TOKIO. Najväčšia japonská automobilka Toyota zaznamenala v 1. štvrťroku obchodného roka 2009/2010 stratu v hodnote 77,8 miliardy JPY (572,65 milióna eur). Je to už tretia kvartálna strata v rade. Na príčine je zníženie dopytu v dôsledku svetovej hospodárskej krízy a tiež silná japonská mena jen, ktorá redukuje príjmy automobilky zo zahraničia.
Prevádzková strata Toyoty od začiatku apríla do konca júna 2009 dosiahla 194,9 miliardy JPY. To je lepší výsledok, ako očakávali analytici, ktorí koncernu predpovedali prevádzkovú stratu 326 miliárd JPY.
Na porovnanie, v rovnakom období minulého obchodného roka mala ešte automobilka zisk 353,6 miliardy JPY.
Toyota na základe týchto výsledkov odhaduje, že za celý obchodný rok, ktorý končí 31. marca 2010 bude jej prevádzková strata zhruba 750 miliárd JPY a čistá strata sa bude pohybovať okolo 450 miliárd JPY. To je lepšia prognóza ako pred mesiacom, keď Toyota počítala ešte s prevádzkovou stratou 850 miliárd jenov a čistou stratou vo výške 550 miliárd jenov.
Tržby koncernu sa v období od apríla do júna znížili o 38,3 % na 3,84 bilióna JPY. Dôvodom je neustály pokles predaja áut na celom svete, aj napriek finančným bonusom, ktorými sa vlády vo viacerých krajín snažia rozhýbať trh s automobilmi. Predaj modelov Toyota sa znížil na takmer všetkých trhoch, vrátane Severnej Ameriky, Európy, Japonska a zvyšku Ázie.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.