DOPLNENÉ 23:40

Priemysel už platí menej ako vlani

Zárobky klesli v máji medziročne prvýkrát za posledných jedenásť rokov. Nie sú bonusy.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

V priemysle je zamestnaných najviac ľudí. Prišli o bonusy, mzdy sa im scvrkávajú.

BRATISLAVA. Kríza sa zahryzla do platov. Doteraz zo mzdy odjedala „len“ reálne – suma na výplatnej páske sa nescvrkla, no štatisticky z nej istú časť ukrojila inflácia. Už to neplatí. Priemerný zárobok v priemysle sa podľa Štatistického úradu v máji znížil o vyše percento na 735 eur hrubého mesačne. Automobilky, náš hlavný ťahúň, stáli a obmedzovali výrobu. A to sa musí prejaviť na mzdách - u ich zamestnancov i zamestnancov dodávateľov.

Ide o prvý medziročný pokles priemerného platu v priemysle od roku 1998, odhliadnuc od zanedbateľného štatistického výkyvu zo začiatku roku 2006. Reálne, po očistení o rast cien, platy v priemysle klesli o viac než tri percentá. Priemysel zamestnáva takmer pol milióna ľudí.

Zatiaľ nesvitá

priem1.jpgTakýto pokles platu ešte nemusí byť fatálny a nemal by znamenať, že zamestnanci v priemysle nebudú schopní splácať napríklad pôžičky a úvery bankám. Ľudia sa však musia učiť hospodáriť s menším rozpočtom po rokoch, keď sa im skôr zväčšoval.

Vyše 90-tisíc ľudí, ktorých priemyselné podniky za posledných 12 mesiacov prepustili, je na tom v čase, keď sa práca hľadá ťažko, horšie. Pol roka môžu poberať podporu vo výške polovice platu, potom dostávajú len dávky v hmotnej núdzi.

Priemyselnú výrobu zráža strata zákaziek zo západnej Európy, kam firmy zo Slovenska väčšinou vyvážajú. Za prvých päť mesiacov roka sa produkcia prepadla asi o 25 percent.

Náznaky oživenia v Nemecku, nášho najväčšieho obchodného partnera podľa ekonóma Volksbank Vladimíra Vaňa nič neznamenajú. Situácia v priemysle sa u nás zrejme do konca roka nezlepší. A to platí aj na platy. „S prepadom výkonov a tržieb firiem bude tlak na pokles platov pretrvávať minimálne do konca roka,“ predpovedá Vaňo.

Čarovanie so zložkami platu

Priznať, že platia menej ako vlani, sa firmy zdráhajú. Jeden z najväčších zamestnávateľov, bratislavský Volkswagen, na otázku, o koľko klesli platy, odpovedá, že sa k marcu tarifné mzdy zvyšovali o tri percentá. „Naši zamestnanci v tomto roku dostanú aj odmenu - podiel na zisku spoločnosti vo výške 230 eur,“ povedal hovorca Vladimír Machalík.

Kúzlo znižovania platov však nespočíva v zasahovaní do základných platov, tie väčšine neklesajú a možno aj vzrástli. Ľudia však dostávajú menej ako vlani, lebo firmy im siahli na prémie, nadčasy, trináste platy a rôzne bonusy.

„Celý trik poklesu je vo variabilnej zložke. Základné platy sa ťažko znižujú, bráni tomu legislatíva a kolektívne dohody,“ vysvetľuje konzultant odmeňovania vo firme Hay Group Štefan Norulák. Slovensko, na rozdiel od západnej Európy patrí medzi krajiny, kde sa pohyblivá zložka výrazne podieľa na celkovom plate. Niekedy je to až 50 percent a manažment nemá veľmi zviazané ruky, aby na platy siahol.

Platy klesali aj preto, že firmy držali ľudí doma a vyplácali im 60 percent platu. K tomu, že o prácu neprišli, prispel čiastočne aj štát. Takýmto firmám preplácal odvody za zamestnancov. Hovorkyňa Úradu práce Danica Lehocká tvrdí, že sa tak zachránilo vyše 40-tisíc pracovných miest.

Mzdy by sa nemali zmraziť

Viceprezident Konfederácie odborových zväzov EUGEN ŠKULTÉTY by neprepúšťal, ale pridával.

Prečo klesli v máji priemerné nominálne zárobky?

Pre opatrenia, ktoré robia podniky v súvislosti s krízou. Ľudia zostávajú doma na 60 percent mzdy, alebo majú skrátený pracovný čas.

Je dôležitejšie zachovať pracovné miesto aj na úkor toho, že mzda pôjde dole?

Nie. Nesúhlasíme so zmrazením miezd ani s ich poklesom. My aj teraz trváme na tom, aby minimálna mzda išla hore o 8,1 percenta, teda na 319,49 eura. Je to v zmysle zákona.

Je teda lepšie niektorých ľudí prepustiť, aby iní mohli mať plnú mzdu?

My hovoríme, že ak by zamestnávatelia mali prepustiť ľudí, radšej nech využijú všetky nástroje aktívnej politiky trhu práce. Ale to neznamená, že by sme súhlasili s tým, že by sa mali zmraziť mzdy, alebo by sa mala znížiť minimálna mzda. Keď sa zvyšujú ceny, je potrebné, aby aj mzda na to reagovala.
Marianna Onuferová
Robotníci: Výplata išla dole

Niektorí robotníci si na výplatnej páske nájdu aj o tretinu menej, ako dostávali vlani. Krízu cítia vo vlastnej peňaženke už niekoľko mesiacov.

ŽILINA. Roman pracuje vo firme s elektroinštalačným materiálom. Má 24 rokov, je zo Žilinského kraja a zarobí menej ako pred dvomi rokmi, keď nastupoval. Výplata mu klesla už začiatkom roku.

„V rovnakom mesiaci vlani som dostal 20-tisíc korún v hrubom. Teraz je to o 166 eur (päťtisíc korún) menej,“ hovorí Roman. Rovnako sú na tom kolegovia v odvetví. Niektorí majú na výplatnej páske až o tretinu menej.
Majiteľ firmy zamestnancov na zmenu upozornil. Odhadol, že ak sa bude dariť, mzdy by sa na pôvodnú úroveň mohli vrátiť na konci roka. „Ak nájdem lepšie zaplatenú prácu, nebudem váhať,“ zastrája sa Roman.

Horšie sú na tom zamestnanci automobilky Kia pri Žiline. Bez bonusov zarábajú ľudia pri výrobnej linke menej. Jeden z nich, operátor výroby, nastupoval pred dvoma rokmi, teraz dostáva o 66 eur (2-tisíc korún) menej. „Odkedy je menej objednávok a robí sa len šesť hodín, nedostávame bonusy.“

Od februára je jeho výplata približne 531 eur v hrubom. Na menšiu výplatu ho nikto vopred neupozornil. Bolo to jasné, keď začali robiť menej. Zatiaľ novú robotu nehľadá, verí v zlepšenie. Od pondelka obnovujú v Kii osemhodinový pracovný čas. Navyše, po dvoch rokoch by mu mali pridať. „Ideme vyrábať nový model, hovoria, že sa má všetko vrátiť do starých koľají.“

Ladislav Kavecký
Anketa

Aké sú u vás mzdy v porovnaní s tými vlaňajšími?

Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu

V Kolektívnej zmluve sme k 1. marcu zvyšovali tarifné mzdy o tri percentá. Zamestnanci dostanú odmenu vo forme podielu na zisku spoločnosti vo výške 230 eur. Volkswagen zaviedol ako prvá spoločnosť na Slovensku tzv. flexikonto. Využívame aj čerpanie dovoleniek z tohto i minulého roku a nadčasy, náhradu mzdy vo výške 66 percent. Našich pracovníkov sme vyslali na výpomoc do českej Škody a do európskych závodov koncernu.

Dušan Koblíšek, hovorca Matador Group

Priemerná mzda v najväčšom podniku skupiny - Matador Automotive Vráble klesla v máji medziročne z 1004,85 eura na 779,06 eura. Znížili sme mzdy v manažmente. Nevypláca sa im variabilná zložka, ktorá je až do 30 percent ich mzdy. Jej vyplatenie v závere roka je závislé od hospodárskych výsledkov podniku. Pokiaľ ide o robotníkov, ich priemerná mzda sa neznížila. Mzdy obslužného a administratívneho personálu šli dole o 2 až 3 percentá.

Anton Molnár, hovorca Slovnaftu

Slovnaft si plní záväzky vyplývajúce z Kolektívnej zmluvy na roky 2007 až 2009, to znamená, že na žiadne zložky mzdy či systému odmeňovania zamestnancov nesiahal. Manažérom sa však platy v tomto roku nezvýšia. Priemerné zvýšenie základnej mzdy zamestnancov sa v tomto roku odvíja od predpokladanej miery inflácie v roku 2009 korigovanej o rozdiel skutočnej a predpokladanej inflácie predchádzajúceho roka.

Ján Bača, hovorca U. S. Steel Košice

Detaily o mzdách našich zamestnancov nepublikujeme. Základným konceptom je to, že mzdy sú naviazané na finančnú výkonnosť podniku a že určitá časť zisku sa rozdeľuje medzi všetkých zamestnancov vo forme variabilnej mzdy. Môžeme len potvrdiť fakt, že sme od začiatku februára do júla pracovali v skrátenom pracovnom režime, keď jeden deň v týždni bol odmeňovaný 60 percentami mzdy.

Dušan Dvořák,hovorca Kia Motors

Nominálne mzdy smev tomto roku zvyšovali v súvislosti s Kolektívnou zmluvou platnou do roku 2010. Nezverejňujeme informáciu, o koľko. Na druhej stane sme v tomto roku už mali skrátený pracovný čas. Niektorým zamestnancom sa tak mzda v porovnaní s minulým rokom znížila.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.