Šéf SkyEurope: Niektoré riziká sú mimo nás

Predseda predstavenstva a finančný riaditeľ SkyEurope NICK MANOUDAKIS tvrdí, že nový investor dá peniaze až po reštrukturalizácií.

Nikolaos "Nick" Manoudakis (na fotke) je pôvodom Grék a narodil sa v roku 1957. Študoval v oblasti účtovníctva, financií a informatiky na University of California v Berkeley, ktorú absolvoval s najvyšším vyznamenaním. Spolupracoval v tíme, ktorý vypracová(Zdroj: SME – Oliver Filan)

Nízkonákladové aerolinky má zachrániť nový investor. Peniaze dá, až keď sa firma reštrukturalizuje. To mu zaručuje, že investuje do budúcnosti firmy, tvrdí predseda predstavenstva a finančný riaditeľ SkyEurope NICK MANOUDAKIS.

V piatok ste ohlásili, že máte nového investora - Focus Equity. Ako ste ho presvedčili vstúpiť do SkyEurope?

„S touto skupinou sme diskutovali vyše roka. Investícii však bránili veľké dlžoby spoločnosti. To je jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli reštrukturalizovať. Investor je spokojný s naším konceptom. Preto investujú do budúcnosti, nie do minulosti."

Ekonomická situácia spoločnosti je teda lepšia než pred rokom?

„Výsledky spoločnosti sa počas roka zlepšovali. Náš biznis plán je pre investora atraktívny, kupujú akcie spoločnosti za dobrú cenu."

Aká je to cena?

„To nemôžem prezradiť."

Čo je na vašom biznis pláne také skvelé?

„Plán nasleduje prirodzený vývoj. Pred niekoľkými rokmi sme zmenili systém. To nie sú veci, ktoré sa dejú cez jednu noc, ale je to záruka, že budúci rok bude lepší než tento a ten ďalší lepší tiež. Zmenili sme systém báz či linky."

Aké konkrétne kroky ste urobili, že investor môže veriť vo výnosnosť investície?

„Po prvé, podmienkou je úspešné ukončenie procesu reštrukturalizácie. Potom vstúpi investor, aby investoval do budúcnosti."

Kedy to bude?

„To je proces definovaný zákonom, bude to v blízkych mesiacoch, niekedy po lete."

Na trhu je však obrovská konkurencia, ceny leteniek klesajú nižšie a nižšie. Nemyslíte si, že je to cesta do pekla, po ktorej aj vy kráčate?

„Nemyslíme si, že je to cesta do pekla. Je to ťažká cesta. SkyEurope je v situácii, keď potrebuje peniaze. Ale biznis je dobrý. Letecká preprava je dobrý obchod, dobrá vec pre spotrebiteľov dostať sa z bodu A do bodu B za dobrú cenu. Trh na to je. Otázka ziskovosti je otázka toho, či to niekto robí dobre. SkyEurope má dobré meno a ľudia ho poznajú. Musíme sa postarať o mínusy z minulosti, a to je to, čo robíme. Musíme aerolinky prevádzkovať poriadne."

Čiže je výnosné a udržateľné, keď predávate letenky aj za jedno euro?

„Nie. V nízkonákladových aerolinkách ako SkyEurope sa predáva lacnejšie v časovom predstihu, a to na stimulovanie prepravy. Ale keď sa približuje čas odletu, účtuje sa viac. Nie je naším zámerom predávať pod náklady. Niekedy je problémom publicita, niekedy sa konzumenti obávajú kúpiť si u nás lístky. Robíme všetko pre to, aby sme ich presvedčili, že spoločnosť má pred sebou budúcnosť. Je to ťažká cesta, ale nenazýval by som to cestou do pekla."

Niektorí vaši konkurenti, napríklad Ryanair, hovoria, že nie ste jednoducho dosť veľkí, aby ste prežili.

„Smiešne, že to Ryanair hovorí, pretože tiež znižoval kapacity pre krízu. Každá aerolinka musí škrtať lety a my robíme to isté. Ale v dlhodobom horizonte by sme chceli expandovať."

WizzAir vstúpil na slovenský trh a tvrdil, že je pripravený vás nahradiť.

„Každé aerolinky pocítili nejaký dosah finančnej krízy. Niektoré menej, iné viac. Čo sa týka kapitálovej sily, áno, WizzAir a Ryanair majú silnejšiu bilanciu, preto sme vstúpili do reštrukturalizácie, preto sme našli investora. Chceme si ponechať konzumentov a trh v tomto regióne, je to solídna báza, je to otázka toho, či sa úspešne reštrukturalizujeme. Je to riskantný proces a v Európe to nie je dobre chápané. Vidíte, čo sa stalo v Paríži, kde zadržali naše lietadlo na veľmi dlhý čas. Takže v tomto procese sú riziká."

Investor by mal dať peniaze po lete. Čo to znamená pre vašich veriteľov?

„Toto je tiež definované v zákone. V niektorom bode si sadnete a diskutujete s veriteľmi a dohodnete sa na pláne splácania. Peniaze sa vyplatia podľa dohody, keď bude hotová reštrukturalizácia. Nový investor bude súčasťou týchto rokovaní, pretože chceme, aby veritelia vedeli do budúcnosti, že je tam investor a že je lepšie pre nich, aby nám pomohli. Je to v ich vlastnom záujme."

Aká je suma, ktorú dlhujete celkovo veriteľom?

„Naše výsledky sú na webovej stránke. Sú tam aj zákazníci s refundáciami. Naposledy boli publikované koncom marca. Celkový dlh spoločnosti ku koncu marca je okolo 40 až 50 miliónov eur."

Pristúpili ste pre dlhy k prepúšťaniu?

„Stavy sme neznižovali nijakým spôsobom."

Máte informácie, ako stúpa počet prihlásených pohľadávok? Myslíte, že aspoň 90 percent objemu dlhov sa prihlási?

„Zatiaľ nemáme ohlas, ale robíme všetko pre to, aby všetci veritelia o tomto procese vedeli, najmä malí veritelia. Všetci veritelia boli informovaní cez poš〜tu alebo e-mail. Koľko sa ich prihlásilo, nebudeme vedieť, kým vyprší termín na prihlasovanie pohľadávok, a to je 17. augusta."

Hovoríte aj o tých ľuďoch, ktorým napríklad zrušili let a nebolo im to preplatené?

„Áno."

Koľko je takých veriteľov?

„Nemám presné číslo, ale tvoria zhruba 60 percent z celkového počtu veriteľov."

Niektorí dlžníci si pohľadávky nechcú prihlásiť, napríklad Slovenská obchodná inšpekcia. Chce ísť cez exekúciu.

„Reštrukturalizácia je vcelku nový proces. Rozumiem mu tak, že všetci veritelia, bez ohľadu na to, kto sú, by mali v únii registrovať svoje pohľadávky."

Keď veritelia váš plán schvália, môžu si byť istí, že dostanú dohodnuté peniaze naspäť?

„Bude súčasťou našej práce presvedčiť veriteľov o budúcnosti spoločnosti. My určite nemôžeme kontrolovať niektoré veci, ktoré sú všeobecne mimo leteckých spoločností, napríklad ceny paliva. Tu vidím možnosť vzniku neistoty, nemám však žiadny dôvod neveriť, že tie záväzky nebudú zaplatené."

O koľko menej im navrhnete, že im zaplatíte oproti skutočnému dlhu? Máte nejaké mantinely?

„Nemôžeme to prezradiť v predstihu."

Môžu sa v tomto štádiu pasažieri cítiť istí, ak si kúpia letenku od SkyEurope, že ich lietadlo aj odletí?

„Išli sme do reštrukturalizácie s tým, že to bude biznis ako obyčajne. Sú v tom niektoré riziká, ktoré nemáme pod kontrolou. Napríklad, čo sa stalo v Paríži, kde letisko Orly odignorovalo legislatívu Európskej únie. Stratili sme lietadlo. Teraz sa snažíme odvolať, ale je to dlhý proces. Riziko sa snažíme eliminovať tak, ako sa len dá. Získali sme investora, zverejnili zimný letový plán a začali predávať letenky, to všetko je pre pasažierov, dúfajme, dostatočne dôveryhodné."

Viete zaručiť lety na leto a zimu?

„Chceme veriť, že každý let sa bude realizovať. Ako som povedal, sú veci, ktoré nemôžeme predvídať, snažíme sa ich zvládať. Sme v reštrukturalizácii, súd to schválil, vie, že je v tom risk, ale ak to neurobíme, nikam sa nepohneme. Každý let, ktorý predávame, predávame s úmyslom, že sa bude realizovať."

Vy sám by ste si pred takým mesiacom kúpili letenku od SkyEurope, keby ste vo firme nepôsobili?

„Áno, určite. Kedysi som žil v Spojených štátoch a tam je úplne bežné, že väčšina ľudí sa ani nezaoberá tým, či sú aerolinky v problémoch. Sú si vedomí toho, že keď si letenku nekúpia, situ­áciu ešte zhoršia. Tento región je iný."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 626
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 173
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 792
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 482
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 219
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 216
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 110
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 073
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 065

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.