DOPLNENÉ 23:40

Priemysel už platí menej ako vlani

Zárobky klesli v máji medziročne prvýkrát za posledných jedenásť rokov. Nie sú bonusy.

Vlani mali robotníci viac práce, viac aj dostávali.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

V priemysle je zamestnaných najviac ľudí. Prišli o bonusy, mzdy sa im scvrkávajú.

BRATISLAVA. Kríza sa zahryzla do platov. Doteraz zo mzdy odjedala „len“ reálne – suma na výplatnej páske sa nescvrkla, no štatisticky z nej istú časť ukrojila inflácia. Už to neplatí. Priemerný zárobok v priemysle sa podľa Štatistického úradu v máji znížil o vyše percento na 735 eur hrubého mesačne. Automobilky, náš hlavný ťahúň, stáli a obmedzovali výrobu. A to sa musí prejaviť na mzdách - u ich zamestnancov i zamestnancov dodávateľov.

Ide o prvý medziročný pokles priemerného platu v priemysle od roku 1998, odhliadnuc od zanedbateľného štatistického výkyvu zo začiatku roku 2006. Reálne, po očistení o rast cien, platy v priemysle klesli o viac než tri percentá. Priemysel zamestnáva takmer pol milióna ľudí.

Zatiaľ nesvitá

priem1.jpgTakýto pokles platu ešte nemusí byť fatálny a nemal by znamenať, že zamestnanci v priemysle nebudú schopní splácať napríklad pôžičky a úvery bankám. Ľudia sa však musia učiť hospodáriť s menším rozpočtom po rokoch, keď sa im skôr zväčšoval.

Vyše 90-tisíc ľudí, ktorých priemyselné podniky za posledných 12 mesiacov prepustili, je na tom v čase, keď sa práca hľadá ťažko, horšie. Pol roka môžu poberať podporu vo výške polovice platu, potom dostávajú len dávky v hmotnej núdzi.

Priemyselnú výrobu zráža strata zákaziek zo západnej Európy, kam firmy zo Slovenska väčšinou vyvážajú. Za prvých päť mesiacov roka sa produkcia prepadla asi o 25 percent.

Náznaky oživenia v Nemecku, nášho najväčšieho obchodného partnera podľa ekonóma Volksbank Vladimíra Vaňa nič neznamenajú. Situácia v priemysle sa u nás zrejme do konca roka nezlepší. A to platí aj na platy. „S prepadom výkonov a tržieb firiem bude tlak na pokles platov pretrvávať minimálne do konca roka,“ predpovedá Vaňo.

Čarovanie so zložkami platu

Priznať, že platia menej ako vlani, sa firmy zdráhajú. Jeden z najväčších zamestnávateľov, bratislavský Volkswagen, na otázku, o koľko klesli platy, odpovedá, že sa k marcu tarifné mzdy zvyšovali o tri percentá. „Naši zamestnanci v tomto roku dostanú aj odmenu - podiel na zisku spoločnosti vo výške 230 eur,“ povedal hovorca Vladimír Machalík.

Kúzlo znižovania platov však nespočíva v zasahovaní do základných platov, tie väčšine neklesajú a možno aj vzrástli. Ľudia však dostávajú menej ako vlani, lebo firmy im siahli na prémie, nadčasy, trináste platy a rôzne bonusy.

„Celý trik poklesu je vo variabilnej zložke. Základné platy sa ťažko znižujú, bráni tomu legislatíva a kolektívne dohody,“ vysvetľuje konzultant odmeňovania vo firme Hay Group Štefan Norulák. Slovensko, na rozdiel od západnej Európy patrí medzi krajiny, kde sa pohyblivá zložka výrazne podieľa na celkovom plate. Niekedy je to až 50 percent a manažment nemá veľmi zviazané ruky, aby na platy siahol.

Platy klesali aj preto, že firmy držali ľudí doma a vyplácali im 60 percent platu. K tomu, že o prácu neprišli, prispel čiastočne aj štát. Takýmto firmám preplácal odvody za zamestnancov. Hovorkyňa Úradu práce Danica Lehocká tvrdí, že sa tak zachránilo vyše 40-tisíc pracovných miest.

Mzdy by sa nemali zmraziť

Viceprezident Konfederácie odborových zväzov EUGEN ŠKULTÉTY by neprepúšťal, ale pridával.

Prečo klesli v máji priemerné nominálne zárobky?

Pre opatrenia, ktoré robia podniky v súvislosti s krízou. Ľudia zostávajú doma na 60 percent mzdy, alebo majú skrátený pracovný čas.

Je dôležitejšie zachovať pracovné miesto aj na úkor toho, že mzda pôjde dole?

Nie. Nesúhlasíme so zmrazením miezd ani s ich poklesom. My aj teraz trváme na tom, aby minimálna mzda išla hore o 8,1 percenta, teda na 319,49 eura. Je to v zmysle zákona.

Je teda lepšie niektorých ľudí prepustiť, aby iní mohli mať plnú mzdu?

My hovoríme, že ak by zamestnávatelia mali prepustiť ľudí, radšej nech využijú všetky nástroje aktívnej politiky trhu práce. Ale to neznamená, že by sme súhlasili s tým, že by sa mali zmraziť mzdy, alebo by sa mala znížiť minimálna mzda. Keď sa zvyšujú ceny, je potrebné, aby aj mzda na to reagovala.
Marianna Onuferová
Robotníci: Výplata išla dole

Niektorí robotníci si na výplatnej páske nájdu aj o tretinu menej, ako dostávali vlani. Krízu cítia vo vlastnej peňaženke už niekoľko mesiacov.

ŽILINA. Roman pracuje vo firme s elektroinštalačným materiálom. Má 24 rokov, je zo Žilinského kraja a zarobí menej ako pred dvomi rokmi, keď nastupoval. Výplata mu klesla už začiatkom roku.

„V rovnakom mesiaci vlani som dostal 20-tisíc korún v hrubom. Teraz je to o 166 eur (päťtisíc korún) menej,“ hovorí Roman. Rovnako sú na tom kolegovia v odvetví. Niektorí majú na výplatnej páske až o tretinu menej.
Majiteľ firmy zamestnancov na zmenu upozornil. Odhadol, že ak sa bude dariť, mzdy by sa na pôvodnú úroveň mohli vrátiť na konci roka. „Ak nájdem lepšie zaplatenú prácu, nebudem váhať,“ zastrája sa Roman.

Horšie sú na tom zamestnanci automobilky Kia pri Žiline. Bez bonusov zarábajú ľudia pri výrobnej linke menej. Jeden z nich, operátor výroby, nastupoval pred dvoma rokmi, teraz dostáva o 66 eur (2-tisíc korún) menej. „Odkedy je menej objednávok a robí sa len šesť hodín, nedostávame bonusy.“

Od februára je jeho výplata približne 531 eur v hrubom. Na menšiu výplatu ho nikto vopred neupozornil. Bolo to jasné, keď začali robiť menej. Zatiaľ novú robotu nehľadá, verí v zlepšenie. Od pondelka obnovujú v Kii osemhodinový pracovný čas. Navyše, po dvoch rokoch by mu mali pridať. „Ideme vyrábať nový model, hovoria, že sa má všetko vrátiť do starých koľají.“

Ladislav Kavecký
Anketa

Aké sú u vás mzdy v porovnaní s tými vlaňajšími?

Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu

V Kolektívnej zmluve sme k 1. marcu zvyšovali tarifné mzdy o tri percentá. Zamestnanci dostanú odmenu vo forme podielu na zisku spoločnosti vo výške 230 eur. Volkswagen zaviedol ako prvá spoločnosť na Slovensku tzv. flexikonto. Využívame aj čerpanie dovoleniek z tohto i minulého roku a nadčasy, náhradu mzdy vo výške 66 percent. Našich pracovníkov sme vyslali na výpomoc do českej Škody a do európskych závodov koncernu.

Dušan Koblíšek, hovorca Matador Group

Priemerná mzda v najväčšom podniku skupiny - Matador Automotive Vráble klesla v máji medziročne z 1004,85 eura na 779,06 eura. Znížili sme mzdy v manažmente. Nevypláca sa im variabilná zložka, ktorá je až do 30 percent ich mzdy. Jej vyplatenie v závere roka je závislé od hospodárskych výsledkov podniku. Pokiaľ ide o robotníkov, ich priemerná mzda sa neznížila. Mzdy obslužného a administratívneho personálu šli dole o 2 až 3 percentá.

Anton Molnár, hovorca Slovnaftu

Slovnaft si plní záväzky vyplývajúce z Kolektívnej zmluvy na roky 2007 až 2009, to znamená, že na žiadne zložky mzdy či systému odmeňovania zamestnancov nesiahal. Manažérom sa však platy v tomto roku nezvýšia. Priemerné zvýšenie základnej mzdy zamestnancov sa v tomto roku odvíja od predpokladanej miery inflácie v roku 2009 korigovanej o rozdiel skutočnej a predpokladanej inflácie predchádzajúceho roka.

Ján Bača, hovorca U. S. Steel Košice

Detaily o mzdách našich zamestnancov nepublikujeme. Základným konceptom je to, že mzdy sú naviazané na finančnú výkonnosť podniku a že určitá časť zisku sa rozdeľuje medzi všetkých zamestnancov vo forme variabilnej mzdy. Môžeme len potvrdiť fakt, že sme od začiatku februára do júla pracovali v skrátenom pracovnom režime, keď jeden deň v týždni bol odmeňovaný 60 percentami mzdy.

Dušan Dvořák,hovorca Kia Motors

Nominálne mzdy smev tomto roku zvyšovali v súvislosti s Kolektívnou zmluvou platnou do roku 2010. Nezverejňujeme informáciu, o koľko. Na druhej stane sme v tomto roku už mali skrátený pracovný čas. Niektorým zamestnancom sa tak mzda v porovnaní s minulým rokom znížila.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 168
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 486
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 675
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 267
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 047
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 954
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 901
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 796
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 611
  10. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 569

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

SVET

Minúta po minúte: Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová

Le Penová označila postup za historický výsledok.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop