Železnice sú na koľaji do krachu

Štát neustále ratuje subvenciami svoje železničné podniky. V kríze to vychádza ešte drahšie.

BRATISLAVA. Naše železnice každoročne končia v strate. Tento rok je pre ne horší o krízu, no nielen o ňu. Prevádzkovateľ osobnej prepravy čelí aj požiadavkám únie, aby pri meškaní vlakov platil pasažierom „pokutu". Za hodinu meškania 25 percent ceny lístka.

Zamestnanci železníc

ŽSR :

  • rok 2007 – 17 982 ľudí,
  • rok 2008 – 17 724,
  • koniec júna 2009 – 17 275.

ZSSK :

  • rok 2007 – 4818,
  • rok 2008 4983,
  • koniec júna 2009 – 4957.

Cargo:

  • rok 2007 – 10 813,
  • rok 2008 – 10 488.
Zdroj: výročné
správy, * údaj nebol poskytnutý

„Nemáme dostatočne vybavené technické prostriedky jednak infraštruktúry, jednak koľajové vozidlá," vysvetľuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Miloš Čikovský dôvody, prečo chce firma niektoré požiadavky komisie oddialiť cez výnimku. Odklad sa má týkať iba vnútroštátnych liniek.

Financovať vylepšenie techniky má štát. „Ak nám štát dá peniaze, budeme žiadať o výnimku na 5 rokov a ak nedá, tak požiadame o výnimku na ďalších 5 rokov," povedal Čikovský.

Dotácie aj mimo krízy

Ministerstvo dopravy ráta s tým, že „pokuty" za ZSSK zaplatí. „Štát má s dopravcom uzavretú Zmluvu o výkone vo verejnom záujme. Straty vznikajúce z vykonávania tejto dopravy uhrádza dopravcovi štát," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Štát pritom každoročne firmu dotuje. Tento rok sa ráta s dotáciou vo výške 166 miliónov eur (5,5 miliardy korún). Napriek tomu plánuje ZSSK tento rok dosiahnuť statu vo výške 48 miliónov eur (1,4 miliardy korún).

Za prvý polrok 2009 nahromadila stratu vyše 22 miliónov eur (vyše 600 miliónov korún), k čomu prispieva aj kríza.

V červených číslach je aj ďalšia štátna železničná spoločnosť - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tie plánujú tento rok stratu vyše 141 miliónov eur (4,2 miliardy korún).

Do takého mínusu zrejme firma nepôjde, keďže za prvý polrok bola v strate zhruba 34 miliónov eur, pričom plánovaná bola takmer 70 miliónov eur. Štát však firme tento rok extra požičal - takmer 70 miliónov eur (2,1 miliardy korún).

Pomoc dostal aj nákladný dopravca Cargo. Štát mu požičal 166 miliónov eur (5 miliárd korún). Firma síce minulý rok po prvýkrát mala zisk, ale dnes bojuje s poklesom prepravy.

Všetky tri štátne železničné firmy svorne hovoria o úsporných opatreniach. „Už v prvom polroku 2009 prijal generálny riaditeľ ZSSK nariadenie o šetrení nákladov a pre vedúcich zamestnancov určil striktné limity," uviedol príklad Čikovský.

Straty sú každý rok

Analytici upozorňujú, že problémom nie je len kríza, ale celkové zlé hospodárenie týchto spoločností. „Dlhodobá stratovosť je dôsledkom umelého udržiavania nízkych cien a nadbytočných kapacít v osobnej doprave, umelej zamestnanosti a zlej správy všetkých troch podnikov v štátnom vlastníctve," tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš.

Umelo nízke ceny sa vláda podľa neho snaží udržať dotačnou politikou, ktorá deformuje hospodárenie týchto firiem.

Nedávno premiér Fico zakázal zdraženie cestovného aj o necelé percento, čo navrhoval osobný prepravca.

Premiérov poradca a ekonóm SAV Peter Staněk tvrdí, že posunúť ceny dnes o 10 centov je vždy lepšie, ako keď sa to o dva roky posunie o euro. Staněk zároveň naznačil medzery v šafárení štátnych firiem. „Neobstarávajú zdroje najefektívnejšie, ako by sa dalo," povedal.

Podľa Jurikoviča je opatrením na zlepšenie situácie napríklad zníženie poplatkov za používanie koľajníc, ktoré platia ZSSK a Cargo správcovi železníc ŽSR. Pracuje sa však aj na ďalších zmenách. Jurikovič podrobnosti zatiaľ neprezradil. „Je pravda, že v niektorých momentoch je tam možno prezamestnanosť," naznačil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 059
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 299
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 062
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 894
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 750
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 118
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 506
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 940
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 990
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 766

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

V meste museli na krátky čas evakuovať nákupné centrum.

SVET

Zomierali najmä mladí a deti. Manchester sa zomkol

Na koncerte Ariany Grandovej bolo až 21-tisíc ľudí.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

SVET

Ako Briti úspešne bojovali proti terorizmu

Prečo boli tak často o krok pred teroristami?

Neprehliadnite tiež

Nokia a Apple sa zmierili, dohodli sa na spolupráci

Z bývalých odporcov na súdoch sa stávajú partneri v podnikaní a z ich spolupráce budú mať klienti prospech.

Na Slovensku vznikne nový operátor. Bude najväčším alternatívnym hráčom

Sandberg Capital a DanubiaTel, ktorý prevádzkuje operátora Swan, sa rozhodli spojiť.

Pellegrini: Štát je poslednú míľu pred dobudovaním e-služieb

Podpredseda vlády bilancoval rok fungovania svojho úradu.

Citigroup zaplatí takmer sto miliónov dolárov, porušila zákon o tajomstve

Citigroup sa s úradmi dohodla na mimosúdnom vyrovnaní.