PARÍŽ, BRATISLAVA. Parížsky druhostupňový súd včera v odvolacom konaní rozhodol, že letisko Orly zadržiava lietadlo, ktorým lietajú aerolinky SkyEurope Airlines, legálne. Denník SME o tom informovala hovorkyňa letiska Claire Gozlan. „Lietadlo ostáva naďalej u nás," dodala.
Pred troma týždňami dal prvostupňový súd v Paríži za pravdu aerolinkám. Letisko sa však odvolalo.
Gozlan tvrdí, že lietadlo vydajú aerolinkám po tom, čo si vyrovnajú dlhy z minulosti. Hovorkyňa pritom sama predvčerom nevedela povedať, aké veľké sú dlhy aeroliniek voči parížskemu letisku. Na dlhy SkyEurope z minulosti sa vzťahuje rozhodnutie bratislavského okresného sudu o brankrotovej ochrane.
„Rozhodnutie súdu v ktorejkoľvek členskej krajine Európskej únie by mal rešpektovať súd inej členskej krajiny, v rámci vnútroštátnych procesných postupov," hovorí advokát Peter Serina. Na otázku, prečo letisko nerešpektuje rozhodnutie bratislavského súdu, hovorkyňa letiska Orly neodpovedala.
Zdôvodnenie rozhodnutia súdu bude známe v najbližších dňoch. Bude zaujímať aj našu diplomaciu. Včera sa k nemu ministerstvo zahraničných vecí nevedelo vyjadriť, musí si ho najprv preštudovať. Či podnikne diplomatické kroky na vrátenie lietadla, nie je známe.
Gozlan pre denník MF Dnes nevedela povedať, čo bude letisko robiť s lietadlom, ak SkyEurope svoje dlhy nevyrovná
SkyEurope: Sme sklamaní
"Sme veľmi sklamaní, že francúzsky súd rozhodol, že lietadlo naďalej zostáva v Paríži," komentuje situáciu ohľadne rozhodnutia odvolacieho súdu hovorca spoločnosti SkyEurope Airlines Tomáš Kika. Tím právnikov spoločnosti podľa neho aktuálne veľmi pozorne preberá ďalší postup. „Ten bude známy až po tom, keď si preštudujú celé rozhodnutie," hovorí.
Konkrétna zmluva pre tento prípad neexistuje
„Pre prípad platenia letiskových poplatkov neexistuje konkrétna zmluva," odpovedal Kika na otázku, či existuje v zmluve konkrétna klauzula, ktorá upravuje ktorým právnym systémom sa budú riadiť prípadne spory. Vysvetlil, že vzťah medzi SkyEurope Airlines a letiskom Orly sa riadi v zmysle štandardných pravidiel a cenníka. „Vy máte cenník inzercie a pokiaľ s niekým nemáte uzavretú špeciálnu zmluvu, riadite sa podľa toho všeobecného cenníka," uvádza jednoduchší príklad Kika.
Nech sa tento spor riadi akýmkoľvek právom, podľa Kiku „francúzske právo ukladá povinnosť, ak je spoločnosť v reštrukturalizácii, rešpektovať zákony podľa ktorých reštrukturalizácia prebieha. To sa riadi podľa toho, kde firma sídli." V prípade sporu medzi letiskom Orly a SkyEurope Airlines, a.s. je to právny poriadok Slovenskej republiky. „Preto musí francúzske právo rešpektovať to slovenské," tvrdí Kika.
SkyEurope Holding AG, ktorého akcie sú kótované na burze vo Viedni a Varšave, ostal po správe o legálnosti zadržiavania lietadla chladný. Podľa analytika sa čaká na správu o investorovi.
BRATISLAVA. „Akcie holdingu sa na burze obchodujú v posledných dňoch s nízkym kolísaním v pásme 26 až 28 centov za akciu," vysvetľuje Kamil Boros, analytik X-Trade Brokers. Podľa neho tieto ceny naznačujú očakávania obchodníkov, že spoločnosť sa zo súčasných problémov s veľkou pravdepodobnosťou nedostane. „Rozhodnutie súdu ohľadom lietadla tak na kurz akcií malo minimálny vplyv," hovorí analytik.
Boros si myslí, že väčšie pohyby v kurze akcií pravdepodobne spôsobí až oznámenie mena investora, prípadne správy, že sa žiadny nenašiel.
Na otázku, či je za nízkou cenou možné vidieť stratégiu potencionálneho investora dostať akcie na minimum a získať tak výhodne akcie, Boros odpovedal: „Pri vstupe investora do spoločnosti, investor sa len zriedkavo platí presnú trhovú hodnotu akcií." Výsledna cena sa skôr odvíja od vzájomných rokovaní spoločnosti a investora. „Takže takýto úmysel za tým nevidím," uzavrel Boros.