Bratislava 14. mája (TASR) - Stavba diaľničného úseku D-61 Horná Streda - Nové Mesto nad Váhom, ktorej projekt vypracoval Geoconsult, s.r.o., investorsky zabezpečila Slovenská správa ciest (SSC) a v uplynulých rokoch zrealizoval Doprastav, a. s., sa dostala do užšieho finále 17 stavieb na 41. ročníku celosvetovej súťaže o Stavbu roka.
Súťaž každoročne organizuje prestížna stavovská organizácia Zväz stavebných inžinierov USA (American Society of Civil Engineers - ASCE), ktorá zastrešuje zhruba 125 tisíc stavebných inžinierov. Projekt a konkrétnu stavbu D-61 do súťaže, do ktorej sa zapojili odborníci predovšetkým zo Severnej Ameriky, ale aj z Ázie a Afriky, prihlásil Geoconsult spolu s Doprastavom. Vedecká rada ASCE nominovala do užšieho kola diaľničné dielo Horná Streda - Nové Mesto nad Váhom spomedzi 152 prihlásených projektov z celého sveta vzhľadom na fakt, že je podľa hlavného kritéria vedeckej rady "prínosom pre blahobyt ľudí a spoločnosti." Súbežne s tým je nominovaná stavba dôkazom originality a technickej inovácie stavebného procesu, kvality a kumštu projektantov a stavbárov, rešpektovania požiadaviek na životné prostredie a hodnotí tiež neobyčajný spôsob ako aj čas realizácie nominovaného diela. Do finálovej časti kategórie Inžinierske stavby bola slovenská stavba nominovaná v rámci štyroch najlepších.
Podľa slov technického riaditeľa Doprastavu Viktora Karela "slovenský projekt postúpil do užšieho finále ako jediný neamerický zástupca projektových a zhotoviteľských firiem." Zložité stavebné dielo Horná Streda - Nové Mesto nad Váhom má dĺžku 13,2 kilometra (km). Pozostáva zo 117 stavebných objektov a jeho mostné stavby predstavujú 30 000 štvorcových metrov (m2). Premostenie potokov a hrádzí je v dĺžke 8 km a dažďová kanalizácia v línii 15 km. Z hľadiska projektu, poznamenal riaditeľ Geoconsultu Igor Jakubík, je špecialitou stavby vybudované záložné letisko (Piešťany) v dĺžke 3,5 km, ktoré by malo slúžiť v prípade potreby, a protihlukové steny v rozsahu 2 000 m2. Ako pozoruhodný bol aj rýchlostný rekord vybudovania nominovanej stavby, ktorá bola spojazdnená za 14 mesiacov, ale dokončovacie práce na diaľničnom úseku ešte istý čas pokračovali.
Investičný riaditeľ SSC Valerián Horváth k oceneniu stavby v silnej medzinárodnej konkurencii dodal, že je podporou a výzvou slovenskému stavebníctvu, konkrétne koncepcii rozvoja diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií, ktorú schválila vláda SR.
* ku zll