Kríza pokračuje, naše diaľnice stoja

Nové a nové požiadavky na súkromné diaľnicie dostáva na stôl minister dopravy. Banky chcú záruky, koncesionár zasa zvýšiť cenu.

BRATISLAVA. Do konca júna bol minister dopravy Ľubomír Vážny ochotný čakať na finančné uzatvorenie prvej súkromnej cesty - R1 z Nitry do Tekovských Nemiec. Či sa dohodli a aká je konečná cena za R1, však včera nebolo známe.

„Je to rokovanie, ktoré si vyžaduje viac času a skúma sa," povedal včera hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Do polovice júla by mal byť podľa neho prvý projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) definitívne uzatvorený.

Či a za akú cenu sa podarilo zohnať peniaze na R1, nám včera nepovedali ani zástupcovia firmy Granvia Construction, ktorá má súkromnú cestu postaviť.

Vládu pritom tlačí kríza, proti ktorej mali pomôcť aj projekty PPP. Dnes sa však zdá, že minister čelí tlaku bánk a samotného víťazného koncesionára na R1 - Vinci a ABN Amro. Ten vysúťažil balík PPP s cenou 1,5 miliardy eur.

Podľa informácií z portálu infranews si chce dnes cenu zvýšiť o ďalších 25 percent. Ponuka, s ktorou súťažil, je pritom len vyjadrením súčasnej hodnoty 3,465 miliardy eur, ktorú za zaplatíme za 30 rokov prevádzky diaľnice.

Jasné je však zatiaľ to, že vláda sa snaží vyjsť v ústrety bankám aspoň v legislatívnej oblasti: včera parlamentom narýchlo prešla novela zákona o verejnom obstarávaní. Vďaka nej bude možné napadnúť koncesnú zmluvu len do 30 dní. Predtým na to bol rok. Banky však chcú ešte čosi navyše - takzvaný underpinning. Štát sa má zaručiť za 90 percent peňazí, ktoré na PPP požičajú. V pondelok to priznal premiér Robert Fico. Takúto záruku by zrejme akceptoval, keby banky znížili úroky, keď cena peňazí poklesne.

Podľa infranews však „náš" underpinning nie je príliš výhodný. Na porovnanie, cesta M25 PPP v Anglicku má štátne ručenie do výšky 60 percent. Oproti tomu, čo chcú banky u nás, je to horšie aj o to, že v Anglicku štát ručí len vtedy, keď už je cesta v prevádzke, na Slovensku aj počas výstavby.

Keby štát podpísal takúto záruku, znamenalo by to, že aj keby stavebná firma nepostavila cestu v takej kvalite a tak rýchlo, ako si to objednal, musí banke zaplatiť. Jan Škurek z českého PPP centra hovorí, že by sa takáto záruka mala prejaviť v nižšej marži bánk. „Písané pravidlo to však nie je," povedal.

Minister Vážny už dávnejšie informoval, že keď k finančnému uzatvoreniu nedôjde, má v pláne diaľnice stavať cez rozpočet a za eurofondy. V Európskom vestníku už predbežne informoval o verejnom obstarávaní na úsek R1.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.