BRATISLAVA. K variabilnému odmeňovaniu svojich ľudí pristupujú najmä firmy z východnej Európy, zohľadňujú však viac výkon celej spoločnosti ako individuálny. Vyplýva to z celoeurópskeho prieskumu spoločnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) na vzorke 384 firiem vrátane Slovenska.
Pri porovnaní percentuálneho podielu variabilnej zložky odmeňovania v západnej a východnej Európe vyplýva, že východné firmy sú tomuto spôsobu motivácie zamestnancov viac naklonené. Pätina respondentov uviedla, že variabilná zložka na prvom stupni manažmentu tvorí 51 % odmeny. Dôvodom je podľa PwC orientácia týchto firiem na rast a podnikavosť. "Spoločnosti vo východnej Európe sú celkovo viac orientované na výkon. Určite tu istú váhu hrá aj samotná výška mzdy. Práve cez variabilnú zložku, prepojenú na výkon spoločnosti, je možnosť mzdy parciálne zvyšovať," konštatoval senior manažér na oddelení poradenstva PwC Slovakia Peter Poliak.
Odmeňovanie zamestnancov veľmi výrazne závisí od výkonnosti samotného podniku, čo v prieskume uviedlo 49 % respondentov. Individuálny výkon v odmeňovaní zohľadňujú firmy menej. "Ak zamestnanci cítia, že ich individuálny výkon nemá veľký vplyv na ich odmenu, nemusia súhlasiť s väčším pomerom variabilnej zložky," podotkol Poliak.
Finančné aj nefinančné zamestnanecké benefity majú pozitívny vplyv na výkon spoločností, čo v prieskume skonštatovalo 93 % respondentov. "To potvrdzujú aj naše skúsenosti na Slovensku. Výkonnosť stúpa takmer okamžite, ako sa prepojí plnenie cieľov s odmeňovaním," vyhlásil Poliak
Najpopulárnejším stimulom je podľa prieskumu podiel na zisku, ktorý využíva 37 % firiem. Systém bonusových účtov, z ktorých je odmena vyplácaná po istom časovom období alebo po úspešnom ukončení projektu, používa 25 % respondentov. Ďalšími stimulmi, ktoré aplikuje 24 % spoločností, sú nefinančné benefity. Zamestnanci tak majú možnosť zúčastniť sa na medzinárodných misiách či rôznych tréningoch. Najmenej preferovaným stimulom (14 %) je podiel na podnikových akciách.
Prieskum realizovala PwC od októbra 2008 do februára 2009 na vzorke 384 spoločností z 22 európskych krajín vrátane Slovenska.