Banky znova tlačia na Fica. PPP bez garancií nebude

Riziko, ktoré má pri výstavbe diaľníc niesť štát, sa zrejme ešte zvýši.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Premiér včera priznal, že treba posúdiť, nakoľko sú súkromné PPP diaľnice pre Slovensko výhodné. Banky totiž žiadajú čoraz väčšiu zábezpeku.

BRATISLAVA. Vláda má už len zopár dní, aby sa s bankami na čele s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBRD) dohodla na tom, či dajú peniaze na začatie stavby rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Predseda vlády Robert Fico v piatok potvrdil, že banky predložili nové podmienky, ktoré by znamenali prenos ďalších rizík na štát.

„Takzvaný underpining je podmienkou, ktorá sa objavuje pri všetkých PPP projektoch, môžem potvrdiť, že sa o tom rokuje," povedal včera premiér Fico. Naznačil, že na to vláda bankám kývne, ak banky na odplatu zlacnejú peniaze na PPP v čase, keď sa finančný trh upokojí a úroky pôjdu dolu. „Treba posúdiť, do akej miery potom projekt PPP je alebo nie je výhodný pre Slovenskú republiku," pripustil Fico, že vláda by sa mohla s bankami aj nedohodnúť.

Čo je to underpining

Slovenský model projektov PPP pri budovaní diaľnic má fungovať tak, že koncesionár, ktorý postaví diaľnicu, ručí len za to, že sa po nej bude dať jazdiť. Firmy, ktoré na Slovensku postavia súkromné diaľnice cez takzvané balíky PPP, teda nemusí zaujímať, koľko áut po ceste prejde či koľko mýta na tom štát vyberie. Štát im bude postupne cestu splácať tak či tak.

Forma záruky, o ktorej premiér hovoril, však znamená ešte viac. Štát by sa fakticky podpísal pod to, že banky dostanú pri najhoršom scenári 90 percent úveru, ktorý na projekt poskytnú.

Znamenalo by to, že aj keby koncesionár nechal cestu rozostavanú a neurobil všetko to, na čom sa so štátom pôvodne dohodol, štát to aj tak zaplatí - bankám. Výhody z prenesenia rizika na koncesionára sa tak strácajú.

Oslovené financujúce banky sa k problematike nechceli vyjadriť. EBRD sa taktiež nechce vyjadrovať k jednotlivým častiam celého balíka projektov. „Ale môžem vám povedať, že tam nie je žiadna garancia poskytovaná štátom voči bankám alebo koncesionárom," povedal riaditeľ banky pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier SME len pár hodín predtým, ako tvrdé požiadavky bánk priznal aj sám premiér.

Ministerstvo dopravy sa odpovedi na otázky o možnej vládnej garancii vyhlo.

Cenu to nemá znížiť

O garančných požiadavkách sa už dlhšie hovorí aj v kuloároch parlamentu. Opozičným poslancom sa nápad bánk nepáči. „Potom by štát garantoval všetko, aj keď sa nemusí nič podariť. Celá táto filozofia je úplne zvrátená," myslí si poslanec SDKÚ Ivan Štefanec.

Analytik INESS Richard Ďurana vidí za silnejšími garanciami snahu vlády „uvoľniť peniaze z komerčných bánk, ktoré by inak po zohľadnení rizika také množstvo prostriedkov neuvoľnili". Dodal, že vláda tak však ešte viac presúva riziko, že sa celý projekt predraží, „na plecia všetkých občanov". Podľa analytika Volksbank Vladimíra Vaňa je poskytnutie štátnej záruky skôr spôsobom, ako zlacniť cenu za financovanie projektov.

Podľa informácií SME však banky ani koncesionár za väčšie záruky nehodlajú zľaviť z ceny. Predpokladá sa, že za R1 by mal štát zaplatiť koncesionárovi za 30 rokov 3,46 miliardy eur. Aká bude skutočná cena, zatiaľ vláda nepovedala. Konečná dohoda alebo nedohoda s bankami má byť známa do konca júna.
R1 má však postaviť konzorcium spoločností Vinci Concessions a ABN AMRO.

Na návrh bánk sa mení aj zákon

Do konca júna musí padnúť dohoda o tom, ako a za čo sa budú stavať prvé súkromné diaľnice. Na poslednú chvíľu sa preto mení zákon.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny rieši podstatné záležitosti najdrahšieho projektu v histórii Slovenska – PPP diaľnic – na poslednú chvíľu. V stredu narýchlo posunul priamo z vlády do parlamentu návrh na zmenu zákona o verejnom obstarávaní.

Aj premiér Robert Fico v piatok povedal, že návrh na zmenu zákona dali banky, vláda im len plní želanie. Chce tak vyjsť v ústrety bankám, ktoré majú dať peniaze na pilotnú súkromnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec. Peniaze na ňu sa musia nájsť do konca júna.

Novela má zabrániť tomu, aby zmluvu napadol hocikto, kto by sa ňou cítil poškodený, napríklad daňoví poplatníci. Po novom by to mohli byť fakticky len firmy, ktoré sa zúčastnili tendra. U tých je to nepravdepodobné, všetci veľkí hráči si víťazstvá v troch diaľničných megaprojektoch rozdelili medzi sebou.
Navyše, v súčasnom zákone je lehota na napadnutie zmluvy jeden rok, do novely banky vláde nadiktovali termín maximálne 30 dní.

Banky riskovať nechcú

Európska banka pre obnovu a rozvoj potvrdzuje Ficove slová. „Nemôžete pokračovať a investovať bilión eur bez toho, aby ste vedeli, či niekto v budúcnosti nemôže hocijakým spôsobom napadnúť zmluvu,“ povedal riaditeľ banky pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier.

Dôvodom zmien podľa neho nie je to, že by sa banky obávali, že v procese PPP skutočne došlo k porušeniu zákona, ktoré by bolo napadnuteľné. „Ide o to zosúladiť slovenskú legislatívu s legislatívou Európskej únie,“ dodal. To isté tvrdí ministerstvo dopravy.

Na poslednú chvíľu

Novela teraz čaká v parlamente. Poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ) to vysvetlil tým, že koalícia včera nemala pokope dosť poslancov. Hlasovať by sa tak o novele malo na budúci týždeň v utorok, čiže posledný júnový deň a rovnako tak posledný možný deň pre finančné uzatvorenie PPP projektu na rýchlostnú cestu R1.
Od opozície vláda hlasy pre novelu čakať nemôže. „Skracuje sa možnosť odvolania, čiže chcú čo najskôr podpísať zmluvy, ktoré sa budú ťažšie kontrolovať, budú nevypovedateľné, pritom vplyv na rozpočet stále nie je jasný,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Opozícia za uponáhľanou novelou vidí záujmy mecenášov Smeru, ktorí sa podieľajú na PPP. Súťaž o prvý balík súkromných diaľnic vyhralo konzorcium, v ktorom je firma Juraja Širokého Váhostav. Robert Fico na to v v piatok večer reagoval na tlačovej besede, kde povedal, že sa spýta bánk, či sú sponzormi Smeru. A keď nie, tak má SDKÚ od neho čakať žaloby.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 052
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 311
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 741
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 373
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 718
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 646
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 354
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 974
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 821

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

EKONOMIKA

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník.

Neprehliadnite tiež

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

Predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.