Prepad príjmov firiem v niektorých sektoroch pokračoval aj v júni. Tržby v maloobchode medziročne klesli o 11,3 percenta.
BRATISLAVA. Kríza tlačí na výnosy podnikateľov. Najmenej zarobili v júni hlavne reštaurácie a pohostinstvá - tržby sa im medziročne prepadli takmer o tretinu. Podobný prepad pocítil aj veľkoobchod, kde predaj strojov a zariadení klesol o viac než polovicu. O desatinu klesli tržby maloobchodníkov.
Hovoria o tom údaje o vývoji tržieb v obchode, ktoré včera zverejnil Štatistický úrad.
Viac šetríme
Približne tretinový pokles tržieb oproti minulému roku pocítil aj majiteľ reštaurácie Taverna z Galanty Tibor Vizvári. „Menej sa konzumuje a je aj menej zákazníkov," povedal. Ľudia podľa neho zmenili aj svoje zvyky, napríklad „k obedu si už nedajú kávu tak, ako zvykli po minulé roky". Prilákať zákazníkov sa preto snaží cez akcie ako narodeninové menu či svadobné menu do desať eur.
Podľa majiteľa žilinskej kaviarne Mane Caffe Mariána Galušku síce ľudí neubudlo, no míňajú menej. „Zákazník sa za večer dá len dve mojitá namiesto troch," hovorí.
To, že spotrebitelia sú pri svojich nákupoch opatrnejší, potvrdila aj hovorkyňa reťazca Tesco Oľga Hrnčiarová.
Tržby v posledných mesiacoch podľa nej potiahol útlm nákupnej turistiky. Rovnako to vidí aj hovorkyňa Hypernovy Diana Chovancová-Stanková. „Zákazníci nakupujú opatrnejšie a viac sa orientujú na cenu," povedala.
Pre krízu však šetria aj firmy. Podľa generálneho riaditeľa Združenia európskych výrobcov domácich spotrebičov Ceced Andreja Hrdličku výrobcovia či dovozcovia stláčajú hlavne náklady na prepravu. Objednávky už nevybavujú pravidelne, ale len jedenkrát za dva týždne či mesiac. „To predtým nebolo, ak bola objednávka, išla aj poloprázdna dodávka," povedal Hrdlička. Predajcovia zasa objednávajú len „predateľný tovar", dodal.
Za všetkým je kríza
Za poklesom tržieb v obchode a službách vidí analytička Poštovej banky Eva Sárazová krízu, pre ktorú mnohí prišli o zamestnanie či sa im znížil plat. „Slabšie príjmy tak nútia ľudí prehodnocovať svoje nákupné zvyklosti a šetriť," povedala. Slabší dopyt spotrebiteľov tlačí následne na firmy, aby šetrili.
Podľa analytika UniCredit Bank Dávida Dereníka šetrením sú najviac postihnuté práve reštaurácie a iné služby, keďže v čase krízy sa stávajú luxusom. V červených číslach zostanú podľa neho preto tržby medziročne aj v najbližších mesiacoch. „Slabnúca nákupná turistika bude tlačiť na zlepšenie maloobchodných tržieb, avšak postupné ubúdanie uspor domácnosti zatlačí opačným smerom," povedal Dereník.
Nákupná turistika sa pre posilnenie susedných mien zmierni aj podľa analytika Volksbank Vladimíra Vaňa. No aj tak nevidí najbližšie mesiace pre firmy optimisticky pre pokles objednávok na našich exportných trhoch.