PRAHA.
Aktuálne tu má najnižšiu cenu Chevrolet Spark, 164.000 Kč (6368 eur) - rovnako ako Škoda Favorit na lízing v roku 1992. Nominálne sú tieto ceny zhruba rovnaké, ale v skutočnosti sú dnešné ceny niekoľkonásobne nižšie vzhľadom na rozdiel v platoch dnes a pred 17 rokmi. V roku 1992 sa totiž mesačný plat pohyboval okolo úrovne 4000 Kč, teraz je priemerná mzda 23.000 Kč. Nové vozidlá sú tak v súčasnosti najlacnejšie v celej histórii automobilizmu ČR.
Zatiaľ čo pred 17 rokmi bolo na kúpu nového favorita potrebné odložiť 40 priemerných platov, dnes stačí necelých osem. Za 40 súčasných priemerných platov si možno vyberať medzi limuzínou Superb, hybridnou Toyotou Prius alebo z nižších modelov prémiových značiek Audi, Mercedes či BMW.
Ceny áut klesli nielen v ČR, ale vo všetkých krajinách Európy. Automobilky ich zredukovali pod vplyvom recesie, ale aj v dôsledku veľkej konkurencie. Pred 20 rokmi neexistovali internet, mobilné telefóny, či plazmové obrazovky a nové byty boli mnohonásobne lacnejšie. Ak sa majú autá v tejto konkurencii udržať medzi prioritami spotrebiteľov, musia ísť výrobcovia s cenami dole.
Podľa Európskej komisie klesli reálne ceny áut v Európskej únii vlani v priemere o 3,1 %. Najviac v Česku, o 13 % a na Slovensku (11 %).
Napriek týmto zľavám a finančným bonusom od štátu na kúpu nového auta výmenou za staré predaj vozidiel vo väčšine krajín klesá. Na príčine je svetová hospodárska kríza. Situácia v Európe sa pravdepodobne nezlepší skôr ako v roku 2011 a aj potom potrvá zhruba dva až päť rokov, kým sa predaj áut dostane na vlaňajšiu úroveň.