Právnici: Šéf Sociálnej poisťovne porušil zákon

Zákon umožňuje Sociálnej poisťovni míňať peniaze na jej bežný chod, servis pri výplate penzií či iné účely. Výdavky na informatívne listy o druhom pilieri tam však nie sú.

Muňkov predchodca musel z postu šéfa poisťovne odísť, lebo sa mu pri prvom otvorení nepodarilo z II. piliera dostať potrebný počet ľudí. Za Muňka však odišlo ešte menej.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Listami a letákmi, ktorými šéf Sociálnej poisťovne Dušan Muňko nabádal pred pár týždňami ľudí na vystúpenie z druhého piliera, sa pohyboval na hrane zákona. Nie pre jednostranný obsah, ale tým, že Sociálna poisťovňa ich financovala z vlastných zdrojov. Zo správneho fondu na ne minula podľa štátneho tajomníka ministerstva práce Petra Siku takmer 150-tisíc eur (4,5 milióna korún).

Muňko stále tají

Muňko nám však ani včera už po niekoľkýkrát nechcel odpovedať na otázku, koľko informačná kampaň poisťovňu vyšla. Cez hovorcu Petra Višvádera nám len odkázal: „Podrobnejší rozpis nákladov môžeme zverejniť, ale až potom, ako správcovské spoločnosti uvedú, koľko stojí ich systematická a jednostranná reklamná kampaň a koľko zaplatili za ich propagačné materiály, ktorými zaplavujú verejnosť."

Sociálna poisťovňa v letáku k Muňkovmi listu tvrdila, že druhý pilier je nevýhodný pre ľudí nad 35 rokov s príjmom do 600 eur hrubého mesačne. Posielala ho však aj tým, ktorí majú síce okolo 35 rokov, no zarábajú niekoľkonásobne viac.

Čo sa hradí zo správneho fondu
  • náklady na výplatu dôchodkov a iných sociálnych dávok,
  • rôzne splátky určitých druhov úverov,
  • zdravotné výkony sociálneho poistenia,
  • trovy rôznych konaní,
  • odvody a pokuty, penále,
  • náklady na akceptačné listy,
  • výdavky na činnosť orgánov
    Sociálnej poisťovne.

Podľa niektorých právnikov Muňko financovaním kampane porušil zákon o sociálnom poistení. Ten jednoznačne hovorí, na čo môže Sociálna poisťovňa míňať peniaze. Výdavky na reklamné akcie formou letákov a listov tam nie sú. „Ak to uhrádzali zo správneho fondu, je to porušenie zákona," povedal právnik Marek Benedik.

Ani bývalý šéf Sociálnej poisťovne František Halmeš nie je presvedčený o tom, že Muňko dodržal literu zákona. „V čase môjho pôsobenia v poisťovni sme na základe našej internej právnej analýzy odstúpili od zámeru poslať informatívny list, ktorý priamo nesúvisel so správou prvého piliera," povedal. Vtedy chceli listami penzistov informovať, že majú nárok na zľavu z lístkov na rôzne kultúrne podujatia.

Aj poslankyňa sociálneho výboru parlamentu Klára Sárkozy naznačila, že zo strany Sociálnej poisťovne môže ísť o porušenie zákona. Verejné inštitúcie, ako je napríklad aj Sociálna poisťovňa, môžu robiť len to, čo im umožňuje zákon, nemôžu presiahnuť jeho rámec.

„Ak to nie je vyslovene uvedené v právnom predpise, považoval by som to za porušenie zákona," hodnotí Muňkovu akciu advokát Dalibor Kiselica.

Možnosť, že šéf Sociálnej poisťovne ponesie zodpovednosť za horlivosť nad rámec zákona, je iba teoretická. Ak pôjde z funkcie preč, tak preto, lebo nepriniesla výsledky. Čítajte komentár Mariána Leška: Muňko ďaleko za Bernátkom

Právnik Benedik si navyše myslí, že Muňko sa pohyboval aj na hrane Obchodného zákonníka. A to tým, že navádzal ľudí, aby opustili druhý pilier. „Nemožno vylúčiť, že takéto konanie porušuje dobré mravy hospodárskej súťaže, s ktorými je v zásade nezlučiteľné, aby súťažiteľ vyzýval na ukončenie zmluvného vzťahu s iným súťažiteľom." Podľa neho je Sociálna poisťovňa do istej miery v konkurenčnom vzťahu s druhým pilierom.

Plán zostal vo vzduchu

Dôchodkové spoločnosti svoju na letákovú kampaň minuli zhruba 40-tisíc eur. Svoje letáky malo aj ministerstvo práce. Tie stáli zhruba 80-tisíc eur. Podľa Halmeša bola kampaň k druhému pilieru zbytočne nákladná.

Ak chceli informovať klientov o výhodách a nevýhodách druhého piliera, stačil by zlomok z toho, čo minuli. „Napríklad cez tlačové konferencie, web či poradenskú službu na ministerstve práce. Tí, čo o odchode z druhého piliera rozmýšľajú, by si informácie vyhľadali. Na tých, čo sú rozhodnutí, že neodídu, letáky nezaúčinkujú," dodal Halmeš.

Druhý pilier Ficova vláda otvorila dvakrát. Prvý raz z neho odišlo 105-tisíc ľudí. Znovu ho otvorila vlani v novembri, zatiaľ z neho odišlo 26-tisíc ľudí. Plán vlády bol 150-tisíc ľudí. Do verejného rozpočtu chceli získať vyše 330 miliónov korún. Druhý pilier je otvorený do budúceho utorka. Kto nevystúpi, musí v ňom zostať natrvalo. Mladí ľudia, ktorí nastupujú do práce, sa môžu rozhodnúť, či do druhého piliera vstúpia, alebo nie.⋌

Sika: DSS by som k nebankovkám neprirovnával

O druhom pilieri hovorí štátny tajomník rezortu práce PETER SIKA.

Druhý pilier sa o pár dní zatvorí. Ako hodnotíte kampaň, ktorej dominovali letákové prestrelky?

„Mali by sa skončiť akékoľvek letákové a listové vojny medzi rezortom práce, Sociálnou poisťovňou a dôchodkovými spoločnosťami. Neplní to efekt, ktorý sme si stanovili. A to je informovanosť občanov. Dnes sú už dezinformovaní, nevedia, ko〜mu majú veriť, lebo každá strana má svoju pravdu, ale díva sa na ňu z iného uhla."

Leták ministerstva nebol príliš objektívny...

„Urobili sme brožúru, ktorá nezavádza. Jej chybou bolo, že bola všeobecná a občan sa z nej nedozvedel, či má z II. piliera vystúpiť, alebo nie."

Má podľa vás kapitalizačný pilier opodstatnenie?

„Je dobré, že druhý pilier máme. No nebol správne nastavený."

Premiér ho prirovnáva k nebankovým subjektom?

„Viacpilierový systém znamená rozloženie rizika, som za trojpilierový dôchodkový systém. K nebankovým subjektom by som ho určite neprirovnával."

(ľja)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 808
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 871
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 218
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 627
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 186
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 053
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 329
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 305
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 199

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.