Vlády by nemuseli meniť 2.pilier, keby dôchodková reforma bola prioritou

Ľudia majú stále záujem o druhý pilier. Kým počet ľudí, ktorí z neho k 30. júnu tohto roka vystúpili, tvorí 3 % z celkového ...

BRATISLAVA. Ľudia majú stále záujem o druhý pilier. Kým počet ľudí, ktorí z neho k 30. júnu tohto roka vystúpili, tvorí 3 % z celkového počtu sporiteľov, do druhého piliera vstúpilo 15 % ľudí z populačného ročníka. Povedal pre TASR Viliam Páleník z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV).

Podľa neho dôchodková reforma je dlhodobá, nastavená na obdobie 30 až 40 rokov a to, či sa zachová súčasná podoba druhého kapitalizačného piliera, bude závisieť od budúcich vlád. To sa týka aj parametrického nastavenia pomeru odvodov, z ktorých 9 % ide do Sociálnej poisťovne a 9 % do dôchodkovej správcovskej spoločnosti (DSS). "Pomer odvodov 9 ku 9 určuje odolnosť tejto reformy k demografickým zmenám. Čím vyššie percento dôchodkov pochádza z druhého piliera, tým majú ľudia viac nasporené. Sami si financujú dôchodok a nezávisí od toho, koľko sa narodí detí," dodal Páleník.

Dlhodobé náklady na dôchodkovú reformu vyčíslil na jeden ročný hrubý domáci produkt (HDP) Slovenska. "Ročné náklady na dôchodkovú reformu budú stáť verejné financie 3 - 4 % z HDP, pričom kulminovať budú na úrovni 4,5 % z HDP," zdôraznil Páleník.

Ak by budúce vlády v dôchodkovej reforme videli prioritu, ktorej by chceli pomôcť, tak by tomu prispôsobili nastavenie verejných financií a na financovanie nákladov by emitovali napríklad štátne dlhopisy. "Na druhej strane, ak nie sú priaznivci tohto systému, tak budú mať snahu znížiť počet ľudí, ktorí vstupujú do druhého piliera, alebo zmeniť pomer odvodov tak, aby posilnili príjmy Sociálnej poisťovne, a tým zároveň znížili tlak na štátny rozpočet," upozornil Páleník.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 959
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 953
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 667
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 831
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 565
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 720
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 720
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 674
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 620

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Krajcer: Najväčšiu podporu v koalícii má Rezník, zaujímavá je kandidatúra Ruttkaya

Exminister kultúry pre SME hovorí, že aj koaliční poslanci ho presviedčali, aby kandidoval.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Hráčov NHL mohla odradiť zlá skúsenosť.

Neprehliadnite tiež

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.