Tomi Tour mala skončiť v auguste

Koľko percent z ceny zájazdov klienti skrachovanej cestovky dostanú, ešte Union nevie.

Poisťovňa Union vraj nevedela o zlej finančnej situácii Tomi Touru. Teraz ju zamestnávajú klienti skrachovanej cestovky, ktorí sú ešte v zahraničí.(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

Česi odhadujú dlh Tomi Tour až do 500 miliónov českých korún. Poisťovňa Union o zlej situácii vraj nevedela.

BRATISLAVA. Skrachovaná česká cestovná kancelária Tomi Tour mala podľa Jana Papeža z Asociácie cestovných kancelárií Českej republiky už dlho problémy s poistením. Krytie proti úpadku jej nakoniec zabezpečila slovenská poisťovňa Union.

Tomi mala hlavné sídlo v Prahe, aj väčšina klientov bola z Česka. Na Slovensku mala pobočku v Nitre. Podľa zoznamu, ktorý Union zverejnila, poistila na tento rok 104 cestoviek z Česka. Je najlacnejšia, tvrdí Papež.
Problémy s poistením

Každá cestovka musí byť poistená proti úpadku. Ak má finančné problémy, poisťovne ju poistiť nemusia. „Cestovná kancelária rokuje o novom poistení dva až tri mesiace pred vypršaním starej zmluvy. Musí odovzdať poisťovni finančné výkazy. Tá potom rozhodne, či kanceláriu poistí a za akých podmienok,“ povedal Papež.

Práve finančné výkazy mohli podľa neho spôsobiť, že Tomi Tour nenašla v Česku poisťovňu, ktorá by ju poistila.

„Podľa našich informácií mala s poistením v Česku problémy a nikto z hlavných hráčov ju poistiť nechcel,“ povedal Papež.

„Ide len o kuloárne informácie, nik nemôže potvrdiť, že Tomi s českými poisťovňami rokovala,“ povedal Tomio Okamura, hovorca inej českej asociácie – Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr .

Hovorkyňa Unionu Judita Smatanová povedala, že s Tomi spolupracujú od roku 2005. „Odvtedy sme každý rok podpísali zmluvu na ďalší rok,“ povedala. O zlej finančnej situácii cestovky vraj nevedeli: „Každomesačne sme dostávali výpisy z účtovníctva a ešte v marci 2009 vykázali zisky za minulý rok 50 miliónov českých korún.“ Podľa odhadov Papeža dlh Tomi dosiahol 350 až 500 miliónov českých korún (13,5 milióna až 20 miliónov eur).

Fischer: Za krach môže e­mail

Tvár Tomi Tour Václav Fischer pre médiá povedal, že za krach môže očierňujúci e-mail, ktorý bol odoslaný hotelierom v zahraničí. Papež tvrdí, že to nie je pravda: „Dôvodom bola ekonomika kancelárie, veľmi nízke ceny, často nekryjúce ani náklady na zájazd, a túžba byť najväčším za každú cenu.“

Aj Okamura mal indície o zlej situácii cestovky. Okrem dlhov a nízkych cien bol podľa neho podozrivý aj predaj zájazdov na budúci rok už toto leto. Od začiatku roku prebiehali podľa neho rokovania o predaji Tomi. Nik ju však nechcel kúpiť. „Čakali sme, že skrachuje v auguste,“ povedal.

Tomi predávala zájazdy do poslednej chvíle. Česká polícia eviduje už desiatky podnetov na začatie stíhania vo veci podvodu. Podnet prišiel aj od Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr. U nás ešte krajské riaditeľstvá nezaznamenali žiadne.

Smatanová ešte nevie, či Union podnikne kroky proti Tomi. „Teraz je najdôležitejšie, aby sme klientom, ktorí sú ešte v zahraničí, zabezpečili návrat domov,“ povedala. V poisťovni nevedia, či budú klientom vyplácať plnú sumu. Dodnes totiž od Tomi nedostali počet predaných zájazdov.

„Po mesiaci od doručenia žiadosti vieme vyplatiť zálohu. Po doručení všetkých žiadostí budeme vedieť, či k nej doplatíme celú cenu, alebo menej,“ povedala. Od soboty sa na nich obrátilo už 2500 klientov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 801
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 266
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 380
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 954
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 826
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 781
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 679
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 948
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 930
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 695

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoša kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda mali povedať do konca septembra.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

Neprehliadnite tiež

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.

Ekonomiky krajín strednej a východnej Európy porastú, odhaduje to Erste Group

Hospodárstvo v krajinách regiónu ťahá rast domácej spotreby, ktorá súvisí so zlepšovaním situácie na trhu práce.

Nórsky štátny investičný fond dosiahol hranicu jedného bilióna dolárov

Nórsko prvýkrát vložilo do fondu svoje zisky z ropy a zemného plynu v roku 1996.

Z Bratislavy sa bude lietať do Burgasu a Pafosu. Ryanair oznámil dve nové linky

Írska nízkonákladovka informuje o nových linkách v dobe, kedy čelí negatívnym reakciám pre hromadné rušenie letov.