Vážny: Naše PPP možno nie je PPP

Ďalšie dva týždne má vláda, banky a firma, čo má postaviť súkromné cesty, na to, aby sa dohodli na konečnej cene pre autostádu R 1 z Nitry smerom na Zlaté Moravce.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny včera potvrdil informácie SME, že výstavba rýchlostnej cesty R 1 má stáť viac. Financujúce banky si na úrokoch prihodili 15 až 20 percent. Ide pritom o pilotný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) autostrády od Nitry do Tekovských Nemiec.

Zvýšenie ceny si vypýtal víťaz súťaže o túto zákazku Vinci Concessions a ABN Amro. Za R 1 by sme tak zaplatili od 3,98 do 4,16 miliardy eur. Pôvodne sa predpokladalo, že štát za 30 rokov splatí súkromníkovi 3,465 miliardy eur. Možnosť zvýšiť pôvodnú ponuku vyplýva podľa Vážneho priamo zo zmluvy s koncesionárom.

Napriek tomu, že sa má cena ešte zvýšiť, banky si vypýtali od štátu aj takmer stopercentné krytie peňazí, ktoré do R 1 investujú. To je podľa ministra najväčšia prekážka konečnej dohody. „Je to nový mechanizmus zálohovania bankami poskytnutých prostriedkov. Nám sa zatiaľ nepozdáva a snažíme sa ho znížiť," povedal.

Tento takzvaný underpinning je taká zásadná podmienka bánk, že si Vážny nie je istý tým, či by potom PPP diaľnice boli stále PPP. „Ťažko povedať, stále to zhodnocujeme."

V klasickom PPP projekte totiž koncesionár nesie riziko za to, kedy a v akej kvalite postaví cestu. Keby štát podpísal bankám záruky, musel by im platiť aj keby koncesionár cestu nepostavil.

Konečná dohoda tak uviazla na mŕtvom bode a minister musel predlžovať termíny. Ten posledný bol 30. jún, dnes je to 15. júl. Keby sa termín nepredĺžil, zmluva by bola už neplatná. Ak sa ministerstvo s koncesionárom a bankami dohodne, musí ešte dodatok schváliť vláda. Potom treba ešte počkať 30 dní, kým je koncesná zmluva napadnuteľná. „Niekde v druhej polovici augusta by mohlo dôjsť k finálnemu uzatvoreniu," povedal Vážny.

Podobný problém s extra požiadavkami bánk riešili aj v iných krajinách. Napríklad Veľká Británia sa za cestu M25 zaručila do výšky 60 percent.

Riaditeľ výskumného ústavu dopravného pri Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že aj napriek underpinningu by bola R 1 stále súkromnou cestou. Koncesionár totiž dostáva platby až potom, keď cestu postaví a ak si neplní povinnosti, musí platiť penále.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 646
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 252
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 396
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 154
  5. Kam do tepla v januári? 1 790
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 543
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 414
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 401
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 911
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 906

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.