Delimitácia ŠFCH dostáva SSC a Doprastav do finančných napätí

Bratislava 14. mája (TASR) - Delimitáciu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) pod Ministerstvo financií (MF) SR, ktorá by sa mala podľa uznesenia ...

Bratislava 14. mája (TASR) - Delimitáciu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) pod Ministerstvo financií (MF) SR, ktorá by sa mala podľa uznesenia vlády SR uskutočniť k 1. júlu 2001, v poslednom čase sprevádza výpadok finančných prostriedkov na realizáciu už schválených infraštruktúrnych projektov. Príčinou sú oneskorené finančné transfery MF Slovenskej správe ciest (SSC) a následne dodávateľom prác za výkony pri výstavbe diaľničných úsekov.

Túto skúsenosť spojenú s finančným napätím v podniku dnes potvrdil novinárom technický riaditeľ a. s. Doprastav Viktor Karel.

Doprastav, ktorý sa výraznou mierou podieľa na realizácii diaľničného programu, následkom predlžovania času výstavby diaľnic, či ich utlmovaním, z titulu meškania finančných transferov, musí znášať predražovanie vykonaných prác a vymáhanie svojich pohľadávok od spolupracujúcich firiem, čo v konečnom dôsledku vedie k umŕtvovaniu investícií.

Ako príklad finančných nezrovnalostí uviedol roky 1998 a 1999, keď sa úhrada faktúr dodávateľom presunula z apríla a mája až na október. Len za tieto dva roky ŠFCH uhradil cez SSC penále za omeškanie úhrady z vlastných zdrojov za takmer 1,9 miliardy Sk.

Situácia sa nezmenila ani v roku 2001, keď k 30. marcu bola správe ciest poukázaná iba suma 0,5 miliardy Sk (namiesto požadovanej 1,5 miliardy Sk), čím sa podarilo uhradiť náklady dodávateľom za január.

Meškanie peňazí z MF, resp. SSC, donútil Doprastav dokonca k obmedzovaniu zálohových platieb v súvislosti s prenajímaním strojov a ďalších služieb, poznamenal V. Karel.

Prvé skúsenosti s postupným uvoľňovaním zdrojov z MF na úhradu dodávateľských faktúr, ktoré nahradilo spravovanie zdrojov na výstavbu diaľnic štátnym cestným fondom, sprevádzajú teda finančné napätia tak investora, ako aj dodávateľov. "Z toho vyplýva, že investor, teda SSC, má vždy menej finančných prostriedkov ako dodávateľ, čo platí aj pre Doprastav," konštatoval investičný riaditeľ SSC Valerián Horváth.

Podľa jeho slov zvýšená potreba finančných prostriedkov na prefinancovanie infraštruktúrnych projektov spôsobila aj obrat vo finančnom mechanizme realizácie diaľničného programu. "Financovania diaľničných projektov a rýchlostných komunikácií z jedného finančného balíka (štátny rozpočet) nahradilo projektové financovanie, na ktorom participujú aj európske banky, dokonca aj japonská, a program Phare." Nedávno bola podpísaná ďalšia zmluva o úvere od Európskej investičnej banky na financovanie obchvatu Novej Bane, dodal V. Horváth.

Nezodpovedanou zostala však otázka, ako dlho je SSC, ale aj dodávateľské firmy, schopná vydržať finančný sklz MF pri uvoľňovaní finančných transferov, a či sa delimitácia ŠFCH naplní podľa pôvodného scenára reformy verejných fondov, k 1. júlu.

* ku zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 949
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 646
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 997
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 677
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 197
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 932
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 593
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 142
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Časovka rozhodne o víťazovi, stále vedie Saganov kolega

Troch najlepších v celkovom poradí delí necelých tridsať sekúnd.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s kolónami.

KOMENTÁRE

Ako byť šťastný len tak pre nič za nič

Smútku sa nedá vyhnúť. Ani s ním bojovať. Treba si ho prežiť.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.