SME
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky

Železnice sú na koľaji do krachu

Štát neustále ratuje subvenciami svoje železničné podniky. V kríze to vychádza ešte drahšie.

BRATISLAVA. Naše železnice každoročne končia v strate. Tento rok je pre ne horší o krízu, no nielen o ňu. Prevádzkovateľ osobnej prepravy čelí aj požiadavkám únie, aby pri meškaní vlakov platil pasažierom „pokutu". Za hodinu meškania 25 percent ceny lístka.

Zamestnanci železníc

ŽSR :

  • rok 2007 – 17 982 ľudí,
  • rok 2008 – 17 724,
  • koniec júna 2009 – 17 275.

ZSSK :

  • rok 2007 – 4818,
  • rok 2008 4983,
  • koniec júna 2009 – 4957.

Cargo:

  • rok 2007 – 10 813,
  • rok 2008 – 10 488.
Zdroj: výročné
správy, * údaj nebol poskytnutý

„Nemáme dostatočne vybavené technické prostriedky jednak infraštruktúry, jednak koľajové vozidlá," vysvetľuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Miloš Čikovský dôvody, prečo chce firma niektoré požiadavky komisie oddialiť cez výnimku. Odklad sa má týkať iba vnútroštátnych liniek.

Financovať vylepšenie techniky má štát. „Ak nám štát dá peniaze, budeme žiadať o výnimku na 5 rokov a ak nedá, tak požiadame o výnimku na ďalších 5 rokov," povedal Čikovský.

Dotácie aj mimo krízy

Ministerstvo dopravy ráta s tým, že „pokuty" za ZSSK zaplatí. „Štát má s dopravcom uzavretú Zmluvu o výkone vo verejnom záujme. Straty vznikajúce z vykonávania tejto dopravy uhrádza dopravcovi štát," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Štát pritom každoročne firmu dotuje. Tento rok sa ráta s dotáciou vo výške 166 miliónov eur (5,5 miliardy korún). Napriek tomu plánuje ZSSK tento rok dosiahnuť statu vo výške 48 miliónov eur (1,4 miliardy korún).

Za prvý polrok 2009 nahromadila stratu vyše 22 miliónov eur (vyše 600 miliónov korún), k čomu prispieva aj kríza.

V červených číslach je aj ďalšia štátna železničná spoločnosť - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tie plánujú tento rok stratu vyše 141 miliónov eur (4,2 miliardy korún).

Do takého mínusu zrejme firma nepôjde, keďže za prvý polrok bola v strate zhruba 34 miliónov eur, pričom plánovaná bola takmer 70 miliónov eur. Štát však firme tento rok extra požičal - takmer 70 miliónov eur (2,1 miliardy korún).

Pomoc dostal aj nákladný dopravca Cargo. Štát mu požičal 166 miliónov eur (5 miliárd korún). Firma síce minulý rok po prvýkrát mala zisk, ale dnes bojuje s poklesom prepravy.

Všetky tri štátne železničné firmy svorne hovoria o úsporných opatreniach. „Už v prvom polroku 2009 prijal generálny riaditeľ ZSSK nariadenie o šetrení nákladov a pre vedúcich zamestnancov určil striktné limity," uviedol príklad Čikovský.

Straty sú každý rok

Analytici upozorňujú, že problémom nie je len kríza, ale celkové zlé hospodárenie týchto spoločností. „Dlhodobá stratovosť je dôsledkom umelého udržiavania nízkych cien a nadbytočných kapacít v osobnej doprave, umelej zamestnanosti a zlej správy všetkých troch podnikov v štátnom vlastníctve," tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš.

Umelo nízke ceny sa vláda podľa neho snaží udržať dotačnou politikou, ktorá deformuje hospodárenie týchto firiem.

Nedávno premiér Fico zakázal zdraženie cestovného aj o necelé percento, čo navrhoval osobný prepravca.

Premiérov poradca a ekonóm SAV Peter Staněk tvrdí, že posunúť ceny dnes o 10 centov je vždy lepšie, ako keď sa to o dva roky posunie o euro. Staněk zároveň naznačil medzery v šafárení štátnych firiem. „Neobstarávajú zdroje najefektívnejšie, ako by sa dalo," povedal.

Podľa Jurikoviča je opatrením na zlepšenie situácie napríklad zníženie poplatkov za používanie koľajníc, ktoré platia ZSSK a Cargo správcovi železníc ŽSR. Pracuje sa však aj na ďalších zmenách. Jurikovič podrobnosti zatiaľ neprezradil. „Je pravda, že v niektorých momentoch je tam možno prezamestnanosť," naznačil.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Poznáme finalistov Office roka 2020
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  9. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  10. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  1. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  4. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  5. Poznáme finalistov Office roka 2020
  6. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  7. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  10. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 185
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 22 215
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 977
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 491
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 008
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 11 223
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 9 540
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 8 826
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 703
  10. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 8 424
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vakcínou Astra Zeneca sa od soboty poobedia môžu očkovať ľudia nad 45 rokov.

Pri AstraZenece zatiaľ nehlásili žiadne úmrtie. Očkujú ňou mladších ľudí.

13 h

Matovič sľúbil tlačovku.

4 h

Neprehliadnite tiež

Zakladateľ SEC Technologies Michal Šimko

Získali trojmiliónovú investíciu.

7 h
Zakladateľ startupu Nitroterra Radoslav Bonk

Mladé firmy môžu získať státisíce eur.

12. apr
Predseda BSCF Gabriel Galgóci

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

9. apr
Ilustračné foto.

Ako môže nedostatok naštrbiť aj Plán obnovy?

9 h