AKTUALIZOVANÉ O KOMENTÁR 22:00

Vláda chce aj drahšiu R1

Prvá súkromná cesta určite drahšia, než vláda pôvodne počítala. Stále však nie sú schválené všetky peniaze, ktoré na cestu treba.

Premiér s ministrom dopravy včera oznámili, že sa s koncesionárom dohodli na novej cene za prvú súkromnú cestu na Slovensku. Pôvodná cena pritom bola vysúťažená.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Za koľko firma Vinci postaví a bude udržiavať a prevádzkovať rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec? To je otázka, ktorú by po skončení tendra nikto nečakal. Tá otázka je však tu, lebo ponúknutá cena vlastne nebola záväzná.

Nad tým, či má vláda stanovenú nejakú cenovú hranicu, kam je ochotná zájsť sa zamýšľa vo svojom komentári Ivan Štulajter: Táto cesta je drahá

Stĺpček Mariána Leška: Bolesti - čítajte

A odvčera je známa aj odpoveď. Z 1,5 miliardy eur to vyskočilo na 1,8 miliardy. V tejto sume je zahrnutá výstavba cesty, prevádzka a údržba. Za 30 rokov však štát víťaznému konzorciu Vinci zaplatí až 3,822 miliardy eur. Tak sa to dá vypočítať zovčerajších informácií premiéra Fica:

„Vysúťažených bolo 109,4 milióna eur, teraz na základe zvýšenia ceny peňazí na svetových trhoch je cena 127,4 milióna eur ročne," povedal premiér Robert Fico.

Pôvodne vláda rátala so sumou 3,465 miliardy eur.

Dobrá správa v skoré ráno

No ani táto suma nie je „na betón" istá. Vláda, ktorá sa včera stretla na mimoriadnom rokovaní, priznala, že dodatok s koncesionárom podpísala, aj keď ten okrem Európskej banky pre obnovu a rozvoj ešte stále nemá v ruke peniaze od ďalších bánk. Tie však podľa Vážneho určite budú. „Komerčné banky dnes o tretej ráno prejavili k poslednému textu bezvýhradný súhlas," povedal optimisticky Vážny s tým, že banky toto rozhodnutie musia ešte schváliť vo svojich predstavenstvách.

Podobne ako premiér Fico, aj minister dopravy tvrdí, že dohodnuté splátky môžu byť napokon oveľa nižšie, keďže štát si s koncesionárom dohodol takzvané refinancovanie. To znamená, že keď úroky na trhu klesnú, štátu sa má vrátiť 90 percent toho, čo na úrokoch preplatil. Tak by to malo byť zahrnuté v zmluve. Či to bude fungovať aj v realite, to sa ešte len uvidí.

Bez skutočnej analýzy

Celá zmluva vrátane dodatku už má aj súhlas ministerstva financií. To však tentoraz veľmi prekvapilo. Keď hodnotilo pôvodnú, a teda nižšiu cenu za R1, prišlo k záveru, že je o niečo lacnejšie postaviť ju cez klasické obstarávanie. Minister dopravy Vážny však vtedy vládu presvedčil, že súkromná diaľnica má ďalšie výhody, ktoré sa do kvantitatívneho porovnania čísel nedostali.

Teraz, keď je cesta ešte drahšia, ministerstvo financií je spokojné. „Výstavba nezaťaží deficit rozpočtu ani verejný dlh, pretože súkromný investor na seba preberá tak riziko výstavby, ako aj riziko dostupnosti," konštatoval štátny tajomník rezortu financií František Palko.

Nič o tom, či cesta nie je už predražená a výhodnejšie by bolo klasické financovanie cez verejné peniaze, sa v materiáli ministerstva nepíše.

Tento materiál v piatok takmer nebolo možné získať, keďže ho ministerstvo dopravy podľa Úradu vlády nepredložilo na zverejnenie na internete. Získať ho nebolo možné ani od samotných ministerstiev. Minister Vážny ho nečakane poskytol vo fyzickej podobe len denníku Pravda. Ten sa o jeho obsah s nami následne podelil.

Vláda si je istá tým, že cena za R1 je dobrá, a to najmä preto, že banky chceli ešte oveľa tvrdšie podmienky, napríklad štátne záruky pre prípad krachu koncesionára. Štát by tak bankám platil, aj keby koncesionár nič nepostavil.

Opozícia nadšená nie je. „Dohromady to vychádza, že oproti stavebným nákladom to bude preplatené štvornásobne," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ), bývalý šéf pobočky Coca-Coly . Tým, že vláda podpísala dodatok, aj keď ešte nemá isté peniaze, podľa neho len urobila to isté, na čom sa už popálila pri prvej verzii zmluvy.

Premiér Fico Štefancovi odkázal ako „expertovi na kokakolu", že mal zabezpečiť, aby nebola hospodárska kríza a aby banky poskytovali ochotne lacné úvery. Fico je presvedčený, že „jeho zdravotný stav viac ako boľavá krčná chrbtica negatívne ovplyvňuje nekonečné farizejstvo a tuposť, ktoré sa pravidelne objavujú v stanoviskách SDKÚ".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 768
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 405
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 644
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 564
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 361
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 585
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 525
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 144
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka so slovenskými koreňmi žije v Spojených štátoch. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

EKONOMIKA

British Airways vypadli systémy, na letiskách panuje chaos

Zrušila sobotňajšie lety z Londýna.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.