Banky znova tlačia na Fica. PPP bez garancií nebude

Riziko, ktoré má pri výstavbe diaľníc niesť štát, sa zrejme ešte zvýši.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Premiér včera priznal, že treba posúdiť, nakoľko sú súkromné PPP diaľnice pre Slovensko výhodné. Banky totiž žiadajú čoraz väčšiu zábezpeku.

BRATISLAVA. Vláda má už len zopár dní, aby sa s bankami na čele s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBRD) dohodla na tom, či dajú peniaze na začatie stavby rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Predseda vlády Robert Fico v piatok potvrdil, že banky predložili nové podmienky, ktoré by znamenali prenos ďalších rizík na štát.

„Takzvaný underpining je podmienkou, ktorá sa objavuje pri všetkých PPP projektoch, môžem potvrdiť, že sa o tom rokuje," povedal včera premiér Fico. Naznačil, že na to vláda bankám kývne, ak banky na odplatu zlacnejú peniaze na PPP v čase, keď sa finančný trh upokojí a úroky pôjdu dolu. „Treba posúdiť, do akej miery potom projekt PPP je alebo nie je výhodný pre Slovenskú republiku," pripustil Fico, že vláda by sa mohla s bankami aj nedohodnúť.

Čo je to underpining

Slovenský model projektov PPP pri budovaní diaľnic má fungovať tak, že koncesionár, ktorý postaví diaľnicu, ručí len za to, že sa po nej bude dať jazdiť. Firmy, ktoré na Slovensku postavia súkromné diaľnice cez takzvané balíky PPP, teda nemusí zaujímať, koľko áut po ceste prejde či koľko mýta na tom štát vyberie. Štát im bude postupne cestu splácať tak či tak.

Forma záruky, o ktorej premiér hovoril, však znamená ešte viac. Štát by sa fakticky podpísal pod to, že banky dostanú pri najhoršom scenári 90 percent úveru, ktorý na projekt poskytnú.

Znamenalo by to, že aj keby koncesionár nechal cestu rozostavanú a neurobil všetko to, na čom sa so štátom pôvodne dohodol, štát to aj tak zaplatí - bankám. Výhody z prenesenia rizika na koncesionára sa tak strácajú.

Oslovené financujúce banky sa k problematike nechceli vyjadriť. EBRD sa taktiež nechce vyjadrovať k jednotlivým častiam celého balíka projektov. „Ale môžem vám povedať, že tam nie je žiadna garancia poskytovaná štátom voči bankám alebo koncesionárom," povedal riaditeľ banky pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier SME len pár hodín predtým, ako tvrdé požiadavky bánk priznal aj sám premiér.

Ministerstvo dopravy sa odpovedi na otázky o možnej vládnej garancii vyhlo.

Cenu to nemá znížiť

O garančných požiadavkách sa už dlhšie hovorí aj v kuloároch parlamentu. Opozičným poslancom sa nápad bánk nepáči. „Potom by štát garantoval všetko, aj keď sa nemusí nič podariť. Celá táto filozofia je úplne zvrátená," myslí si poslanec SDKÚ Ivan Štefanec.

Analytik INESS Richard Ďurana vidí za silnejšími garanciami snahu vlády „uvoľniť peniaze z komerčných bánk, ktoré by inak po zohľadnení rizika také množstvo prostriedkov neuvoľnili". Dodal, že vláda tak však ešte viac presúva riziko, že sa celý projekt predraží, „na plecia všetkých občanov". Podľa analytika Volksbank Vladimíra Vaňa je poskytnutie štátnej záruky skôr spôsobom, ako zlacniť cenu za financovanie projektov.

Podľa informácií SME však banky ani koncesionár za väčšie záruky nehodlajú zľaviť z ceny. Predpokladá sa, že za R1 by mal štát zaplatiť koncesionárovi za 30 rokov 3,46 miliardy eur. Aká bude skutočná cena, zatiaľ vláda nepovedala. Konečná dohoda alebo nedohoda s bankami má byť známa do konca júna.
R1 má však postaviť konzorcium spoločností Vinci Concessions a ABN AMRO.

Na návrh bánk sa mení aj zákon

Do konca júna musí padnúť dohoda o tom, ako a za čo sa budú stavať prvé súkromné diaľnice. Na poslednú chvíľu sa preto mení zákon.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny rieši podstatné záležitosti najdrahšieho projektu v histórii Slovenska – PPP diaľnic – na poslednú chvíľu. V stredu narýchlo posunul priamo z vlády do parlamentu návrh na zmenu zákona o verejnom obstarávaní.

Aj premiér Robert Fico v piatok povedal, že návrh na zmenu zákona dali banky, vláda im len plní želanie. Chce tak vyjsť v ústrety bankám, ktoré majú dať peniaze na pilotnú súkromnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec. Peniaze na ňu sa musia nájsť do konca júna.

Novela má zabrániť tomu, aby zmluvu napadol hocikto, kto by sa ňou cítil poškodený, napríklad daňoví poplatníci. Po novom by to mohli byť fakticky len firmy, ktoré sa zúčastnili tendra. U tých je to nepravdepodobné, všetci veľkí hráči si víťazstvá v troch diaľničných megaprojektoch rozdelili medzi sebou.
Navyše, v súčasnom zákone je lehota na napadnutie zmluvy jeden rok, do novely banky vláde nadiktovali termín maximálne 30 dní.

Banky riskovať nechcú

Európska banka pre obnovu a rozvoj potvrdzuje Ficove slová. „Nemôžete pokračovať a investovať bilión eur bez toho, aby ste vedeli, či niekto v budúcnosti nemôže hocijakým spôsobom napadnúť zmluvu,“ povedal riaditeľ banky pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier.

Dôvodom zmien podľa neho nie je to, že by sa banky obávali, že v procese PPP skutočne došlo k porušeniu zákona, ktoré by bolo napadnuteľné. „Ide o to zosúladiť slovenskú legislatívu s legislatívou Európskej únie,“ dodal. To isté tvrdí ministerstvo dopravy.

Na poslednú chvíľu

Novela teraz čaká v parlamente. Poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ) to vysvetlil tým, že koalícia včera nemala pokope dosť poslancov. Hlasovať by sa tak o novele malo na budúci týždeň v utorok, čiže posledný júnový deň a rovnako tak posledný možný deň pre finančné uzatvorenie PPP projektu na rýchlostnú cestu R1.
Od opozície vláda hlasy pre novelu čakať nemôže. „Skracuje sa možnosť odvolania, čiže chcú čo najskôr podpísať zmluvy, ktoré sa budú ťažšie kontrolovať, budú nevypovedateľné, pritom vplyv na rozpočet stále nie je jasný,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Opozícia za uponáhľanou novelou vidí záujmy mecenášov Smeru, ktorí sa podieľajú na PPP. Súťaž o prvý balík súkromných diaľnic vyhralo konzorcium, v ktorom je firma Juraja Širokého Váhostav. Robert Fico na to v v piatok večer reagoval na tlačovej besede, kde povedal, že sa spýta bánk, či sú sponzormi Smeru. A keď nie, tak má SDKÚ od neho čakať žaloby.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 764
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 122
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 099
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 141
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 963
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 125
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 857
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 743
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 735
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 565

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.