PRAHA. Väčšina Slovákov si zavedenie eura pochvaľuje, pretože pri cestách do zahraničia majú v peňaženkách silnejšiu menu a môžu si viac dovoliť.
Opačný pocit zo spoločnej európskej meny majú ale slovenskí hotelieri a podnikatelia v cestovnom ruchu, konštatuje dnes český denník Právo.
"V zimnej sezóne vo Vysokých Tatrách klesla návštevnosť s ubytovaním o 24 % a pri jednodňových návštevách až o 33 %," povedal pre Právo riaditeľ Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Peter Chudý. Najviac ubudlo Rusov, Ukrajincov, Poliakov a Maďarov.
"Najmä na Poliakov zapôsobilo euro ako psychologická bariéra. Naopak, zavedenie eura pozitívne vnímajú Nemci a Rakúšania, ktorí si Slovensko pochvaľujú ako najlacnejšiu krajiny eurozóny."
Pokles ruskej klientely až o 80 % a ich odchod do Álp, kde im ponúkajú výhodné balíčky služieb, prinútil Slovákov zamyslieť sa.
Podnikatelia sa poučili
Tatranskí podnikatelia si podľa Chudého z toho vzali príklad a pripravili pre návštevníkov napríklad letné karty, ktoré ponúkajú zľavy v rozsahu 30 až 40 % na dopravu, lanovky, golf aj kúpanie v AquaCity Poprad.
"Bohužiaľ, letný štart sa nevydaril. Povodne v okolitých krajinách, najmä v ČR, spôsobili, že ľudia sa museli orientovať na záchranu majetku a neuvažujú o dovolenke," skonštatoval Chudý.
Minulý rok pritom patril z hľadiska návštevnosti k najúspešnejším od víchrice v roku 2004, ktorá Tatry vážne poškodila.
"Chodíme sem pravidelne. Zdá sa nám, že Tatry po príchode eura zdraželi. Vyhovovalo nám, keď sme menili české koruny za slovenské," povedal pre Právo Jan Kocan z Prahy.
"Je to pre nás lacná dovolenka. Pivo je tu za 1,30 eura, to u nás nezoženiete. Cítime sa dobre a služby sú tiež vyhovujúce," pochvaľovali si starší manželia z Nemecka.
Recepčná hotela v Starom Smokovci priznáva, že obsadenosť sa aj na začiatku prázdnin pohybuje okolo 50 %.