PRAHA.
Po oslabení maďarského forintu o 14 % oproti euru v priebehu jedného roka Slováci nakupujú autá, spotrebiče aj potraviny v susednej krajine, kde je tento tovar o tretinu lacnejší. Vládny splnomocnenec pre zavedenie eura Igor Barát v pondelok (29.6.) avizoval novú štúdiu, ktorá má zistiť, ako stúpla tzv. cezhraničná nákupná turistika po zavedení eura.
Slovensko a Slovinsko, dva štáty z východnej Európy, ktoré splnili kritériá na vstup do eurozóny, upadli do najhoršej recesie od pádu komunizmu. Posilňovanie spoločnej európskej meny uškodilo maloobchodným predajcom, akým je napríklad slovenská sieť supermarketov Coop Jednota, aj výrobcom, napríklad slovinskému producentovi bielej techniky firme Gorenje. To zároveň brzdí proces zotavenia ich hospodárstva z krízy.
"Silné euro ohrozuje konkurencieschopnosť Slovenska a Slovinska. Ak sa udrží, niet pochýb o tom, že skomplikuje už aj tak ťažké obdobie," uviedol Simon Tilford, hlavný ekonóm londýnskeho Centra pre európske reformy.
Euro tak skoro nik neprijme
Obe krajiny zrejme ešte minimálne päť rokov zostanú jedinými postkomunistickými štátmi, ktoré zaviedli euro. Poľskí lídri totiž uvažujú, že odložia svoj plán na prijatie spoločnej meny v roku 2012, Maďarsko a Česko sa nechystajú vstúpiť do eurozóny pred rokom 2014 a recesia v pobaltských štátoch je najhoršia v celej únii.
Bolesť z prechodu na euro v čase hospodárskej krízy prevažuje nad dlhodobými výhodami spoločnej meny, domnieva sa Ján Tóth, ekonóm banky UniCredit. Štáty, ktorých meny sú slabšie, sú totiž z hľadiska exportu konkurencieschopnejšie a skôr sa môžu zotaviť z poklesu.
Analytik Deutsche Bank Henrik Gullberg predpovedá východoeurópskym menám dlhodobé zhodnocovanie. Podľa prieskumu, ktorý si objednala agentúra Bloomberg, ekonómovia očakávajú, že východoeurópske meny v nadchádzajúcich 18 mesiacoch posilnia voči euru o 6,6 až 17 %.
Podľa štatistických údajov maloobchodné tržby v Slovinsku klesli v máji medziročne o 13,4 % a hrubý domáci produkt (HDP) krajiny sa v 1. štvrťroku 2009 prepadol oproti rovnakému obdobiu vlaňajška o 8,5 %. Výkon slovenskej ekonomiky sa v 1. kvartáli 2009 znížil medziročne o 5,6 % a maloobchodný predaj sa v apríli prepadol o 9,2 %, zatiaľ čo v Maďarsku bol vďaka cezhraničným nákupom pokles maloobchodných tržieb v apríli miernejší: len o 4,1 %.
Euro ako nevýhoda
"Maďarsko je pre Slovensko štvrtým najväčším maloobchodným predajcom," skonštatoval šéf slovenskej pobočky amerického výrobcu čistiacich prostriedkov Procter&Gamble Viliam Trška. Priznal, že aj on využil výhodu silného eura a ušetril na kúpe nového Citroena v Maďarsku 30 %.
"V čase krízy môže byť euro skutočne nevýhodou, pretože menší členovia eurozóny nemôžu devalvovať svoje meny, aby boli konkurencieschopnejší," pripustil Juraj Kotian, ekonóm Erste Bank.
Procter&Gamble už znížil ceny svojich produktov na Slovensku o 25 %. Coop Jednota zaznamenala v regiónoch, ktoré hraničia s Maďarskom a Českom, pokles predaja za prvých päť mesiacoch roka oproti vlaňajšku o 2,6 %.
Šéf slovinskej firmy Gorenje Franjo Bobinač uviedol, že posilňovanie spoločnej meny pripravilo najväčšieho slovinského výrobcu spotrebičov firmu Valenje o 3 milióny eur (90,38 milióna Sk). Spoločnosť zaznamenala v 1. kvartáli stratu 14,47 milióna eur (435,92 milióna Sk) a jej predaj v máji klesol medziročne o 5,6 %.