Vlak nezdražie, cestovné nezaokrúhlia

Minister dopravy stiahol návrh, podľa ktorého mali zdražieť lístky na vlak.

Lístky na vlak by nemali zdražieť tak, ako plánovala Železničná spoločnosť Slovensko. Tá chcela cestovné zdvihnúť v priemere o necelé percento.(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Prednedávnom premiér Fico vyzval ministra Vážneho, aby stiahol akýkoľvek návrh na zvýšenie cestovného. Už to urobil.

BRATISLAVA. Cestovanie vlakom bude aj naďalej stáť toľko, čo teraz. Minister dopravy Ľubomír Vážny stiahol návrh na zvýšenie cien v železničnej osobnej doprave. Ministra na to minulý týždeň vyzval premiér Robert Fico.

Minister tvrdí, že ceny zostanú rovnaké, lebo sa pôvodne so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) dohodol na niečom inom, než napokon predložila.

„Pán minister zhodnotil tento návrh ako návrh, ktorý nie je v súlade s tým, aká bola dohoda, a najmä v čase krízy nepripúšťa zvyšovanie cestovného," povedal hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič. Železničnej firme ministerstvo odobrilo len zaokrúhľovanie, aj to také, aby sa v priemere ceny nemenili.

Dve zaokrúhľovania

Hovorca prepravnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že spoločnosť už raz musela zaokrúhľovať, a to pri prechode na euro. Vtedy sa zaokrúhľovalo smerom nadol, na cenách lístkov však zostali stále aj jedno­ a dvojcentové sumy. Tie neprijímajú automaty, a tak boli lístky v nich často lacnejšie než pri pokladnici.

„Teraz sme si povedali, že budeme zaokrúhľovať, ale aj nahor, pretože dve zaokrúhľovania nadol sú pre nás dosť nevýhodné," povedal Čikovský. Podľa jeho slov mali tieto zmeny železniciam prilepšiť od septembra do decembra sumou takmer 200­tisíc eur (6 miliónov korún).

Chýbajúce peniaze firma nechce od Vážneho pýtať cez dotácie. „V rozpočte, kde tržby sú zhruba 1,5 miliardy a príspevok od štátu na úrovni 5 miliárd korún, je 6 miliónov korún taká relatívne nepatrná suma, že niet o čom debatovať," povedal Čikovský.

Napriek dotáciám je podnik každoročne v strate. Tento tok by sa mala riešiť plánovaná nekrytá strata vyše 46 miliónov eur (1,4 miliardy korún). Premiér Fico nezvyšovanie cestovného zdôvodnil aj tým, že vláda železniciam pomáha prežiť krízové obdobie a na poslednom zasadaní pred prázdninami schválila dva legislatívne návrhy, ktoré im znižujú náklady.

Ide o zákon o doprave na železniciach. Na základe neho majú Železničná spoločnosť Slovensko rovnako ako nákladný prepravca Cargo platiť menej za využívanie železničnej cesty. Tú vlastnia Železnice Slovenskej republiky.

Nižšie cestovné asi nehrozí

Ak návrh zákona prejde parlamentom, náklady ZSSK by mohli klesnúť o 15,054 milióna eur ročne. Predpokladá sa, že zákon by mal vstúpiť do platnosti od roku 2011. ZSSK aj ministerstvo dopravy tvrdia, že to cestovné nezníži.

To, či sa ZSSK nechystá ceny zvyšovať na budúci rok, sme sa nedozvedeli. „Nezačali sme ešte s prípravou rozpočtu na budúci rok," povedal Čikovský. Štát podľa neho posudzuje aj určité politické hľadiská.

Politické dôvody možno podľa politológa Grigorija Mesežnikova spájať aj s náhlym stiahnutím návrhu na rast cestovného. Premiér Fico podľa neho stále živí očakávania voličov, že k zhoršeniu sociálnej situácie nedôjde. „Možno je to súčasť komunikačnej stratégie, že sa niečo navrhne a predseda vlády to odmietne. To sa zafixuje vo vedomí potenciálnych voličov," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 491
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 847
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 137
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 015
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 958
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 537
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 295
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.