Zamrežované autá odídu do minulosti

Prvé autá bez mriežky, z ktorých si podnikatelia môžu odrátať DPH, predávajú najmä Škoda a Renault.

(Zdroj: Ilustračné SME - Oliver Filan)

Podnikatelia už nebudú musieť nákladný priestor v aute oddeľovať mriežkou, kaziť si tak estetický vzhľad vozidla a platiť za to ešte aj stovky eur navyše.

BRATISLAVA. Od júna sú už v predaji prvé autá, ktoré nemusia mať mriežku a napriek tomu si podnikatelia pri ich kúpe môžu z ceny zraziť DPH.

Netýka sa to zatiaľ všetkých áut. Ale len tých, pre ktoré si výrobcovia vybavili špeciálnu európsku homologizáciu, v ktoromkoľvek z členských štátov únie, ktorú zároveň uznalo aj naše ministerstvo dopravy. Takýmto schvaľovacím procesom u nás prešli všetky modely Škody a niektoré modely Renaultu, Dacie, Hyundai či Fiatu.

Prídu aj ďalší

ODPOČET DPH

  • bez mriežky, ale s možnosťou odpočtu DPH, sa dajú kúpiť všetky modely Škody a vybrané modely značiek Renault, Dacia, Huyndai a Fiat,
  • ostatné automobilky si ešte potrebné povolenia nevybavili, ponúkajú preto podnikateľom stále autá s mriežkami,
  • autá s mriežkou sa u nás môžu predávať do 29. októbra 2011, potom to už nebude možné,
  • na osobné autá v kategórii M 1 sa odpočet DPH nevzťahuje,
  • preradenie osobných áut z kategórie M 1 do N 1 môže znížiť počet miest na sedenie, platí, že úžitková hmotnosť pre náklad musí byť vyššia ako pre posádku bez vodiča. Škoda Fabia je preto v N 1 aj s vodičom štvormiestna, no Superb, Roomster či Renault Mégane sú päťmiestne.

Je veľmi pravdepodobné, že sa k nim pridajú aj ďalšie značky. Preradenie vozidiel do európskej kategórie N 1 bez mriežky, pri ktorých sa neplatí DPH, je však beh na dlhé trate.

„Tak ako pri iných značkách, aj pri Suzuki je to závislé od výrobného závodu, ktorý musí zabezpečiť homologizáciu. Zatiaľ nemáme informáciu, kedy by mohol byť tento proces ukončený," povedal Ľubomír Habala zo Suzuki. Firma zatiaľ predáva vozidlá v kategórii N 1 schválené podľa našej národnej legislatívy. Tá na odpočet DPH vyžaduje, aby bol nákladný priestor v aute oddelený mriežkou. Modely Splash a Grand Vitara sú tak zatiaľ na trhu len s mriežkou. Jej zabudovanie vyjde na 450 eur.

Habala priznal, že kým Suzuki nebude mať bezmriežkovú verziu „n-jednotiek", môže v konkurenčnom boji ťahať za kratší koniec povrazu. „Je to konkurenčná výhoda. Firmy, ktoré si chcú uplatniť odpočet DPH, budú zrejme uprednostňovať vozidlá N 1 bez mriežky," povedal.

Európska smernica o bezmriežkových autách platí u nás od 29. apríla. Škodovka už niekoľko týždňov v médiách inzeruje, že takéto autá predáva. Nástup tejto spoločnosti a niektorých ďalších automobiliek zatiaľ nezachytili Kia, Peugeot ani Volkswagen. Nemecká automobilka až v druhom polroku prinesie na náš trh prvé auto bez mriežky, z ktorého sa dá odpočítať DPH. Mal by ním byť Volkswagen Transporter. Na ostatné modely v bezmriežkovej verzii si záujemcovia budú musieť počkať. „Staré modely, ako napríklad Polo, Golf či Passat, prídu na rad neskôr, je to otázka niekoľkých mesiacov," povedal Ľubomír Beňovič z obchodného oddelenia spoločnosti Porsche Slovakia, ktorá u nás zastrešuje aj značku Volkswagen.

Pri kúpe n-jednotiek bez mriežky predajcovia nevyžadujú nijaké špeciálne formality. Je to podobné ako predtým. „Jediná administratíva, ktorú musí zákazník absolvovať v prípade kúpy automobilu, je podpísanie objednávky u niektorého z dílerov," povedala Jana Rajcová z firmy Renault Slovensko. Podnikateľ len upozorní predajcu, že chce vozidlo s európskou homologizáciou. Auto bude mať na karosérii európsky homologizačný štítok a v technickom preukaze bude číslo európskeho schválenia.

Skončí sa to o dva roky

Naďalej platí, že osobné vozidlo môžu byť do kategórie nákladných (N 1) preradené, ak úžitková hmotnosť pre náklad je vyššia ako hmotnosť posádky vozidla bez vodiča. Od toho aj závisí, či sú autá troj-, štvor- či päťmiestne. Škody Superb, Roomster alebo Octavia aj vo vyhotovení Combi, sa predávajú ako päťmiestne n-jednotky.

No napríklad Octavia Tour či modely Fabie sú štvormiestne. Vodič teda môže mať v aute len troch spolujazdcov, ak sa pri prípadnej policajnej kontrole chce vyhnúť pokute.

Nová smernica sa na autá, ktoré už majú mrežu zabudovanú, nevzťahuje. Mreža im zostane, kým budú jazdiť. To môže byť aj niekoľko rokov.

Inak je to pri nových vozidlách. N­jednotky s mriežkou sa môžu predávať až do 29. októbra 2011, ak o ne budú mať podnikatelia záujem. Potom začne európska smernica platiť v plnom rozsahu a n­jednotky sa už budú môcť predávať len bez mriežky.

Mreža sa z auta odstrániť nemôže

Keď si niekto kúpil auto s mrežou niekoľko dní predtým, ako sa začali predávať aj bez nej, už mu ho nevymenia.

BRATISLAVA. Ak si niekto nedávno kúpil auto s mriežkou, aby si mohol odrátať z ceny DPH, už mu ho za bezmriežkové nevymenia. A to napriek tomu, že už zopár týždňov niektorí dovozcovia predávajú podnikateľom autá, v ktorých nákladný priestor nemusí byť oddelený. Nová európska smernica umožňuje, aby sa DPH dala odrátať aj pri autách, ktoré mrežu nemajú.

To je aj prípad jedného z čitateľov. Ten si začiatkom apríla objednal Škodu Superb s mriežkou, aby ušetril na DPH. No o mesiac aj pol Škoda začala predávať autá bez mriežky. Niekoľko hodín potom, čo si auto prevzal, sa z inzercie dozvedel, že už mriežku na odpočet DPH na ten istý typ auta netreba.

Rozčúlilo ho, že príslušná smernica platí už od 29. apríla, ale v Škodovke ho na to nikto neupozornil. „Hoci výrobca už príslušné povolenie vybavoval, aby mohol predávať bezmriežkové autá bez DPH, obchodník ešte o tom nemal informácie," vysvetľuje hovorkyňa Škoda Auto Slovensko Lucia Busquet. Povolenie Škoda dostala 27. mája. „Až potom sme mohli rozbehnúť predaj vozidiel kategórie N 1 bez DPH," povedala Busquet.

Zákazník chcel, aby mu predajca odstránil mriežku a preradili auto do kategórie, pri ktorej sa nevyžaduje mriežka, ale dá sa z ceny strhnúť DPH. „To jednoducho nebolo možné," povedal Stach. Jeho slová potvrdila aj Jana Rajcová z konkurenčného Renaultu. „Automobil zadaný do výroby podľa národného schválenia už vo výrobe nie je možné zmeniť na automobil s európskym schválením, čiže na automobil bez deliacej mreže," povedala.

Zákazník so zdôvodnením predajcu spokojný nie je. „Nabudúce sa už poobzerám po inej značke, ale ešte niekoľkorokov sa budem v spätnom zrkadle pozerať na mrežu a pripomínať si neochotu Škodovky," dodal.

Ľuboš Jančík

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 863
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 819
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 345
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 618
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 589
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 538
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 102
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 704
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 537
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 221

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Techman tvrdí, že polovica hypoték čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

Neprehliadnite tiež

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur

Železničiari chcú modernizovať 112 toaliet za necelé dva milióny eur

Modernizácia má podľa dopravcu spočívať "v humanizácii priestoru WC bunky".

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.