Vlak nezdražie, cestovné nezaokrúhlia

Minister dopravy stiahol návrh, podľa ktorého mali zdražieť lístky na vlak.

Lístky na vlak by nemali zdražieť tak, ako plánovala Železničná spoločnosť Slovensko. Tá chcela cestovné zdvihnúť v priemere o necelé percento.(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Prednedávnom premiér Fico vyzval ministra Vážneho, aby stiahol akýkoľvek návrh na zvýšenie cestovného. Už to urobil.

BRATISLAVA. Cestovanie vlakom bude aj naďalej stáť toľko, čo teraz. Minister dopravy Ľubomír Vážny stiahol návrh na zvýšenie cien v železničnej osobnej doprave. Ministra na to minulý týždeň vyzval premiér Robert Fico.

Minister tvrdí, že ceny zostanú rovnaké, lebo sa pôvodne so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) dohodol na niečom inom, než napokon predložila.

„Pán minister zhodnotil tento návrh ako návrh, ktorý nie je v súlade s tým, aká bola dohoda, a najmä v čase krízy nepripúšťa zvyšovanie cestovného," povedal hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič. Železničnej firme ministerstvo odobrilo len zaokrúhľovanie, aj to také, aby sa v priemere ceny nemenili.

Dve zaokrúhľovania

Hovorca prepravnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že spoločnosť už raz musela zaokrúhľovať, a to pri prechode na euro. Vtedy sa zaokrúhľovalo smerom nadol, na cenách lístkov však zostali stále aj jedno­ a dvojcentové sumy. Tie neprijímajú automaty, a tak boli lístky v nich často lacnejšie než pri pokladnici.

„Teraz sme si povedali, že budeme zaokrúhľovať, ale aj nahor, pretože dve zaokrúhľovania nadol sú pre nás dosť nevýhodné," povedal Čikovský. Podľa jeho slov mali tieto zmeny železniciam prilepšiť od septembra do decembra sumou takmer 200­tisíc eur (6 miliónov korún).

Chýbajúce peniaze firma nechce od Vážneho pýtať cez dotácie. „V rozpočte, kde tržby sú zhruba 1,5 miliardy a príspevok od štátu na úrovni 5 miliárd korún, je 6 miliónov korún taká relatívne nepatrná suma, že niet o čom debatovať," povedal Čikovský.

Napriek dotáciám je podnik každoročne v strate. Tento tok by sa mala riešiť plánovaná nekrytá strata vyše 46 miliónov eur (1,4 miliardy korún). Premiér Fico nezvyšovanie cestovného zdôvodnil aj tým, že vláda železniciam pomáha prežiť krízové obdobie a na poslednom zasadaní pred prázdninami schválila dva legislatívne návrhy, ktoré im znižujú náklady.

Ide o zákon o doprave na železniciach. Na základe neho majú Železničná spoločnosť Slovensko rovnako ako nákladný prepravca Cargo platiť menej za využívanie železničnej cesty. Tú vlastnia Železnice Slovenskej republiky.

Nižšie cestovné asi nehrozí

Ak návrh zákona prejde parlamentom, náklady ZSSK by mohli klesnúť o 15,054 milióna eur ročne. Predpokladá sa, že zákon by mal vstúpiť do platnosti od roku 2011. ZSSK aj ministerstvo dopravy tvrdia, že to cestovné nezníži.

To, či sa ZSSK nechystá ceny zvyšovať na budúci rok, sme sa nedozvedeli. „Nezačali sme ešte s prípravou rozpočtu na budúci rok," povedal Čikovský. Štát podľa neho posudzuje aj určité politické hľadiská.

Politické dôvody možno podľa politológa Grigorija Mesežnikova spájať aj s náhlym stiahnutím návrhu na rast cestovného. Premiér Fico podľa neho stále živí očakávania voličov, že k zhoršeniu sociálnej situácie nedôjde. „Možno je to súčasť komunikačnej stratégie, že sa niečo navrhne a predseda vlády to odmietne. To sa zafixuje vo vedomí potenciálnych voličov," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 309
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 358
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 054
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 005
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 474
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 175
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 664
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 241
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 011
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 943

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Billa dostala štvrtú miliónovú pokutu. Aj za dva jogurty

Reťazec sa voči pokute odvolal, inšpektori si stoja za svojím.

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír premýšľa o zavedení DPH

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Diaľnice na Slovensku sú bezpečné, nehôd na nich je málo (rozhovor)

Na autostrádach len 3,7 percenta zo všetkých havárií spôsobia kamióny.

Eurokomisárka: Fico zrejme nevie, čo Brusel robí pri kvalite potravín

Premiér pred niekoľkými dňami vravel, že možno zakáže potraviny nerovnakej kvality ako na západe.