BRATISLAVA. Materiál je zaradený na rokovanie vlády SR 1. júla.
Podľa návrhu koncepcie ochrana spotrebiteľov sa zameriava na riešenie otázok štyroch oblastí. Ide o ochranu ekonomických záujmov spotrebiteľov, ochranu zdravia a bezpečnosti spotrebiteľov, zlepšenie prístupu spotrebiteľov k informáciám o výrobkoch a službách a o riešenie sporov, reklamácií a získavanie náhrad škôd u spotrebiteľov.
"Cieľom koncepcie je zabezpečenie ochrany spotrebiteľov pred negatívnymi dôsledkami finančnej a hospodárskej krízy a menovej konverzie s dopadom na neopodstatnené zvyšovanie cien tovarov a služieb," uviedol predkladateľ.
Súčasťou koncepcie je "systémový prístup k ochrane hospodárskych záujmov spotrebiteľa, teda kto a akým spôsobom v rámci platnej legislatívy bude participovať na rozhodnutiach a kontrolách cien". Okrem Cenovej rady vlády SR, Slovenskej obchodnej inšpekcie a Združenia slovenských spotrebiteľov záujmy spotrebiteľov ďalej obhajujú aj mnohé špecializované spotrebiteľské organizácie. Dotácie pre tieto organizácie v roku 2009 predstavujú 152.500 eur (4,59 milióna Sk).
V rámci koncepcie je dôležitým aspektom aj zabezpečenie vzdelávania a informovanosti spotrebiteľov citlivých skupín, ľudí s nižším vzdelaním a nižšími príjmami.
Medzi časté oblasti obhajoby práv spotrebiteľov patria napr. neprimerané zvyšovanie cien tovarov a služieb a zmluvné vzťahy v prípade nájomcu bytu voči správcovi objektu a pri cenách energií. Medzi oblasti, kde sa má sledovať ochrana spotrebiteľov, je aj cezhraničné nakupovanie na trhu EÚ alebo na trhoch tretích krajín.
Predmetný materiál obsahuje prehľad opatrení, ktoré boli v predchádzajúcom období prijaté na ochranu hospodárskych záujmov spotrebiteľov a návrh opatrení, ktoré by mali byť realizované v budúcnosti, a to v zmysle uznesení vlády SR.