Železnice sú na koľaji do krachu

Štát neustále ratuje subvenciami svoje železničné podniky. V kríze to vychádza ešte drahšie.

BRATISLAVA. Naše železnice každoročne končia v strate. Tento rok je pre ne horší o krízu, no nielen o ňu. Prevádzkovateľ osobnej prepravy čelí aj požiadavkám únie, aby pri meškaní vlakov platil pasažierom „pokutu". Za hodinu meškania 25 percent ceny lístka.

Zamestnanci železníc

ŽSR :

  • rok 2007 – 17 982 ľudí,
  • rok 2008 – 17 724,
  • koniec júna 2009 – 17 275.

ZSSK :

  • rok 2007 – 4818,
  • rok 2008 4983,
  • koniec júna 2009 – 4957.

Cargo:

  • rok 2007 – 10 813,
  • rok 2008 – 10 488.
Zdroj: výročné
správy, * údaj nebol poskytnutý

„Nemáme dostatočne vybavené technické prostriedky jednak infraštruktúry, jednak koľajové vozidlá," vysvetľuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Miloš Čikovský dôvody, prečo chce firma niektoré požiadavky komisie oddialiť cez výnimku. Odklad sa má týkať iba vnútroštátnych liniek.

Financovať vylepšenie techniky má štát. „Ak nám štát dá peniaze, budeme žiadať o výnimku na 5 rokov a ak nedá, tak požiadame o výnimku na ďalších 5 rokov," povedal Čikovský.

Dotácie aj mimo krízy

Ministerstvo dopravy ráta s tým, že „pokuty" za ZSSK zaplatí. „Štát má s dopravcom uzavretú Zmluvu o výkone vo verejnom záujme. Straty vznikajúce z vykonávania tejto dopravy uhrádza dopravcovi štát," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Štát pritom každoročne firmu dotuje. Tento rok sa ráta s dotáciou vo výške 166 miliónov eur (5,5 miliardy korún). Napriek tomu plánuje ZSSK tento rok dosiahnuť statu vo výške 48 miliónov eur (1,4 miliardy korún).

Za prvý polrok 2009 nahromadila stratu vyše 22 miliónov eur (vyše 600 miliónov korún), k čomu prispieva aj kríza.

V červených číslach je aj ďalšia štátna železničná spoločnosť - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tie plánujú tento rok stratu vyše 141 miliónov eur (4,2 miliardy korún).

Do takého mínusu zrejme firma nepôjde, keďže za prvý polrok bola v strate zhruba 34 miliónov eur, pričom plánovaná bola takmer 70 miliónov eur. Štát však firme tento rok extra požičal - takmer 70 miliónov eur (2,1 miliardy korún).

Pomoc dostal aj nákladný dopravca Cargo. Štát mu požičal 166 miliónov eur (5 miliárd korún). Firma síce minulý rok po prvýkrát mala zisk, ale dnes bojuje s poklesom prepravy.

Všetky tri štátne železničné firmy svorne hovoria o úsporných opatreniach. „Už v prvom polroku 2009 prijal generálny riaditeľ ZSSK nariadenie o šetrení nákladov a pre vedúcich zamestnancov určil striktné limity," uviedol príklad Čikovský.

Straty sú každý rok

Analytici upozorňujú, že problémom nie je len kríza, ale celkové zlé hospodárenie týchto spoločností. „Dlhodobá stratovosť je dôsledkom umelého udržiavania nízkych cien a nadbytočných kapacít v osobnej doprave, umelej zamestnanosti a zlej správy všetkých troch podnikov v štátnom vlastníctve," tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš.

Umelo nízke ceny sa vláda podľa neho snaží udržať dotačnou politikou, ktorá deformuje hospodárenie týchto firiem.

Nedávno premiér Fico zakázal zdraženie cestovného aj o necelé percento, čo navrhoval osobný prepravca.

Premiérov poradca a ekonóm SAV Peter Staněk tvrdí, že posunúť ceny dnes o 10 centov je vždy lepšie, ako keď sa to o dva roky posunie o euro. Staněk zároveň naznačil medzery v šafárení štátnych firiem. „Neobstarávajú zdroje najefektívnejšie, ako by sa dalo," povedal.

Podľa Jurikoviča je opatrením na zlepšenie situácie napríklad zníženie poplatkov za používanie koľajníc, ktoré platia ZSSK a Cargo správcovi železníc ŽSR. Pracuje sa však aj na ďalších zmenách. Jurikovič podrobnosti zatiaľ neprezradil. „Je pravda, že v niektorých momentoch je tam možno prezamestnanosť," naznačil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 515
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 9 179
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 982
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 904
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 264
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 213
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 162
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 939
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 932
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 058

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predražené predsedníctvo a kauzu Evka prešetrí NAKA

Na polícii bola desiateho januára vypovedať Zuzana Hlávková. Stalo sa tak ešte predtým, ako bol prípad posunutý elitným policajtom.

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Aké osoby sú v pozadí hazardu?

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Kažimír: Pre veriteľov nie je pred voľbami Grécko dobrá téma

Rokovania medzi gréckou vládou a medzinárodnými veriteľmi sú už niekoľko mesiacov na bode mrazu,.

Richter určil rozhodcu v spore odborárov vo Volkswagene Slovakia

Dve odborové organizácie sa nevedeli dohodnúť na postupe v kolektívnom vyjednávaní so zamestnávateľom.

Španielska firma láka na zhodnotenie vkladov, chýba jej však povolenie

Spoločnosť ponúka investičné produkty bez splnenia legislatívnych povinností, varuje centrálna banka.

Nemecko počíta so zrýchlením rastu ekonomiky

Experti centrálnej banky vidia aj riziká ohrozujúce rast, ako sú napríklad nové bariéry v globálnom obchode.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop