Naozajstný pád automobilky len čaká

V automobilovom priemysle panuje pesimizmus. Podľa štúdie poradenskej spoločnosti AlixPartners automobilky ako Volkswagen či Opel prerábajú na jednom predanom aute v priemere 1800 eur .

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

V automobilovom priemysle panuje pesimizmus. Podľa štúdie poradenskej spoločnosti AlixPartners automobilky ako Volkswagen či Opel prerábajú na jednom predanom aute v priemere 1800 eur .

HAMBURG. Automobilový priemysel bojuje o prežitie na celom svete. Výrobcovia, ako sú Opel, General Motors (GM) alebo Chrysler, denne zaznamenávajú obrovské straty. Ich krachu zatiaľ zabránila iba rozsiahla pomoc zo strany štátu.

Kríza sa však v najbližších rokoch ešte výrazne prehĺbi, tvrdí poradenská firma AlixPartners v štúdii, ktorá skúma situáciu 45 výrobcov áut a 275 dodávateľských firiem. Experti načrtli apokalyptický obraz odvetvia, ktoré je kľúčové pre najväčšiu európsku ekonomiku. Takmer sa zdá, že automobilkám už môžu pomôcť iba modlitby.

„Určite je to najnebezpečnejšia situácia, akú toto odvetvie zažilo od 2. svetovej vojny," varoval v rozhovore pre Spiegel Online Vinzenz Schwegmann zo spoločnosti AlixPartners. To najhoršie automobilky ešte len čaká.

Šrotovné zatiaľ problémy tlmí, avšak prepad bude o to brutálnejší. Znepokojujúca je aj situácia dodávateľov. V štúdii sa tvrdí, že vlani 22 percent z nich ohrozovala nesolventnosť a na konci tohto roka môže stáť na pokraji platobnej neschopnosti 30 až 50 percent týchto spoločností.

Najväčšia nemecká automobilka Volkswagen v stredu oznámila, že pre koniec šrotovného počíta s prudkým prepadom trhu. „V roku 2010 očakávame približne 2,6 milióna registrácií nových áut," uviedol Rolf Dielenschneider, nemecký šéf Seatu, ktorý je dcérskou spoločnosťou VW. To by bolo asi o milión menej, než sa prognózuje na tento rok. Na vine sú podľa autorov štúdie samotné automobilky.

Podľa Schwegmanna jednou z hlavných príčin krízy v odvetví bolo presvedčenie o trvalom raste, čo viedlo k nadmernému rozširovaniu výrobných kapacít. Tieto prognózy sa však ukázali ako iluzórne. „Keď si vedľa seba položíme rastové prognózy všetkých automobiliek, zistíme, že boli výrazne premrštené."

Prepad automobilového priemyslu bol teda len sčasti vyvolaný hospodárskou krízou. „Svetová kríza iba rýchlejšie priviedla niektoré automobilové spoločnosti na koniec tejto slepej uličky," vysvetľuje Schwegmann. „Zle odbočili už dávno."

Štrukturálna kríza zatrasie výrazne odvetvím predovšetkým v USA. Tržby amerických automobiliek a autododávateľov sa od roku 2007 prepadli o 23,1 percent, v západnej Európe o 12,5 percent.

Môže trvať celé roky, kým dôjde k obratu. Podľa AlixPartners sa odbyt vráti na úrovne spred krízy až v roku 2014, a aj to iba v prípade, že príde k rýchlemu oživeniu ekonomiky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 831
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 239
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 675
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 968
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 769
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 070
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 116
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 361
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KULTÚRA

Minúta po minúte: Moonlight má prvého Oscara

Odovzdávanie budeme sledovať naživo.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop