Vlak nezdražie, cestovné nezaokrúhlia

Minister dopravy stiahol návrh, podľa ktorého mali zdražieť lístky na vlak.

Lístky na vlak by nemali zdražieť tak, ako plánovala Železničná spoločnosť Slovensko. Tá chcela cestovné zdvihnúť v priemere o necelé percento.(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Prednedávnom premiér Fico vyzval ministra Vážneho, aby stiahol akýkoľvek návrh na zvýšenie cestovného. Už to urobil.

BRATISLAVA. Cestovanie vlakom bude aj naďalej stáť toľko, čo teraz. Minister dopravy Ľubomír Vážny stiahol návrh na zvýšenie cien v železničnej osobnej doprave. Ministra na to minulý týždeň vyzval premiér Robert Fico.

Minister tvrdí, že ceny zostanú rovnaké, lebo sa pôvodne so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) dohodol na niečom inom, než napokon predložila.

„Pán minister zhodnotil tento návrh ako návrh, ktorý nie je v súlade s tým, aká bola dohoda, a najmä v čase krízy nepripúšťa zvyšovanie cestovného," povedal hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič. Železničnej firme ministerstvo odobrilo len zaokrúhľovanie, aj to také, aby sa v priemere ceny nemenili.

Dve zaokrúhľovania

Hovorca prepravnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že spoločnosť už raz musela zaokrúhľovať, a to pri prechode na euro. Vtedy sa zaokrúhľovalo smerom nadol, na cenách lístkov však zostali stále aj jedno­ a dvojcentové sumy. Tie neprijímajú automaty, a tak boli lístky v nich často lacnejšie než pri pokladnici.

„Teraz sme si povedali, že budeme zaokrúhľovať, ale aj nahor, pretože dve zaokrúhľovania nadol sú pre nás dosť nevýhodné," povedal Čikovský. Podľa jeho slov mali tieto zmeny železniciam prilepšiť od septembra do decembra sumou takmer 200­tisíc eur (6 miliónov korún).

Chýbajúce peniaze firma nechce od Vážneho pýtať cez dotácie. „V rozpočte, kde tržby sú zhruba 1,5 miliardy a príspevok od štátu na úrovni 5 miliárd korún, je 6 miliónov korún taká relatívne nepatrná suma, že niet o čom debatovať," povedal Čikovský.

Napriek dotáciám je podnik každoročne v strate. Tento tok by sa mala riešiť plánovaná nekrytá strata vyše 46 miliónov eur (1,4 miliardy korún). Premiér Fico nezvyšovanie cestovného zdôvodnil aj tým, že vláda železniciam pomáha prežiť krízové obdobie a na poslednom zasadaní pred prázdninami schválila dva legislatívne návrhy, ktoré im znižujú náklady.

Ide o zákon o doprave na železniciach. Na základe neho majú Železničná spoločnosť Slovensko rovnako ako nákladný prepravca Cargo platiť menej za využívanie železničnej cesty. Tú vlastnia Železnice Slovenskej republiky.

Nižšie cestovné asi nehrozí

Ak návrh zákona prejde parlamentom, náklady ZSSK by mohli klesnúť o 15,054 milióna eur ročne. Predpokladá sa, že zákon by mal vstúpiť do platnosti od roku 2011. ZSSK aj ministerstvo dopravy tvrdia, že to cestovné nezníži.

To, či sa ZSSK nechystá ceny zvyšovať na budúci rok, sme sa nedozvedeli. „Nezačali sme ešte s prípravou rozpočtu na budúci rok," povedal Čikovský. Štát podľa neho posudzuje aj určité politické hľadiská.

Politické dôvody možno podľa politológa Grigorija Mesežnikova spájať aj s náhlym stiahnutím návrhu na rast cestovného. Premiér Fico podľa neho stále živí očakávania voličov, že k zhoršeniu sociálnej situácie nedôjde. „Možno je to súčasť komunikačnej stratégie, že sa niečo navrhne a predseda vlády to odmietne. To sa zafixuje vo vedomí potenciálnych voličov," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 757
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 139
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 193
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 038
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 437
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 909
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 356
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 224
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 486
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 393

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop