Kyjev 14.mája (TASR) - Na Ukrajine intenzívne pokračujú plánovacie a prípravné práce na výstavbe ropovodu zo Strednej Ázie do západnej Európy. Zámerom projektu je dopraviť ropu z Kazachstanu a iných krajín regiónu na západ európskeho kontinentu tak, aby sa pritom obišlo ruské územie.
Ropa by sa cez Kaspické more a Kaukazskú šiju dopravila do odeského prístavu. Potom by sa ropovodom dlhým 667 kilometrov čerpala do ukrajinského mesta Brody. Tam by sa napojila na jestvujúci ropovod Družba. Jeho trasou by sa potom dodávala konečným odberateľom.
Projektanti, ktorých vedie americká spoločnosť Gulf Interstate Engineering, uvažujú aj o predĺžení ropovodu o 492 kilometrov do poľského Plocka a možnosti pokračovania trasy až do Nemecka.
Ako uvádza rakúsky denník Kurier, náklady na výstavbu ropovodu po území Ukrajiny sa odhadujú na 400 miliónov USD. Kapacita ropovodu by mala dosiahnuť 30 miliónov ton suroviny ročne. Podľa hospodárskeho hovorcu ukrajinského veľvyslanectva vo Viedni Bohdana Sokolovského preprava ropy touto trasou bude o 5 až 7 USD na tonu lacnejšia ako po vodnej trase tankermi z ruského Novorossijska do talianskeho Terstu.
Rusko sa nechce vzdať svojich pozícií a intenzívne pokračuje vo výstavbe ropovodu, ktorý bude ústiť v novorossijskom prístave. Túto trasu uvedie do prevádzky už v lete tohto roka. Podľa B. Sokolovského však dopravná cesta po mori bude mať aj ďalšiu nevýhodu - nižšiu prepravnú kapacitu cez Bosporskú úžinu - 25 miliónov ton suroviny.
Podľa informácií denníka Kurier sa znovu uvažuje o predĺžení ropovodu z Bratislavy o 46 kilometrov do rakúskeho Schwechatu.
(1 USD = 49,277 SKK)
* jns gl