AKTUALIZOVANÉ 18:53

Volkswagen zhltne konkurenčnú automobilku Porsche

Výkonný riaditeľ Porsche Wendelin Wiedeking po 16 rokoch opustil firmu. Pozorovatelia to vnímajú ako krok k spojeniu výrobcu svetoznámych športiakov s Volkswagenom.

LUXEMBURG. Wiedeking (na snímke TASR/AP) neopúšťa Porsche sám. Odchádza s ním aj finančný riaditeľ Holger Härter. Obaja majú po päťdesiatke, ale na zaslúžený odpočinok im môže pomôcť odísť vysoké odstupné. Wiedeking dostane 50 miliónov eur, z čoho dá polovicu na sociálne účely, Härter 12,5 milióna eur. Prestávajú byť aj členmi dozornej rady VW.

Vznikne Auto-Union?

Po úpornom zápolení sa tak Volkswagenu podarilo prelomiť odpor až po krk zadlženého Porsche. Na zasadaní dozornej rady Porsche vo štvrtok ráno jej členovia rozhodli o zvýšení kapitálu minimálne o 5 miliárd eur a o vstupe katarského štátneho investičného fondu, ktorý má tiež pomôcť k finančnému ozdraveniu automobilky. Týmto by sa zadlženie Porsche malo znížiť na únosnú mieru.

Cieľom Volkswagenu je nájsť čo najlepší a daňovo najúspornejší spôsob, ako prevziať moc nad Porsche. Výsledkom tejto zložitej operácie, ktorá bude trvať ešte dlhé mesiace, by mal byť integrovaný koncern s desiatimi značkami - od VW, Škody, Seat cez Audi až po Bugatti a Porsche. Podľa neoverených správ by táto strešná firma mala mať názov Auto-Union. V medzivojnovom období bola v Nemecku druhým najväčším automobilovým konglomerátom.

Návratom do minulosti bude aj spojenie oboch vetiev porscheovskej autodynastie, na čele ktorých stoja vnukovia legendárneho Ferdinanda Porscheho: Ferdinand Piëch, predseda dozornej rady VW a Wolfgang Porsche, šéf Porsche Holding.

Risk nevyšiel

Porsche si bol už pred rokmi vedomý skutočnosti, že prežiť bude môcť, len keď nebude musieť sám bez solventného a veľkého partnera vynakladať miliardové sumy na výskum a vývoj. Výsledkom týchto úvah bolo odvážne rozhodnutie získať väčšinový podiel v automobilke Volkswagen.

V roku 2005 začal Porsche kupovať akcie Volkswagenu, najskôr v hotovosti, neskôr prostredníctvom komplikovaných akciových opcií. Okrem toho dúfal, že padnú paragrafy zákona o Volkswagene, zaručujúce spolkovej krajine Dolné Sasko blokačný vplyv v dozornej rade wolfsburskej automobilky.

V dôsledku krízy sa však razantne znížil odbyt, zmenili sa opčné parametre a Porsche zrazu mal na krku asi desaťmiliardové zadlženie v eurách. Keď blokačné paragrafy zákona o VW zostali v platnosti, bolo pomerne jasné, že navrch bude mať Volkswagen.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 306
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 020
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 899
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 250
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 467
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 599
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 274
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 486
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 758
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop