Štát mení zákony. Pre súkromnú diaľnicu

Ak firma, čo má postaviť súkromnú diaľnicu medzi Žilinou a Prešovom, prestane platiť úver, zatiahne to štát.

Minister Vážny a premiér Fico si po schválení financovania súkromnej cesty R1 pochvaľovali, že je bez záruk štátu.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. „Odmietli sme akékoľvek nové podmienky v podobe záruk," povedal premiér Robert Fico v júli. Vtedy vláda na mimoriadnom zasadnutí schválila 20­percentné zdraženie pilotného balíka súkromných ciest - R1 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Pri 75­kilometrovom úseku D1 medzi Žilinou a Prešovom vláda už zmäkla. Jednu miliardu z celkových 3,3 miliardy eur má na tento projekt poskytnúť Európska investičná banka, ale štát sa jej má za úver zaručiť.

„Keďže tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 miliónov eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať v komerčných bankách, predstavuje poskytnutie štátnej záruky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu," píše ministerstvo financií v materiáli v pripomienkovom konaní. Návrhuje v ňom zmeniť zákony o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ako aj zákon o Štátnej pokladnici, aby sa štát mohol banke zaručiť za súkromníka.

Ani Vážny nechcel záruky

Štátna garancia znamená, že ak víťazný koncesionár, čiže konzorcim vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs, ktorého členmi sú aj slovenský Váhostav Juraja Širokého a Doprastav, nebudú EIB platiť, čo majú, zatiahne to za nich štát.

Podľa analytika INEKO Petra Goliaša teraz nie je jasné, či je ešte tento projekt vôbec PPP projektom. „Čím vyšší je objem štátnych záruk, tým menej môžeme hovoriť o PPP projekte. Rozdelenie rizík medzi štát a súkromných investorov sa totiž posúva v neprospech štatu," povedal Goliaš.

Na to upozorňuje aj ekonóm SAV Pavol Kárász. Do celkovej ceny za D1 3,3 miliardy eur pritom ešte chýbajú ďalšie miliardy. Tie majú vykryť iné banky. „Ťažko si viem predstaviť, že keď EIB vyžaduje takéto ručenie, že by sa ostatné banky uspokojili s nižším ručením," hovorí Kárász.

Oproti tomu hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič včera vylúčil, že štát poskytne záruky aj ďalším bankám. „Klub financujúcich bánk sa zatiaľ len formuje," povedal Jurikovič.

Do financovania by sa mohla zapojiť aj Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). Aj v nej má Slovensko akcionársky podiel. Pri R1-ke táto banka vyžadovala záruky štátu. Neskôr sa tejto podmienky vzdala.

Francois LeCavalier, riaditeľ EBRD pre Česko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko, včera povedal, že nad finančným vstupom do D1 banka uvažuje. No zatiaľ nevie, akú sumu by bola ochotná poskytnúť. Na otázku, či bude banka chcieť štátnu záruku, LeCavalier odpovedal: „Banka nebude komentovať potenciálne komerčné podmienky, za akých by bolo financovanie možné."

Premiér chce hlavne stavať

Či by ďalšie záruky odklepol rezort financií, sa včera nepodarilo zistiť. Štátny tajomník rezortu František Palko si však ešte v júli pochvaľoval R1, pretože „samotná výstavba nezaťaží jednak deficit rozpočtu a nezaťaží ani verejný dlh, lebo investor na seba preberá tak riziko výstavby, ako aj riziko dostupnosti".

Podľa vtedajších Palkových vyjadrení to boli dve z troch rizík, ktoré umožňovali, aby bol projekt financovaný mimo verejného sektora a nebude si vyžadovať ani štátnu záruku. Štátnou zárukou vo výške 800 miliónov eur (zhruba 24 miliárd korún) sa teraz situácia mení.

Keď sme sa včera pýtali, či a prečo zmenil názor na záruky premiér, dozvedeli sme sa od hovorcu Úradu vlády Branislava Ondruša, že „prioritou predsedu vlády je, aby sa stavali diaľnice". S otázkami odporučil SME na rezort dopravy a financií.

Celkovo môžu súkromné úseky D1 vyjsť takmer za 30 rokov na 7,8 miliardy eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 223
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 025
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 546
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 515
  5. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 231
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 205
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 086
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 1 921
  9. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 574
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu