Delimitácia ŠFCH dostáva SSC a Doprastav do finančných napätí

Bratislava 14. mája (TASR) - Delimitáciu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) pod Ministerstvo financií (MF) SR, ktorá by sa mala podľa uznesenia ...

Bratislava 14. mája (TASR) - Delimitáciu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) pod Ministerstvo financií (MF) SR, ktorá by sa mala podľa uznesenia vlády SR uskutočniť k 1. júlu 2001, v poslednom čase sprevádza výpadok finančných prostriedkov na realizáciu už schválených infraštruktúrnych projektov. Príčinou sú oneskorené finančné transfery MF Slovenskej správe ciest (SSC) a následne dodávateľom prác za výkony pri výstavbe diaľničných úsekov.

Túto skúsenosť spojenú s finančným napätím v podniku dnes potvrdil novinárom technický riaditeľ a. s. Doprastav Viktor Karel.

Doprastav, ktorý sa výraznou mierou podieľa na realizácii diaľničného programu, následkom predlžovania času výstavby diaľnic, či ich utlmovaním, z titulu meškania finančných transferov, musí znášať predražovanie vykonaných prác a vymáhanie svojich pohľadávok od spolupracujúcich firiem, čo v konečnom dôsledku vedie k umŕtvovaniu investícií.

Ako príklad finančných nezrovnalostí uviedol roky 1998 a 1999, keď sa úhrada faktúr dodávateľom presunula z apríla a mája až na október. Len za tieto dva roky ŠFCH uhradil cez SSC penále za omeškanie úhrady z vlastných zdrojov za takmer 1,9 miliardy Sk.

Situácia sa nezmenila ani v roku 2001, keď k 30. marcu bola správe ciest poukázaná iba suma 0,5 miliardy Sk (namiesto požadovanej 1,5 miliardy Sk), čím sa podarilo uhradiť náklady dodávateľom za január.

Meškanie peňazí z MF, resp. SSC, donútil Doprastav dokonca k obmedzovaniu zálohových platieb v súvislosti s prenajímaním strojov a ďalších služieb, poznamenal V. Karel.

Prvé skúsenosti s postupným uvoľňovaním zdrojov z MF na úhradu dodávateľských faktúr, ktoré nahradilo spravovanie zdrojov na výstavbu diaľnic štátnym cestným fondom, sprevádzajú teda finančné napätia tak investora, ako aj dodávateľov. "Z toho vyplýva, že investor, teda SSC, má vždy menej finančných prostriedkov ako dodávateľ, čo platí aj pre Doprastav," konštatoval investičný riaditeľ SSC Valerián Horváth.

Podľa jeho slov zvýšená potreba finančných prostriedkov na prefinancovanie infraštruktúrnych projektov spôsobila aj obrat vo finančnom mechanizme realizácie diaľničného programu. "Financovania diaľničných projektov a rýchlostných komunikácií z jedného finančného balíka (štátny rozpočet) nahradilo projektové financovanie, na ktorom participujú aj európske banky, dokonca aj japonská, a program Phare." Nedávno bola podpísaná ďalšia zmluva o úvere od Európskej investičnej banky na financovanie obchvatu Novej Bane, dodal V. Horváth.

Nezodpovedanou zostala však otázka, ako dlho je SSC, ale aj dodávateľské firmy, schopná vydržať finančný sklz MF pri uvoľňovaní finančných transferov, a či sa delimitácia ŠFCH naplní podľa pôvodného scenára reformy verejných fondov, k 1. júlu.

* ku zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 420
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 565
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 856
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 745
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 743
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 867
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 944
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 814
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 617

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop