AKTUALIZOVANÉ O KOMENTÁR 22:00

Vláda chce aj drahšiu R1

Prvá súkromná cesta určite drahšia, než vláda pôvodne počítala. Stále však nie sú schválené všetky peniaze, ktoré na cestu treba.

Premiér s ministrom dopravy včera oznámili, že sa s koncesionárom dohodli na novej cene za prvú súkromnú cestu na Slovensku. Pôvodná cena pritom bola vysúťažená.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Za koľko firma Vinci postaví a bude udržiavať a prevádzkovať rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec? To je otázka, ktorú by po skončení tendra nikto nečakal. Tá otázka je však tu, lebo ponúknutá cena vlastne nebola záväzná.

Nad tým, či má vláda stanovenú nejakú cenovú hranicu, kam je ochotná zájsť sa zamýšľa vo svojom komentári Ivan Štulajter: Táto cesta je drahá

Stĺpček Mariána Leška: Bolesti - čítajte

A odvčera je známa aj odpoveď. Z 1,5 miliardy eur to vyskočilo na 1,8 miliardy. V tejto sume je zahrnutá výstavba cesty, prevádzka a údržba. Za 30 rokov však štát víťaznému konzorciu Vinci zaplatí až 3,822 miliardy eur. Tak sa to dá vypočítať zovčerajších informácií premiéra Fica:

„Vysúťažených bolo 109,4 milióna eur, teraz na základe zvýšenia ceny peňazí na svetových trhoch je cena 127,4 milióna eur ročne," povedal premiér Robert Fico.

Pôvodne vláda rátala so sumou 3,465 miliardy eur.

Dobrá správa v skoré ráno

No ani táto suma nie je „na betón" istá. Vláda, ktorá sa včera stretla na mimoriadnom rokovaní, priznala, že dodatok s koncesionárom podpísala, aj keď ten okrem Európskej banky pre obnovu a rozvoj ešte stále nemá v ruke peniaze od ďalších bánk. Tie však podľa Vážneho určite budú. „Komerčné banky dnes o tretej ráno prejavili k poslednému textu bezvýhradný súhlas," povedal optimisticky Vážny s tým, že banky toto rozhodnutie musia ešte schváliť vo svojich predstavenstvách.

Podobne ako premiér Fico, aj minister dopravy tvrdí, že dohodnuté splátky môžu byť napokon oveľa nižšie, keďže štát si s koncesionárom dohodol takzvané refinancovanie. To znamená, že keď úroky na trhu klesnú, štátu sa má vrátiť 90 percent toho, čo na úrokoch preplatil. Tak by to malo byť zahrnuté v zmluve. Či to bude fungovať aj v realite, to sa ešte len uvidí.

Bez skutočnej analýzy

Celá zmluva vrátane dodatku už má aj súhlas ministerstva financií. To však tentoraz veľmi prekvapilo. Keď hodnotilo pôvodnú, a teda nižšiu cenu za R1, prišlo k záveru, že je o niečo lacnejšie postaviť ju cez klasické obstarávanie. Minister dopravy Vážny však vtedy vládu presvedčil, že súkromná diaľnica má ďalšie výhody, ktoré sa do kvantitatívneho porovnania čísel nedostali.

Teraz, keď je cesta ešte drahšia, ministerstvo financií je spokojné. „Výstavba nezaťaží deficit rozpočtu ani verejný dlh, pretože súkromný investor na seba preberá tak riziko výstavby, ako aj riziko dostupnosti," konštatoval štátny tajomník rezortu financií František Palko.

Nič o tom, či cesta nie je už predražená a výhodnejšie by bolo klasické financovanie cez verejné peniaze, sa v materiáli ministerstva nepíše.

Tento materiál v piatok takmer nebolo možné získať, keďže ho ministerstvo dopravy podľa Úradu vlády nepredložilo na zverejnenie na internete. Získať ho nebolo možné ani od samotných ministerstiev. Minister Vážny ho nečakane poskytol vo fyzickej podobe len denníku Pravda. Ten sa o jeho obsah s nami následne podelil.

Vláda si je istá tým, že cena za R1 je dobrá, a to najmä preto, že banky chceli ešte oveľa tvrdšie podmienky, napríklad štátne záruky pre prípad krachu koncesionára. Štát by tak bankám platil, aj keby koncesionár nič nepostavil.

Opozícia nadšená nie je. „Dohromady to vychádza, že oproti stavebným nákladom to bude preplatené štvornásobne," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ), bývalý šéf pobočky Coca-Coly . Tým, že vláda podpísala dodatok, aj keď ešte nemá isté peniaze, podľa neho len urobila to isté, na čom sa už popálila pri prvej verzii zmluvy.

Premiér Fico Štefancovi odkázal ako „expertovi na kokakolu", že mal zabezpečiť, aby nebola hospodárska kríza a aby banky poskytovali ochotne lacné úvery. Fico je presvedčený, že „jeho zdravotný stav viac ako boľavá krčná chrbtica negatívne ovplyvňuje nekonečné farizejstvo a tuposť, ktoré sa pravidelne objavujú v stanoviskách SDKÚ".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 142
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 826
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 460
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 667
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 625
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 287
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 061
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 058
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 992

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 248 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.