Výstavba R1 môže začať po uzavretí financovania

Výstavba úsekov rýchlostnej cesty R1 zo súkromných zdrojov by sa mohla začať po tom, čo banky pripravia financovanie projektu. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej ...

BRATISLAVA. Výstavba úsekov rýchlostnej cesty R1 zo súkromných zdrojov by sa mohla začať po tom, čo banky pripravia financovanie projektu. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. a vládny splnomocnenec pre diaľnice Igor Choma. Ako ďalej povedal pre agentúru SITA, banky majú zabezpečiť financovanie stavby do dvoch týždňov od vládou schváleného druhého dodatku ku koncesnej zmluve pre R1, teda do konca júla. "Od toho momentu, predpokladám, nastúpi výstavba," uviedol Choma. "NDS pripravila výstavbu. Odlesnili sme úsek, je vytýčený, pripravený, aby koncesionár mohol okamžite začať stavebné práce," dodal šéf NDS. A ostatné už záleží len na ňom, pretože termíny výstavby úsekov R1 bežia.

Vláda na mimoriadnom rokovaní 17. júla schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a.s. Tú založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. Zmluva sa týka výstavby a prevádzky štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke okolo 52 kilometrov. Rokovania o podmienkach financovania R1 boli ukončené 17. júla nad ránom. Druhý dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Tri úseky R1 by mali byť najnovšie dokončené v júli a septembri 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v júli 2012. Termíny boli opätovne predĺžené, keďže do konca júna nebol projekt R1 ešte finančne pripravený.

Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) definitívne schválila poskytnutie pôžičky vo výške 250 mil. eur na financovanie výstavby R1. EBRD by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na R1. Konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Stavebné náklady by mali predstavovať 915 mil. eur. Zvyšok tvoria náklady počas 30 rokov trvania koncesie na prevádzku a údržbu úsekov. Počas koncesie mal štát postupne vyplatiť koncesionárovi pôvodne 3,465 mld. eur, po úprave podmienok by sa táto suma mohla zvýšiť na 3,822 mld. eur. Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 319
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 026
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 878
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 247
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 505
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 582
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 263
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 754
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 602

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop