V Čechách pripravujú rebríček obchodov, kde predávajú skazené potraviny. Na Slovensku o tom štát neuvažuje.
BRATISLAVA. Napriek narastajúcemu počtu skazených potravín v obchodoch sa nechystáme nasledovať Českú republiku. Tá chce spracovať rebríček obchodných reťazcov podľa výsledkov potravinových kontrol. Prvé hodnotenie by mali zverejniť v prvom štvrťroku budúceho roka.
Jaroslav Remža zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) povedal, že na slovenskom trhu nie je, ani sa nepripravuje rebríček obchodov zostavený na základe objavených skazených potravín, ktoré v dôsledku biologických a fyzikálnych vplyvov vzbudzujú odpor. „Prevádzkovateľ obchodu je povinný ihneď vyradiť z ďalšieho obehu potraviny skazené, vzbudzujúce odpor alebo inak poškodené, či deformované," vysvetľuje Remža.
Čo všetko našli inšpektori
v obchodoch
- 842 výrobkov po dátume spotreby,
- 153 skazených výrobkov,
- 993 výrobkov s nečitateľným/ nedostatočným označením,
- 13 výrobkov s falošnými, či menenými údajmi,
- 9 výrobkov s klamlivým označením.
Ak výrobca alebo obchodník zákon poruší, hrozí mu pokuta do výšky 331-tisíc eur (10 miliónov korún). Pri trestaní sa prihliada na závažnosť previnenia, ale aj na to, či podnikateľ už v minulosti pokutu dostal, alebo či prehrešok opakuje.
Porušení pribúda
V prvom polroku tohto roka vykonali inšpektori ŠVPS takmer 21-tisíc kontrol, čo je o šesťtisíc viac ako v rovnakom období prechádzajúceho roka. Spolu skontrolovali takmer 12-tisíc prevádzok .
Nedostatky zistili v 3441 prípadoch. „Predstavujete to 29- percentné porušenie zákona," hovorí Remža. Oproti prvému polroku 2008 počet porušení stúpol o 5,7 percenta.
Kontroly potravín sa na Slovensku vykonávajú na základe plánu pre jednotlivé roky. „Vychádza sa pritom z päťročného národného plánu úradných kontrol," hovorí Remža. Ten aktuálny je od roku 2009 do roku 2013. Potravinová správa vykonáva podľa Remžu aj ďalšie kontroly na základe podnetov od občanov.
Legislatíva pritom upravuje nielen predaj, ale aj likvidáciu živočíšnych výrobkov po záruke. Hypernova tovar po dátume spotreby či minimálnej trvanlivosti vyraďuje z predaja. Metro Cash&Carry tvrdí, že takéto výrobky likviduje v súlade s platnými predpismi. „Podľa kategórií sa tovar likviduje v kafilérii, prípadne ako biologický alebo komunálny odpad," vysvetľuje Markéta Světlíková, hovorkyňa Metra.
Prax nie je dobrá
Spotrebiteľská služba Sťažnosti.sme.sk potvrdzuje, že ľudia majú nepríjemné skúsenosti s predajom potravín po uplynutí lehoty spotreby. Čitateľka Alena Salaková napríklad poslala sťažnosť na hypermarket Tesco v Košiciach. Tam si kúpila kuracie stehná, ktoré po otvorení zapáchali. Obchod chybu priznal. Podľa vyjadrení manažérky služieb zákazníkom spoločnosti má zákazník možnosť reklamovať tovar, pričom mu stačí predložiť pokladničný doklad.
BRATISLAVA. Na službu Sťažnosti.sme.sk sa obracajú naši čitatelia, ktorí majú nepríjemné skúsenosti s predajom potravín po uplynutí doby spotreby. Neraz sa im stalo, že si domov doniesli nákup, ktorý po rozbalení zapáchal.
S problémom pokazených potravín sa stretla aj Monika Danková, ktorá si kúpila chladené kuracie stehná v košickom Tescu. Ako však doma zistila, ich zápach nesvedčil o najlepšom stave a preto sa rozhodla vec riešiť. Reklamáciu jej bez problémov uznali, no neskôr sa opäť stretla s nepríjemným zápachom kuracej polievkovej zmesi.
Problémy neobchádzajú ani sieť Billa, na ktorú sa sťažoval František Šumichrast. V myjavskej predajni si kúpil mrazeného zubáča, na ktorom si neskôr všimol dátum spotreby spred viac ako dvoch mesiacov. Peniaze za tovar mu vrátili, no po mesiacoch našiel v mraziacich boxoch predajne stále tovar niekoľko mesiacov po záručnej lehote. Spoločnosť sa k sťažnosti pre náš portál nevyjadrila.