Turského emisná správa klame

Minister životného prostredia mal objasniť emisný obchod. Správa, ktorú predložil do parlamentu, však kauzu ešte viac zamotáva.

Minister životného prostredia Viliam Turský poslal do parlamentu správu o emisiách, ktoráv mnohých veciach uvádza zavádzajúce informácie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Minister Viliam Turský mal objasniť emisný obchod. Správa, ktorú predložil do parlamentu, však kauzu ešte viac zamotáva.

BRATISLAVA. Správa o realizovaných a plánovaných predajoch emisií, ktorú musel minister životného prostredia Viliam Turský predložiť parlamentu, na 30 stranách prezentuje výber garážovej spoločnosti Interblue Group ako najvýhodnejšieho kupcu.

Viacero častí správy, ktorá bola vypracovaná na počítači riaditeľa odboru ochrany ovzdušia a zmeny klímy Petra Solčanského, je však nepresných až zavádzajúcich. Pozrime sa na niektoré.

1. Ministerstvo uprednostnilo ponuku garážovej firmy Interblue Group okrem vraj najlepšej ceny aj preto, že chcela od nás kúpiť najviac ton.

Najskôr firma prejavila záujem o všetky AAU jednotky. Postupne sa ponuka menila. Interblue chcela kúpiť 15 miliónov ton za 5,05 eura za tonu. Ponuka platila do 14. augusta 2008. V septembri jej konateľka Jana Lütken sľúbila prehodnotiť svoju cenovú ponuku. Ale podmienila prípadný kontrakt „aktívnym vstupom spoločnosti Interblue do investovania finančných prostriedkov". Obdobné podmienky pri konkurenčných ponukách označilo ministerstvo za diskrimináciu a ostatné firmy vylúčilo zo súťaže.

Po správe, ktorú predložil parlamentu minister Turský, sa dá povedať, že platí stupnica: lož, veľká lož, Správa o realizovaných a plánovaných predajoch emisií. Čítajte viac v komentári -mariána Leška: Turského správa klame tak, ako Chrbetova informácia

V septembri sa ponuka Interblue opäť menila. Lütken chcela kúpiť 10 miliónov ton za 6,05 eura za tonu. Takáto správa putovala na vládu. Minister Chrbet už vtedy zavádzal, lebo vo vládnom materiáli tvrdil, že Interblue nepožaduje kontrolu financií. Vtedy to už nebola pravda.

V polovici októbra sa situácia opäť zmenila. Lütken oznámila, že ich ponuka vypršala a vzhľadom na krízu nám 6,05 eura za tonu nedá. Začiatkom novembra prišla od Lütkenovej ďalšia ponuka. Odkúpi 50 miliónov ton v období rokov 2008 až 2012. Garantovaná cena mala byť 5,05 eura za tonu. „Následne môže byť k tejto cene vyplatený bonus 1 euro." Ale iba v prípade, že budú zelené projekty a Interblue ich bude akceptovať.

O štyri dni neskôr prišla nová ponuka. Do konca roka 2012 odoberie Interblue 35 miliónov ton s konečnou sumou 6,05 eura za tonu, s tým, že najskôr dostaneme 5,05 eura a zvyšok Interblue doplatí po splnení podmienok. Rozpor medzi správou a zmluvou je aj v tom, že správa hovorí o doplatení eura za 35 miliónov ton, zmluva v dodatku už len za prvých 15 miliónov ton. K objasneniu decembrového dodatku, v ktorom sa ešte silnejšie previazal predaj emisí na zelené projekty, sa ministerstvo v správe vyhýba.

2. Minister Turský v správe vyzdvihol aj to, že ponuka Interblue Group bola „čo do objemu, kúpnej ceny, podmienok relizácie a záruk spojených s rizikami neuhradenia kúpnej ceny... ako najlepšia". Právnici pritom za jednu z najväčších slabín zmluvy s Inter〜blue považujú mizivé záruky vyplatenia kúpnej ceny.

3. Druhou najvýhodnejšou ponukou - hneď po Interblue Group - bola podľa hodnotiacej správy ponuka slovenskej spoločnosti WMJ Company. Spoločnosť si nekládla nijaké „diskriminačné" podmienky.
Nitky od WMJ Company vedú až k Interblue Group. Spoločník WMJ Company Ján Smolen je totiž spolu s Milošom Šušoliakom konateľom v ďalšej enviro firme. Šušoliakov syn Michal mal podľa zdrojového kódu vytvoriť pôvodnú stránku Interblue Group, čo on popiera.

4. Ministerstvo stručne zhodnotilo ponuky všetkých spoločností, ktoré na slovenské AAU emisné kvóty dostalo. Turský pri väčšine z nich uvádza nepresné informácie. Napríklad tvrdí, že slovenská spoločnosť Menert mala sprostredkovať obchod medzi ministerstvom a japonskou firmou Sumitomo.

Podľa Miroslava Wöllnera z Menertu však ministerstvu sprostredkoval až troch potenciálnych záujemcov, nielen jedného. Pričom v každom prípade išlo o inú kúpnu cenu, nie o totožnú.

5. S japonskou štátnou agentúrou Nedo, ktorej predali svoje kvóty Česi za nie menej ako 10 eur za tonu, stačilo ministrovi iba jedno rokovanie, aby zistil, že Japonsko naše emisné kvóty nedostane a vyradil ju zo súťaže. S ostatnými spoločnosťami rokovalo ministerstvo minimálne dvakrát, aby zistilo, koľko chcú kúpiť a čo za to ponúkajú.

Od Japoncov sa to už nedozvedelo, ministerstvu prekážalo, že Japonci požadovali tzv. „emisný scenár" na investície financií a presne vyšpecifikované zelené programy. Taký je však štandard v týchto obchodoch, čo si nakoniec nechala zapracovať do zmluvy aj Interblue Group.

6. Spoločnosti WMJ Company, ale aj nemeckej firme Eranus ministerstvo vyčítalo časovú limitovanosť ponuky. WMJ ponúkla svoju cenu na 21 dní, Eranus na mesiac. „Ponuka spoločnosti Eranus bola však časovo obmedzená, a to len na 30 dní. Na základe toho sa ministerstvo rozhodlo nepokračovať v rokovaniach s týmto záujemcom," píše sa v správe.

Podľa Wöllnera z Menertu však mesačné obmedzenie ponuky je neštandardné a pre ministerstvo skôr pozitívne, väčšinou sa poskytuje menší časový priestor. Mesačným limitom pritom svoju ponuku obmedzila aj Interblue Group. Tu to však už ministerstvu neprekážalo.

7. Ministerstvo plánuje zaplatiť poradcu na ďalší predaj. Zdôvodňuje to odbornou komplikovanosťou, neobvyklosťou a neštandardnosťou trhu s voľnými emisnými kvótami. Na otázku, prečo si odborného poradcu nezaplatilo už pred odpredaním emisných kvót, hovorkyňa rezortu Jana Kaplanová do uzávierky neodpovedala.

Nie je jasné ani to, či sa zmluva s Interblue zruší, aby Slovensko mohlo predať svoje kvóty inému záujemcovi.
Záver: Správu si „vydupal" opozičný poslanec Pavol Frešo. On by mal určiť ďalší postup. Keďže sa k správe dostal po komplikáciách až včera okolo poludnia, hoci mala byť v parlamente už v piatok, chce si ju dôkladne preštudovať. Vyjadrí sa k nej do 48 hodín.

Minister Chrbet predal garážovej firme Interblue Group 15 miliónov ton emisných limitov AAU za 5,05 eura za tonu. Environmentálny fond zinkasoval 75,75 milióna eur. Emisie podľa týždenníka Trend skončili nakoniec v Japonsku. Interblue mohla na obchode zarobiť od 15 do 75 miliónov eur. Majitelia Interblue nie sú známi, pozadie vedie na Slovensko k ľuďom blízkym predsedovi SNS Jánovi Slotovi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 205
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 682
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 632
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 569
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 930
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 883
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 774
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 594
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 578
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 456

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.