinnou riadiť sa zákonom o slobodnom prístupe k informáciám. Na otázky nebudeme odpovedať,“ napísala Dana Madunická, hovorkyňa letiska. Keď sme sa jej spýtali, či ide o jej vlastné názory, alebo o názory vedenia letiska, povedala, že to „bolo rozhodnutie vedenia spoločnosti“.

Letisko zavádza

Urazené vedenie si infozákon vykladá tak, že letisko nie je zriadené „priamo zákonom alebo štátnym orgánom“. Preto nie je vraj povinnou osobou.

Lenže v jednej z dôvodových správ vlády sa jasne píše: „Ministerstvo dopravy založilo dňa 26. apríla 2004 letiskovú spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava.“ Táto dôvodová správa bola vypracovaná k privatizácii letiska a obsahuje aj informácie o tom, že na založenie letiskovej spoločnosti sa použije majetok štátu, ktorý ministerstvo vyjme ku dňu vzniku letiskovej spoločnosti z majetku štátu v správe Slovenskej správy letísk.

Ministerstvo, ktoré vlastní 34-percentný podiel v letiskovej spoločnosti, sa včera nevedelo k možnému porušovaniu infozákona zo strany vedenia letiska vyjadriť - minister je na dovolenke.

Fond národného majetku, ktorý vlastní 66-percentný podiel na letisku, má takýto postoj: „Fond nie je osoba, ktorá by bola oprávnená vykladať zákon, no je možné z našej strany iba vysloviť názor, že bratislavské letisko je v zmysle infozákona povinnou osobou, ale iba v určitom rozsahu,“ povedala hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová.

Právnik a špecialista na oblasť infozákona Peter Wilfling, ktorý spolupracuje so združením Via Iuris, tvrdí, že „letisko porušuje zákon“. Jeho odpoveď považuje za zavádzajúcu. „Je jednoznačne povinné riadiť sa zákonom o slobodnom prístupe k informáciám a sprístupňovať informácie.“ Wilfling poukazuje na to, že ak bolo letisko založené ministerstvom, je zo zákona povinnou osobou.

Zložený telefón

Generálny riaditeľ letiska bol včera veľmi stručný. S otázkami nás odkázal na hovorkyňu a zložil telefón.

Jeho „alergia“ na denník SME trvá od leta minulého roku, keď sme pri jeho nástupe do funkcie napísali, že má kontakty na finančnú skupinu J&T cez svoju priateľku, ktorá pre finančnú skupinu pracovala.

Schraml vo funkcii vystriedal Karola Biermanna. Ten s ministrom financií Jánom Počiatekom navštívil v Monaku jachtu J&T, z čoho vznikla aféra prezradenia konečného kurzu koruny oproti euru. Počiatek dostal za to od premiéra žltú kartu, Biermann červenú.

Letisko nám včera poslalo ešte jednu reakciu: „Z dôvodu viacnásobného poškodzovania dobrého mena letiskovej spoločnosti neposkytuje s účinnosťou od 5. júna 2008 denníku SME informácie, a to plne v súlade s platnou legislatívou a etickým rámcom.“

Médiá by mali pokračovať

„Ja sa skôr prikláňam k tomu, že by mali poskytovať informácie, pretože nakladajú s verejnými prostriedkami a vystupujú vo verejnom záujme," myslí si Emília Sičáková-Beblavá z Transparency International. Aj keby to nebolo jasné z právneho hľadiska, za pravdu dáva logika.

„Sú to ľudia menovaní verejným sektorom a podliehajú kontrole ministerstva," hovorí.

Beblavá si myslí, že postoj letiska nie je v poriadku. „Ak sa niekto rozhodne, že vstúpi do verejného sektora a bude pracovať vo verejnej sfére, tak ako je to aj v prípade letiska, musí zniesť že jeho súkromie je menej chránené, ako keď pôsobí čisto v súkromnej sfére."

Kto má problém s publicitou, do verejnej sféry by nemal ísť.

Emília Sičáková-Beblavá

Transparency International

A či by média mali v takejto práci pokračovať? "Myslím si, že áno," hovorí Beblavá. No dodáva, že "záleži od toho o aké inforámácie ide." Ak sa jedná o informácie ktoré dokazujú, že istý faktor môže vstupovať do rozhodovania vo verejnom záujme, tak potom je to informácia, ktorá je podľa Beblavej "dôležitá pre verejnosť na posúdenie."

Hovorkyňa: Je to o dobrovoľnosti

Hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická v telefonickom rozhovore potvrdila, že nejaké žiadosti o informácie od občanov dostali. Odpovedali na ne napriek svojmu tvrdeniu, že nie sú povinnou osobou v zmysle zákona.

Ignorujete aj iné médiá okrem denníka SME?

Nie.

Znamená to teda, že všetkým ostatným médiám poskytujete vyjadrenia?

Áno.

Včerajšie vyjadrenie, ktoré hovorí o tom, že nie ste povinnou osobou v zmysle zákona o slobode informácií, posielate aj všetkým občanom, ktorí sa na vás obracajú so žiadosťou o informácie?

Neobracajú sa na nás občania so žiadosťou o informácie. My sa snažíme byť voči všetkým ústretový a na všetko odpovedať.

Vy tvrdíte, že vám nedošla žiadna žiadosť o informácie od akéhokoľvek občana, na ktorú ste reagovali?

Myslím si, že v priebehu dvoch rokov došli. Teda za ten čas, čo som tu ja, môžem hovoriť za seba, mi došli na stôl asi dve žiadosti o informácie. Napísali sme im, že nie sme povinní, ale odpovedali sme im.

Dobrovoľne ste odpovedali. Takže je to len o dobrovoľnosti?

Môžeme to tak povedať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 780
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 867
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 258
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 610
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 170
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 035
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 330
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 289
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 200

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.