BRATISLAVA. Hospodárska kríza a nákupná turistika spôsobili zníženie tržieb v maloobchode aj v júni, ktoré podľa Štatistického úradu (ŠU) SR medziročne klesli o 11,3 %. Podľa analytikov by obrat mohli priniesť nasledujúce mesiace.
V porovnaní s májom, kedy sa tržby prepadli o 12,3 %, bol v júni ich pokles miernejší. "Nákupná turistika v júni tak pravdepodobne zmiernila svoju dynamiku zatiaľ len nepatrne a na negatívny výsledok maloobchodných tržieb vplývala aj prehlbujúca sa nezamestnanosť a postupne ubúdanie úspor najviac postihnutých domácnosti," vysvetlil makroekonomický analytik UniCredit Bank Dávid Dereník. Upozorňuje tiež, že za najväčšiu prekážku považujú podnikatelia práve znížený dopyt po ich tovare.
Obrat by mal nastať už v júli. "Posilňujúce meny okolitých krajín môžu vrátiť časť spotrebiteľov späť do slovenských obchodov, čo by v nasledujúcich mesiacoch mohlo spomaliť prepad tržieb," konštatoval senior analytik ING Bank Eduard Hagara.
Podľa Dereníka by k lepším výsledkom maloobchodu malo prispieť aj zdražovanie pohonných látok a rozbehnutie cezhraničného konkurenčného boja v obchodných reťazcoch. "Opačným smerom však bude stále pôsobiť pretrvávajúca nezamestnanosť a postupné ubúdanie úspor najviac postihnutých domácnosti," podotkol Dereník.
Celkové tržby v maloobchode podľa ŠÚ SR predstavovali zhruba 1,44 miliardy eur (43,38 miliardy Sk). Najvýraznejší vplyv na tento výsledok mal pokles tržieb v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom pre domácnosť, o 26,6 %. "Prepad v špecializovaných predajniach v čase krízy je logický, keďže domácnosti nakupujú skôr vo veľkých obchodných reťazcoch, ktoré lákajú výraznými zľavami tovaru," uzatvára Dereník.