Maďarská cesta? Ešte stále je čas ísť inak

Ekonómovia čoraz častejšie začínajú upozorňovať, že ak vlády na Slovensku nebudú šetriť viac ako doteraz a robiť reformy, čaká nás maďarská cesta. Aby sme sa jej vyhli, zrejme bude treba zvýšiť aj dane.

BRATISLAVA. Kolotoč verejného dlhu sa po pokojnom období znovu roztáča. Pre krízu a neochotu slovenských vlád šetriť sa verejný dlh Slovenska môže do konca roku 2010 vyšplhať až na 40 percent hrubého domáceho produktu. Teda na rekordných 26 miliárd eur (786 miliárd korún).

Doba dlhová

Čo je verejný dlh
  • Ide o sumu dlhov vlády, Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní, samospráv, štátnych fondov a inštitúcií. Ak chce krajina prijať euro, nesmie mať dlh nad 60 percent HDP.
  • Rozhodujúcim zdrojom verejného dlhu sú vládne rozpočtové deficity, ktoré vznikajú, pretože vlády neustále míňajú viac, ako získavajú z daní a iných zdrojov. Dlh vláda väčšinou spláca novým dlhom.
  • Zo štátneho rozpočtu ide na úroky štátneho dlhu ročne v prepočte okolo 30 miliárd korún. Za posledných 15 rokov sme len na úroky minuli sumu, ktorou by sme mohli tento rok zaplatiť takmer všetky výdavky štátneho rozpočtu.

V zadlžovaní medzi „najúspešnejšie" patrí Ficova vláda. Keď sa dostala k moci, verejný dlh Slovenska sa pohyboval okolo 500 miliárd korún, na konci tohto roka by to podľa ekonóma UniCredit Bank Jána Tótha mohlo byť v prepočte až zhruba 670 miliárd korún. Za necelé tri roky vládnutia tak na jedného obyvateľa stúpol verejný dlh o vyše 30-tisíc korún. Ak sa naplnia odhady ekonómov, zadlženie počas Ficovej vlády stúpne o vyše 50-tisíc korún na hlavu. Dzurindova vláda pritom za osem rokov vládnutia urobila dlh necelých 45-tisíc korún.

Ide o orientačne prepočty, pri ktorých sme vychádzali zo stavu dlhu na konci rokov.

Podľa ekonómov to mal Dzurinda ťažšie ako Fico. Aj jemu však vyčítajú, že zadlžoval krajinu aj v časoch, keď sa jej darilo. Ekonomika už aj počas Dzurindovej vlády rástla okolo piatich percent, napriek tomu vláda bola v mínuse. „Ani Fico ani Dzurinda v dobrých obdobiach nevytvárali rezervy na horšie časy," povedal ekonóm SAV Vladimír Baláž. Pripomína, že Dzurinda „musel robiť nepopulárne opatrenia, lebo zdedil ekonomiku v zlom stave". V začiatkoch prvej Dzurindovej vlády zúrila vo svete aj finančná kríza, ktorá mala pôvod v Ázii a Rusku.

Do strednej a východnej Európy chodilo menej zahraničného kapitálu, nezamestnanosť bola aj vyššia, z daní štát inkasoval menej. „Na začiatku vládnutia to mali dzurindovci oveľa ťažšie ako ficovci," hodnotí Baláž.

Podľa Tótha bolo za Dzurindu pozitívne, „že vláda sa zaviazala používať zdroje z privatizácie na splácanie dlhov. Tie významne pomohli znížiť dlh rozšafnej hospodárskej politiky, ktorá tu bola do roku 1998".

Vina u Dzurindu aj u Fica

Za vinu obom vládam Baláž kladie, že prakticky nič neurobili z vymožiteľnosťou práva, nereformovali prvý dôchodkový pilier, školstvo, zdravotníctvo a neusilovali sa zlepšiť podnikateľské prostredie tak, aby si firmy načas platili svoje záväzky. „Neochota robiť zmeny v týchto oblastiach, ktoré ročne vytvárajú desiatky miliárd dlhu, to je začiatok maďarskej cesty," varuje Baláž. Takisto je podľa neho luxus, ak štát v čase krízy vypláca 13. dôchodky či rozbieha výstavbu drahých štadiónov, hoci štátna kasa je v ťažkom mínuse: „Má zmysel sľubovať 13. dôchodky, keď nevieme, či máme na 11. a 12. dôchodky?" pýta sa.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Na to, aby sme sa vyhli maďarskej ceste, kde pre rozhadzovanie vlád a nárast dlhu musia teraz znižovať dôchodky aj platy, budú potrebné drastické škrty v rozpočte. A nebude to stačiť. „Obávam sa, že po voľbách bude musieť vláda zvyšovať aj dane, ak sa bude chcieť postaviť k rozpočtu zodpovedne," povedal Baláž.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 328
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 979
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 109
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 750
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 612
  7. Kam do tepla v januári? 1 971
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 617
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.