MOSKVA. Predbežná dohoda o prevzatí nemeckej automobilky Opel, dcéry amerického koncernu General Motors (GM), kanadskou spoločnosťou Magna a ruskou Sberbankou sa nemusí realizovať. Informuje o tom dnes ruský denník Kommersant.
Predávajúci a kupujúci nemôžu prekonať niekoľko kardinálnych problémov. Veľkou prekážkou sú intelektuálny majetok, technológie Opela a investície, ktoré vyžaduje od kupujúcich GM. Údajne ide o vyše 7 miliárd eur (210,88 miliardy Sk). Je to oveľa viac, než sa doteraz uvádzalo. Podľa Sberbanky pôvodne malo ísť o investície len okolo 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk).
Ako denník uviedol, v piatok šéf Sberbanky German Gref informoval, že koncern GM predložil nové podmienky pre predaj Opela. Nepovedal, kedy s nimi prišiel a aká je ich podstata. Sberbanka sa podľa Grefa ešte nezaoberala otázkou, či sa za zmenenej situácie oplatí usilovať sa s GM o dohodu. Tá by mala uspokojiť "nielen banku, ale aj Ruskú federáciu".
Magna sa domnieva a očakáva, že hlavnú časť prostriedkov pre Opel by mala poskytnúť Sberbank.
Sberbank zatiaľ nepodpísala nijaké záväzné dokumenty o kúpe Opela. Bolo podpísané len memorandum o úmysle kúpiť ho, uviedol zástupca šéfa banky Denis Bugrov. Dodal, že rokovania o prevzatí Opela môžu byť zrušené v ktorejkoľvek chvíli.
Je to prvé vyhlásenie členov vedenia Sberbanky. Kommersnat uviedol, že prvé informácie o krachu predaja Opela Magne a Sberbanke získal z automobilového trhu už pred dvoma týždňami. Hlavným problémom je suma, ktorú by bolo treba investovať do Opela. Zdá sa privysoká. Rusi nevidia zmysel, aby také veľké prostriedky venovali na podporu západoeurópskej ekonomiky. Maximálne za 700 miliónov eur (21,08 miliardy Sk) možno totiž postaviť v Rusku nový závod na zelenej lúke.
Problém je tiež v tom, že aj keby Magna a Sberbank získali v Opeli väčšinu, reálne právo uplatniť ju by dostali až v roku 2013. Pre potenciálnych investorov sa stala veľmi naliehavou otázka, či má zmysel investovať do podniku, hoci nie sú jeho dominantnými akcionármi.
Situácia sa komplikuje aj tým, že vedenie GM chce zapísať do dohody klauzulu, podľa ktorej by GM mal opciu na kúpu Opela a mohol by ho odkúpiť o niekoľko rokov. Minulý týždeň o tom oficiálne hovoril v Detroite predseda krajinskej vlády Hesenska Roland Koch po stretnutí so šéfom GM Fritzom Herdensonom. Túto požiadavku sa podarilo odstrániť z programu rokovania, ale jej neaktuálnosť existuje len v ústnej dohode. Téma sa môže opäť objaviť.