DOPLNENÉ 19:23

Prokopovič: Vláda ide zrejme kryť škandál

Novelizáciou zákona o verejnom obstarávaní, ktorú parlament schvaľuje v skrátenom konaní, sa podľa poslanca Pavla Prokopoviča zrejme ide kryť škandál. Premiér Fico obviňuje opozíciu zo sabotáže krajiny.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Novelizáciou zákona o verejnom obstarávaní, ktorú parlament schvaľuje v skrátenom konaní, sa podľa poslanca Národnej rady SR za SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča zrejme ide kryť obrovský škandál. "Dnes ešte neviem povedať, aký škandál, nestihli sme si to preštudovať do takej hĺbky," povedal v piatok na tlačovej besede.

Ako dodal, novelizáciou zákona sa významne zužuje okruh osôb, ktoré môžu podať akýkoľvek protest proti uzatvorenej koncesnej zmluve. Lehota, počas ktorej môže Úrad pre verejné obstarávanie alebo záujemca o získanie koncesie podať na súd návrh na určenie neplatnosti koncesnej zmluvy, by sa mala novelou zákona o verejnom obstarávaní skrátiť z jedného roka na 30 dní.

Ako poslanec Prokopovič ďalej uviedol, okruh osôb, ktoré môžu podať protest proti uzatvorenej koncesnej zmluve sa obmedzuje výlučne na Úrad pre verejné obstarávanie a na tých, ktorí sú priamo zainteresovaní ako záujemcovia na tendri na koncesnú zmluvu. Podľa jeho slov nemôže proti uzatvorenej zmluvy podľa novelizácie zákona o verejnom obstávaní protestovať hociktorá právnická osoba, ba ani právnici, ktorí tomu inak rozumejú ako bežný občan. Lehota jeden mesiac je podľa neho absolútne nepostačujúca.

Fico: Opozícia sabotuje, zmenu chceli banky

Zmenu lehoty, počas ktorej môže Úrad pre verejné obstarávanie alebo záujemca o získanie koncesie podať na súd návrh na určenie neplatnosti koncesnej zmluvy, iniciovali podľa predsedu vlády SR Roberta Fica banky, ktoré majú financovať projekt R1.

Ako na piatkovej tlačovej konferencii uviedol premiér, samotné banky oznámili, "že je potrebné ešte urobiť vládnu novelizáciu v zákone o verejnom obstarávaní, aby tam nebola ročná lehota, ktorá ich núti odložiť financovanie tejto diaľnice až o rok, ale že pokiaľ zmeníme tento zákon len v tejto veci a skrátime tú lehotu na 30 dní, tak môžeme uzatvoriť financovanie diaľnice veľmi rýchlo".

Predseda vlády Robert Fico v reakcii na vyjadrenia Porkopoviča obvinil opozičnú SDKÚ-DS zo sabotovania rozvoja Slovenska.

"To, čo sa dnes deje, sa nedeje nikde na svete. Všetko sabotujú," konštatoval Fico (Smer-SD). Premiér tvrdí, že cieľom politiky SDKÚ-DS je sabotovať kroky vlády a rozvoj Slovenska. "My chceme zabezpečiť dostavbu R1," pripomenul.

Novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá má výrazne skrátiť lehotu na určenie neplatnosti koncesnej zmluvy pri projektoch verejno-súkromného partnerstva (PPP) z 1 roka na 30 dní, prešla pripomienkovým konaním. Národná rada SR bude o nej hlasovať na utorkovej (30. júna) schôdzi. Podľa SDKÚ-DS je táto novela jedným veľkým škandálom.

Fico ďalej v reakcii na piatkovú tlačovú konferenciu SDKÚ-DS odmietol, "aby páni, ktorí tunelovali tunel Branisko, a máme na to konkrétne čísla, konkrétne údaje, konkrétne účty vo švajčiarskych bankách, hovorili o čomsi, o čom ani nemajú predstavu, len to dobre znie - škandál". Predseda vlády tiež uviedol, že sa teší na vlastné budúcotýždňové vystúpenie v NR SR. "Budeme hovoriť o praní špinavých peňazí, o tom ako SDKÚ perie špinavé peniaze. A budem veľmi konkrétny. Budem vám ukazovať účty, budem vám ukazovať prevody peňazí a budete vidieť typický model prania špinavých peňazí politickou stranou, ktorá dnes tvrdí, že je demokratická opozícia na Slovensku," povedal Fico.

Chystajú kamufláž

"Na základe tohto máme dôvodné podozrenie, že sa ide robiť kamufláž pre nejaký škandál, ktorý je absolútne nevýhodný pre štát a výhodný pre investorov. Odmietli sme (SDKÚ-DS - pozn. redakcie) preto tvrdenie, že hrozia nejaké národohospodárske škody, vôbec nejde o škody pre národ, vôbec nehrozia škody pre hospodárstvo, ale možno hrozia škody pre investora. Vieme, kto je dnes investor na týchto verejných obstarávaniach. Sú to mecenáši a sponzori SMER-u," uviedol ešte v piatok poslanec NR SR.

Ako poslanec dodal, celé prijatie tejto novely zákona je motivované tým, že sa ide kryť nejaký "veľký kšeft", ktorý treba rýchlo "zabetónovať", aby sa už nikdy, ako podľa Prokopoviča aj minister Vážny povedal, k tej zmluve už nikto nemohol vracať a aby to už nikto nemohol zvrátiť.

"Odmietame akékoľvek tvrdenia, že by táto zmena zákona v tomto konkrétnom bode bola špekulatívna. V porovnaní s okolitými krajinami Európskej únie sme mali túto lehotu najdlhšiu. Jednou z podmienok koncesionára bolo jej skrátenie," uviedol v reakcii pre TASR hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič. Dodal, že Prokopovič svoje pripomienky nekonkretizoval. Ministerstvo tak nemôže reagovať na nedefinované problémy.

Podľa slov poslanca NR SR za SDKÚ-DS Ivana Štefanca si vláda touto novelou zákona o verejnom obstarávaní chce pripraviť pôdu pre zmluvy, ktorých dopad na peňaženky občanov je nejasný a ktoré by mali byť nevypovedateľné. "To, že vláda pripravila tento návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní je najlepším dôkazom toho, že celá príprava PPP projektov bola zlá a nezodpovedná," dodal ešte Ivan Štefanec na piatkovom stretnutí s novinármi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 144
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 696
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 932
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 142
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 972
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 770
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 696
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 495
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 889

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop