SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Naozajstný pád automobilky len čaká

V automobilovom priemysle panuje pesimizmus. Podľa štúdie poradenskej spoločnosti AlixPartners automobilky ako Volkswagen či Opel prerábajú na jednom predanom aute v priemere 1800 eur .

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

V automobilovom priemysle panuje pesimizmus. Podľa štúdie poradenskej spoločnosti AlixPartners automobilky ako Volkswagen či Opel prerábajú na jednom predanom aute v priemere 1800 eur .

HAMBURG. Automobilový priemysel bojuje o prežitie na celom svete. Výrobcovia, ako sú Opel, General Motors (GM) alebo Chrysler, denne zaznamenávajú obrovské straty. Ich krachu zatiaľ zabránila iba rozsiahla pomoc zo strany štátu.

Kríza sa však v najbližších rokoch ešte výrazne prehĺbi, tvrdí poradenská firma AlixPartners v štúdii, ktorá skúma situáciu 45 výrobcov áut a 275 dodávateľských firiem. Experti načrtli apokalyptický obraz odvetvia, ktoré je kľúčové pre najväčšiu európsku ekonomiku. Takmer sa zdá, že automobilkám už môžu pomôcť iba modlitby.

„Určite je to najnebezpečnejšia situácia, akú toto odvetvie zažilo od 2. svetovej vojny," varoval v rozhovore pre Spiegel Online Vinzenz Schwegmann zo spoločnosti AlixPartners. To najhoršie automobilky ešte len čaká.

Šrotovné zatiaľ problémy tlmí, avšak prepad bude o to brutálnejší. Znepokojujúca je aj situácia dodávateľov. V štúdii sa tvrdí, že vlani 22 percent z nich ohrozovala nesolventnosť a na konci tohto roka môže stáť na pokraji platobnej neschopnosti 30 až 50 percent týchto spoločností.

Najväčšia nemecká automobilka Volkswagen v stredu oznámila, že pre koniec šrotovného počíta s prudkým prepadom trhu. „V roku 2010 očakávame približne 2,6 milióna registrácií nových áut," uviedol Rolf Dielenschneider, nemecký šéf Seatu, ktorý je dcérskou spoločnosťou VW. To by bolo asi o milión menej, než sa prognózuje na tento rok. Na vine sú podľa autorov štúdie samotné automobilky.

Podľa Schwegmanna jednou z hlavných príčin krízy v odvetví bolo presvedčenie o trvalom raste, čo viedlo k nadmernému rozširovaniu výrobných kapacít. Tieto prognózy sa však ukázali ako iluzórne. „Keď si vedľa seba položíme rastové prognózy všetkých automobiliek, zistíme, že boli výrazne premrštené."

Prepad automobilového priemyslu bol teda len sčasti vyvolaný hospodárskou krízou. „Svetová kríza iba rýchlejšie priviedla niektoré automobilové spoločnosti na koniec tejto slepej uličky," vysvetľuje Schwegmann. „Zle odbočili už dávno."

Štrukturálna kríza zatrasie výrazne odvetvím predovšetkým v USA. Tržby amerických automobiliek a autododávateľov sa od roku 2007 prepadli o 23,1 percent, v západnej Európe o 12,5 percent.

Môže trvať celé roky, kým dôjde k obratu. Podľa AlixPartners sa odbyt vráti na úrovne spred krízy až v roku 2014, a aj to iba v prípade, že príde k rýchlemu oživeniu ekonomiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 7 067
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 465
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 889
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 194
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 137
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 100
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 974
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 732
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


3 h
Prieskum politických strán september 2021. (AKO)

Do parlamentu by prešlo osem strán.


a 1 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné

Index spotrebiteľských cien medziročne stúpol o 3 percentá.


TASR 5m
Stavba od spoločnosti Evergrande.

Evergrande je najzadlženejším developerom na svete.


TASR 12m
Maďarský premiér Viktor Orbán

Maďarsko je momentálne v spore s Bruselom.


TASR 1 h
Logo Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na výberovom konaní sa zúčastnili dvaja kandidáti.


SITA 1 h
Skryť Zatvoriť reklamu