Kauza emisie: Turský ticho trúbi na ústup

Situácia s emisnou zmluvou sa kryštalizuje. Kauza sa pomaly končí.

Minister Turský nechce predávať emisie priamou cestou.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Zrušenie zmluvy s Interblue Group je na spadnutie. Vyplýva to z vyjadrení Turského aj Fica.

BRATISLAVA. Minister životného prostredia Viliam Turský a premiér Robert Fico ustupujú zo svojich pozícií v kauze kontroverzného predaja slovenských emisných limitov garážovej firme Interblue Group.

Minister Turský včera po rokovaní vlády pripustil, že zmluva s Interblue sa bude pravdepodobne upravovať. Dokonca nevylúčil ani úplné zrušenie tejto nevýhodnej zmluvy. „Nemôžem povedať, že teraz okamžite niečo zruším, to je otázka ďalšieho rokovania s firmou," povedal.

Podľa zmluvy, ktorú podpísala konateľka Interblue Jana Lütkenová a exminister Ján Chrbet, slovenská vláda predala tonu emisných limitov za 5,05 eura. Interblue Group si pritom vyhradila exkluzivitu na všetky voľné slovenské emisie. Dodatočne sa zaviazala doplatiť za prvých 15 miliónov ton, ktoré už kúpila, ešte jedno euro. Aj to až do roka, keď vláda spustí zelené projekty. Napríklad program zatepľovania, ktorý sa už naštartoval.

Opäť nepôjdu priamo

Podľa právnikov je zmluva so záhadným dílerom pre štát veľmi nevýhodná. Interblue nemusel dať žiadne záruky, napríklad bankové, aby si štát bol istý, že svoje peniaze naozaj dostane. Firma však platí za predané emisie štátu až do 60 pracovných dní.

Aj premiér Robert Fico pozvoľna prestáva urputne obhajovať zmluvu, ktorú, ako sám nedávno povedal, nečítal. Jej zrušenie pripustil cez víkend, ak vláda nájde nového kupca. Odborníci ministerstva životného prostredia vraj už monitorujú situáciu na trhu s emisnými kvótami.

Minister Turský však včera upozornil, že ani predaj zvyšných emisných kreditov nepôjde priamou cestou. K dispozícii sú podľa neho všetky ďalšie možnosti. Tými sú podľa zákona už len dražba, pričom touto cestou ešte žiadny štát nešiel (Česko sa na to chystá) alebo cez sprostredkovateľa.

Sprostredkovateľskou firmou bola aj firma Interblue Group. Podľa právnika Radovana Palu to vyplýva zo zmluvy. Preto si v zmluve dohodla, že harmonogram prevodu kvót nie je záväzný, môže odobrať všetkých 50 miliónov ton naraz, alebo aj nie, ak kupca nenájde.

Aspoň deväť eur

Poslanec Pavol Frešo z SDKÚ si myslí, že vláda sa začína lámať pod tlakom verejnej mienky. Očakáva, že za predaných 15 miliónov ton emisií bude Turský požadovať od Interblue doplatenie rozdielu medzi 5,05 eura a 10 eurami za tonu, čo je česká cena, ktorú Praha zinkasovala od Japoncov.

V Japonsku skončili aj naše emisie. Podľa najnovších informácií Trendu ich kúpili spoločnosti - Tokyo Electric Power Company (TEPCO), skupiny Mitsubishi a Mitsui. Oficiálne transakcie nepotvrdili.

Podľa nemenovaného zdroja týždenníka TEPCO nakupuje emisie za nie viac ako deväť eur za tonu. Ak Interblue Group Japoncom predala všetkých 15 miliónov ton, utajení ľudia v jej pozadí zarobili od 15 miliónov až do 60 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 391
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 092
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 565
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 219
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 844
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 455
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 188
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 700
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop