Bitka o Volkswagen vrcholí

Od samého počiatku išlo o mimoriadne odvážny projekt. Malý, ale vysokoziskový výrobca športiakov Porsche si zaumienil, že pohltí Volkswagen, najväčšiu európsku automobilku. Ako sa zdá, precenil svoje sily.

Nemecký Volkswagen otočil garde a sám zamýšľa prevziať stuttgartskú automobilku Porsche.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Od samého počiatku išlo o mimoriadne odvážny projekt. Malý, ale vysokoziskový výrobca športiakov Porsche si zaumienil, že pohltí Volkswagen, najväčšiu európsku automobilku. Ako sa zdá, precenil svoje sily.

LUXEMBURG. V septembri 2005 automobilka Porsche zatrúbila do útoku. Získala 20 percent akcií Volkswagenu (VW). Potom sa pustila do komplikovaných operácií s opciami na akcie VW.

Celú transakciu, do veľkej miery financovanú cez úvery, chcela Porsche ukončiť po prevzatí VW tým, že by získala prístup do miliardovej hotovostnej rezervy automobilky. Hlavným cieľom prevzatia VW bolo znížiť gigantické vývojové náklady, pretože bez spojenca nemá Porsche šancu na ich financovanie.

Porsche pokrovala s opciami

Všetko nasvedčovalo tomu, že šéfovi Porsche Wendelinovi Wiedekingovi tento odvážny plán vyjde. Škrt cez rozpočet mu však spravila nielen hospodárska kríza, v rámci ktorej sa priepastne prepadol odbyt Porsche, ale zostal v platnosti aj zákon o VW. Ten obmedzuje hlasovacie právo na najviac 20 percent základného imania.

Wiedeking rátal s tým, že európske inštitúcie prikážu Nemecku upraviť zákon o VW. Toto sa však doteraz nestalo.

Porsche teraz sedí na opciách, ktoré by mu umožnili získať približne 75 percent akcií VW. Aj keby ich zrealizovala, v dozornej rade VW by nemala viac ako 20 percent hlasovacích práv.

Dlh Porsche sa v dôsledku tejto odvážnej operácie vyšplhal na 9 miliárd eur. V súčasnosti sa usiluje získať úver vo výške 11,75 miliardy eur. Dostala prísľub na približne 10 miliárd, o zvyšok prebiehajú úporné rokovania.

Najväčším favoritom sa zdá katarský štátny investičný fond, ktorý si robí najväčší zálusk na opcie nemeckého Volkswagenu.

Protiútok Volkswagenu má nádej na úspech

Volkswagen nikdy nebol z pochopiteľných dôvodov nadšený plánom, aby ho prevzala malá stuttgartská automobilka. Medzičasom otočil garde a sám zamýšľa prevziať Porsche a zaradiť ho medzi svoje značky ako VW, Škodu, Seat či Bugati. Porsche by malo pomerne veľkú autonómiu, ako Audi. Peniaze na to má.

Pikantá je skutočnosť, že Ferdinand Piëch je súčasne nielen predsedom dozornej rady VW, ale aj veľkoakcionárom a členom dozorného grémia Porsche. Podľa pozorovateľov nemeckej automobilovej scény je jeho cieľom pohltiť Porsche a vydláždiť cestu integrovanému autokoncernu prostredníctvom znovuoživenia legendárnej strešnej značky Auto-Union. Išlo by vlastne o dnešný VW rozšírený o Porsche.

V polovici júla by sa malo podľa informácií nedeľníka Welt am Sonntag uskutočniť mimoriadne zasadanie dozornej rady VW, na ktorom by malo padnúť rozhodnutie o budúcnosti Volkswagenu a Porsche.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 17 951
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 665
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 142
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 961
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 212
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 081
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 995
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 788
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 299
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 257

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Keď ľudia idú so Saganom do úniku, vedia, že je silnejší. Čo s tým môžu urobiť

Dva roky za sebou priviedol Valach ako tréner mužskej reprezentácie Sagana k titulu majstra sveta.

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.