WASHINGTON. Príčinou sú obmedzené výdavky spotrebiteľov, ktorí v čase vysokej nezamestnanosti omnoho viac rozmýšľajú čo kúpia.
Podľa najnovších údajov ratingovej agentúry Standard & Poor's a agentúry Bloomberg by mal zisk firiem zaradených do Indexu S&P pre 500 spoločností klesnúť v období od júla do konca septembra oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 21 %. Za tri mesiace končiace sa 30. júnom klesol ich zisk medziročne o 34 % a za prvé tri mesiace tohto roka o 60 %. Situácia by sa mala zlepšiť až v poslednom štvrťroku 2009, kedy by zisk mal byť v priemere vyšší než za 4. štvrťrok 2008, keď po septembrovom krachu investičnej banky Lehman Brothers finančná kríza nastúpila v najsilnejšej podobe.
Podľa analytikov a investorov americkí spotrebitelia minimálne míňajú, keďže situácia na trhu práce je stále napätá. Podľa informácií ministerstva práce z minulého týždňa sa v júni miera nezamestnanosti zvýšila na 9,5 %, čo je najvyššia hodnota za 26 rokov. Dokiaľ Američania nezačnú opäť míňať na výrobky ako autá, mobilné telefóny a oblečenie, musí väčšina amerických, európskych aj ázijských podnikov na vylepšenie svojich výsledkov ďalej znižovať náklady. To však podľa analytikov tiež nie je dlhodobo udržateľné.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.