Delimitácia ŠFCH dostáva SSC a Doprastav do finančných napätí

Bratislava 14. mája (TASR) - Delimitáciu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) pod Ministerstvo financií (MF) SR, ktorá by sa mala podľa uznesenia ...

Bratislava 14. mája (TASR) - Delimitáciu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) pod Ministerstvo financií (MF) SR, ktorá by sa mala podľa uznesenia vlády SR uskutočniť k 1. júlu 2001, v poslednom čase sprevádza výpadok finančných prostriedkov na realizáciu už schválených infraštruktúrnych projektov. Príčinou sú oneskorené finančné transfery MF Slovenskej správe ciest (SSC) a následne dodávateľom prác za výkony pri výstavbe diaľničných úsekov.

Túto skúsenosť spojenú s finančným napätím v podniku dnes potvrdil novinárom technický riaditeľ a. s. Doprastav Viktor Karel.

Doprastav, ktorý sa výraznou mierou podieľa na realizácii diaľničného programu, následkom predlžovania času výstavby diaľnic, či ich utlmovaním, z titulu meškania finančných transferov, musí znášať predražovanie vykonaných prác a vymáhanie svojich pohľadávok od spolupracujúcich firiem, čo v konečnom dôsledku vedie k umŕtvovaniu investícií.

Ako príklad finančných nezrovnalostí uviedol roky 1998 a 1999, keď sa úhrada faktúr dodávateľom presunula z apríla a mája až na október. Len za tieto dva roky ŠFCH uhradil cez SSC penále za omeškanie úhrady z vlastných zdrojov za takmer 1,9 miliardy Sk.

Situácia sa nezmenila ani v roku 2001, keď k 30. marcu bola správe ciest poukázaná iba suma 0,5 miliardy Sk (namiesto požadovanej 1,5 miliardy Sk), čím sa podarilo uhradiť náklady dodávateľom za január.

Meškanie peňazí z MF, resp. SSC, donútil Doprastav dokonca k obmedzovaniu zálohových platieb v súvislosti s prenajímaním strojov a ďalších služieb, poznamenal V. Karel.

Prvé skúsenosti s postupným uvoľňovaním zdrojov z MF na úhradu dodávateľských faktúr, ktoré nahradilo spravovanie zdrojov na výstavbu diaľnic štátnym cestným fondom, sprevádzajú teda finančné napätia tak investora, ako aj dodávateľov. "Z toho vyplýva, že investor, teda SSC, má vždy menej finančných prostriedkov ako dodávateľ, čo platí aj pre Doprastav," konštatoval investičný riaditeľ SSC Valerián Horváth.

Podľa jeho slov zvýšená potreba finančných prostriedkov na prefinancovanie infraštruktúrnych projektov spôsobila aj obrat vo finančnom mechanizme realizácie diaľničného programu. "Financovania diaľničných projektov a rýchlostných komunikácií z jedného finančného balíka (štátny rozpočet) nahradilo projektové financovanie, na ktorom participujú aj európske banky, dokonca aj japonská, a program Phare." Nedávno bola podpísaná ďalšia zmluva o úvere od Európskej investičnej banky na financovanie obchvatu Novej Bane, dodal V. Horváth.

Nezodpovedanou zostala však otázka, ako dlho je SSC, ale aj dodávateľské firmy, schopná vydržať finančný sklz MF pri uvoľňovaní finančných transferov, a či sa delimitácia ŠFCH naplní podľa pôvodného scenára reformy verejných fondov, k 1. júlu.

* ku zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 328
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 979
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 109
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 750
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 612
  7. Kam do tepla v januári? 1 971
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 617
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.