Šéf SkyEurope: Niektoré riziká sú mimo nás

Predseda predstavenstva a finančný riaditeľ SkyEurope NICK MANOUDAKIS tvrdí, že nový investor dá peniaze až po reštrukturalizácií.

Nikolaos "Nick" Manoudakis (na fotke) je pôvodom Grék a narodil sa v roku 1957. Študoval v oblasti účtovníctva, financií a informatiky na University of California v Berkeley, ktorú absolvoval s najvyšším vyznamenaním. Spolupracoval v tíme, ktorý vypracová(Zdroj: SME – Oliver Filan)

Nízkonákladové aerolinky má zachrániť nový investor. Peniaze dá, až keď sa firma reštrukturalizuje. To mu zaručuje, že investuje do budúcnosti firmy, tvrdí predseda predstavenstva a finančný riaditeľ SkyEurope NICK MANOUDAKIS.

V piatok ste ohlásili, že máte nového investora - Focus Equity. Ako ste ho presvedčili vstúpiť do SkyEurope?

„S touto skupinou sme diskutovali vyše roka. Investícii však bránili veľké dlžoby spoločnosti. To je jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli reštrukturalizovať. Investor je spokojný s naším konceptom. Preto investujú do budúcnosti, nie do minulosti."

Ekonomická situácia spoločnosti je teda lepšia než pred rokom?

„Výsledky spoločnosti sa počas roka zlepšovali. Náš biznis plán je pre investora atraktívny, kupujú akcie spoločnosti za dobrú cenu."

Aká je to cena?

„To nemôžem prezradiť."

Čo je na vašom biznis pláne také skvelé?

„Plán nasleduje prirodzený vývoj. Pred niekoľkými rokmi sme zmenili systém. To nie sú veci, ktoré sa dejú cez jednu noc, ale je to záruka, že budúci rok bude lepší než tento a ten ďalší lepší tiež. Zmenili sme systém báz či linky."

Aké konkrétne kroky ste urobili, že investor môže veriť vo výnosnosť investície?

„Po prvé, podmienkou je úspešné ukončenie procesu reštrukturalizácie. Potom vstúpi investor, aby investoval do budúcnosti."

Kedy to bude?

„To je proces definovaný zákonom, bude to v blízkych mesiacoch, niekedy po lete."

Na trhu je však obrovská konkurencia, ceny leteniek klesajú nižšie a nižšie. Nemyslíte si, že je to cesta do pekla, po ktorej aj vy kráčate?

„Nemyslíme si, že je to cesta do pekla. Je to ťažká cesta. SkyEurope je v situácii, keď potrebuje peniaze. Ale biznis je dobrý. Letecká preprava je dobrý obchod, dobrá vec pre spotrebiteľov dostať sa z bodu A do bodu B za dobrú cenu. Trh na to je. Otázka ziskovosti je otázka toho, či to niekto robí dobre. SkyEurope má dobré meno a ľudia ho poznajú. Musíme sa postarať o mínusy z minulosti, a to je to, čo robíme. Musíme aerolinky prevádzkovať poriadne."

Čiže je výnosné a udržateľné, keď predávate letenky aj za jedno euro?

„Nie. V nízkonákladových aerolinkách ako SkyEurope sa predáva lacnejšie v časovom predstihu, a to na stimulovanie prepravy. Ale keď sa približuje čas odletu, účtuje sa viac. Nie je naším zámerom predávať pod náklady. Niekedy je problémom publicita, niekedy sa konzumenti obávajú kúpiť si u nás lístky. Robíme všetko pre to, aby sme ich presvedčili, že spoločnosť má pred sebou budúcnosť. Je to ťažká cesta, ale nenazýval by som to cestou do pekla."

Niektorí vaši konkurenti, napríklad Ryanair, hovoria, že nie ste jednoducho dosť veľkí, aby ste prežili.

„Smiešne, že to Ryanair hovorí, pretože tiež znižoval kapacity pre krízu. Každá aerolinka musí škrtať lety a my robíme to isté. Ale v dlhodobom horizonte by sme chceli expandovať."

WizzAir vstúpil na slovenský trh a tvrdil, že je pripravený vás nahradiť.

„Každé aerolinky pocítili nejaký dosah finančnej krízy. Niektoré menej, iné viac. Čo sa týka kapitálovej sily, áno, WizzAir a Ryanair majú silnejšiu bilanciu, preto sme vstúpili do reštrukturalizácie, preto sme našli investora. Chceme si ponechať konzumentov a trh v tomto regióne, je to solídna báza, je to otázka toho, či sa úspešne reštrukturalizujeme. Je to riskantný proces a v Európe to nie je dobre chápané. Vidíte, čo sa stalo v Paríži, kde zadržali naše lietadlo na veľmi dlhý čas. Takže v tomto procese sú riziká."

Investor by mal dať peniaze po lete. Čo to znamená pre vašich veriteľov?

„Toto je tiež definované v zákone. V niektorom bode si sadnete a diskutujete s veriteľmi a dohodnete sa na pláne splácania. Peniaze sa vyplatia podľa dohody, keď bude hotová reštrukturalizácia. Nový investor bude súčasťou týchto rokovaní, pretože chceme, aby veritelia vedeli do budúcnosti, že je tam investor a že je lepšie pre nich, aby nám pomohli. Je to v ich vlastnom záujme."

Aká je suma, ktorú dlhujete celkovo veriteľom?

„Naše výsledky sú na webovej stránke. Sú tam aj zákazníci s refundáciami. Naposledy boli publikované koncom marca. Celkový dlh spoločnosti ku koncu marca je okolo 40 až 50 miliónov eur."

Pristúpili ste pre dlhy k prepúšťaniu?

„Stavy sme neznižovali nijakým spôsobom."

Máte informácie, ako stúpa počet prihlásených pohľadávok? Myslíte, že aspoň 90 percent objemu dlhov sa prihlási?

„Zatiaľ nemáme ohlas, ale robíme všetko pre to, aby všetci veritelia o tomto procese vedeli, najmä malí veritelia. Všetci veritelia boli informovaní cez poš〜tu alebo e-mail. Koľko sa ich prihlásilo, nebudeme vedieť, kým vyprší termín na prihlasovanie pohľadávok, a to je 17. augusta."

Hovoríte aj o tých ľuďoch, ktorým napríklad zrušili let a nebolo im to preplatené?

„Áno."

Koľko je takých veriteľov?

„Nemám presné číslo, ale tvoria zhruba 60 percent z celkového počtu veriteľov."

Niektorí dlžníci si pohľadávky nechcú prihlásiť, napríklad Slovenská obchodná inšpekcia. Chce ísť cez exekúciu.

„Reštrukturalizácia je vcelku nový proces. Rozumiem mu tak, že všetci veritelia, bez ohľadu na to, kto sú, by mali v únii registrovať svoje pohľadávky."

Keď veritelia váš plán schvália, môžu si byť istí, že dostanú dohodnuté peniaze naspäť?

„Bude súčasťou našej práce presvedčiť veriteľov o budúcnosti spoločnosti. My určite nemôžeme kontrolovať niektoré veci, ktoré sú všeobecne mimo leteckých spoločností, napríklad ceny paliva. Tu vidím možnosť vzniku neistoty, nemám však žiadny dôvod neveriť, že tie záväzky nebudú zaplatené."

O koľko menej im navrhnete, že im zaplatíte oproti skutočnému dlhu? Máte nejaké mantinely?

„Nemôžeme to prezradiť v predstihu."

Môžu sa v tomto štádiu pasažieri cítiť istí, ak si kúpia letenku od SkyEurope, že ich lietadlo aj odletí?

„Išli sme do reštrukturalizácie s tým, že to bude biznis ako obyčajne. Sú v tom niektoré riziká, ktoré nemáme pod kontrolou. Napríklad, čo sa stalo v Paríži, kde letisko Orly odignorovalo legislatívu Európskej únie. Stratili sme lietadlo. Teraz sa snažíme odvolať, ale je to dlhý proces. Riziko sa snažíme eliminovať tak, ako sa len dá. Získali sme investora, zverejnili zimný letový plán a začali predávať letenky, to všetko je pre pasažierov, dúfajme, dostatočne dôveryhodné."

Viete zaručiť lety na leto a zimu?

„Chceme veriť, že každý let sa bude realizovať. Ako som povedal, sú veci, ktoré nemôžeme predvídať, snažíme sa ich zvládať. Sme v reštrukturalizácii, súd to schválil, vie, že je v tom risk, ale ak to neurobíme, nikam sa nepohneme. Každý let, ktorý predávame, predávame s úmyslom, že sa bude realizovať."

Vy sám by ste si pred takým mesiacom kúpili letenku od SkyEurope, keby ste vo firme nepôsobili?

„Áno, určite. Kedysi som žil v Spojených štátoch a tam je úplne bežné, že väčšina ľudí sa ani nezaoberá tým, či sú aerolinky v problémoch. Sú si vedomí toho, že keď si letenku nekúpia, situ­áciu ešte zhoršia. Tento región je iný."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 385
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 294
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 310
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 134
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 202
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 017
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 587

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop