BRATISLAVA. "Dôvodom je nezvyšovať cestovné v čase krízy hlavne u sociálne slabších vrstiev, čo odznelo aj pri úvodných rokovaniach pred spracovaním tohto návrhu," uviedol pre TASR hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Stanislav Jurikovič.
S návrhom nesúhlasil predseda vlády SR Robert Fico. "Nejakí chytrí úradníci asi nemajú čo robiť, takže vymýšľajú, ale nevidím dôvod na zvyšovanie cestovného," reagoval Fico 22. júla.
"Hlavným motívom ZSSK predložiť návrh na úpravu cestovného bolo zaokrúhlenie súm v eurocenníkoch na jedno desatinné miesto, čím by sa železnice zbavili manipulácie s najmenšími mincami," argumentoval hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Zároveň sa tým mal vyriešiť aj problém s automatmi na predaj cestovných lístkov, v ktorých bolo cestovné po jeho zaokrúhlení pri prechode na euro o niečo nižšie ako v platnom cenníku.
Priemerné zvýšenie navrhovaných cenníkov bolo podľa ZSSK len 0,9 %, čo predstavuje zvýšenie príjmu z regulovaného cestovného 222.000 eur (6,69 milióna Sk) pri ročných plánovaných tržbách spoločnosti 87,6 milióna eur (2,64 miliardy Sk). "Cestovné na železnici sa neupravovalo od roku 2004, v dôsledku čoho ekonomicky oprávnené náklady od roku 2004 vzrástli o 10 %, čo predstavuje 26,7 milióna eur (804,36 milióna Sk)," pripomenul Čikovský.