BRATISLAVA. Situácii, v akej sa SkyEurope momentálne nachádza, nepomáha to, že si viaceré medzinárodné letiská od nej za poskytnuté služby začali pýtať peniaze vopred. Letisko v Kodani dokonca od SkyEurope požaduje, aby mu aerolinky platili za využívanie letiska už iba v hotovosti.
Na dennej báze musí už platiť aj v Bukurešti za lety do Viedne. Helene Caillet z tlačového oddelenia parížskeho letiska Orly, ktoré stále zadržiava lietadlo SkyEurope, včera potvrdila, že od aeroliniek taktiež žiadajú platby vopred.
Košickému letisku neplatia
Hovorca SkyEurope Tomáš Kika nechcel včera komentovať spôsob ani načasovanie platieb, ktoré si aerolinky dohodli s jednotlivými letiskami. „Platby hradíme a naše lietadlá lietajú," reagoval Kika.
Analytik Mag Consulting Jaromír Beránek tvrdí, že platby vopred nie sú obvyklé. „Ak lietadlo pristáva na niektorom letisku pravidelne, je požadovanie platby vopred alebo v hotovosti neobvyklé." Zvyčajne sa platí raz za mesiac alebo za 14 dní podľa frekvencie letov. Čím je ich viac, tým sú platby skoršie. Beránek predpokladá, že podobný postoj k SkyEurope zaujmú aj ďalšie letiská, inak by boli „krajne" znevýhodnené.
Platbu vopred si už pýta aj košické letisko. Tvrdí, že SkyEurope im nehradí ani aktuálne platby, na ktoré sa ochrana bratislavského súdu nevzťahuje. „Žiaľ, SkyEurope neplatí za súčasné služby, preto sme požiadali o platby pred uskutočnením letu," povedala Marta Horváthová, zástupkyňa výkonného riaditeľa pre prevádzku a bezpečnosť košického letiska.
Dodala, že letisko sa tak chce vyhnúť zvyšovaniu dlhov z minulosti. Dovčera však nemalo nijakú odpoveď od SkyEurope na svoje výzvy. „Týmto chceme vyjadriť, že z pohľadu cestujúcich je táto situácia neuspokojivá," povedala Horváthová.
V Bratislave podľa vyjadrení hovorkyne letiska Dany Madunickej pre TASR SkyEurope platí načas. Z ostatných oslovených letísk nám včera iba letisko v tureckom Istanbule povedalo, že nebudú od SkyEurope požadovať platby vopred. Ďalšie letiská situáciu komentovať nechceli.
Bojujú o klientov
SkyEurope sa snaží zlepšiť svoje vyhliadky a získavať klientov cenovými akciami. Najnovšie ponúka lety do Európy za 25 eur. Podľa informácií Lukáša Švara z pelikan.sk sa ešte stále dá nájsť aj letenka za 19 eur.
Predávať letenky však môže SkyEurope momentálne len na lety do 25. októbra. Dovtedy mu totiž podľa rezortu dopravy platí dočasná licencia na lietanie. Tá sa dá predĺžiť, keď SkyEurope splní predpísané podmienky.
Problémy SkyEurope sa medzičasom snažia využiť konkurenti, najmä maďarský Wizz Air. Na okolitých trhoch v podstate kopíruje trasy SkyEurope, v Bratislave zatiaľ nepôsobí. To sa však môže zmeniť. „Momentálne hodnotíme možnosti liniek z Bratislavy," povedala Natasa Kazmer z maďarskej firmy.
Beránek tvrdí, že aj takýto tlak konkurentov znižuje šance SkyEurope na prežitie. „V Európe dnes lieta okolo 50 nízkonákladových leteckých spoločností. Tie najpesimistickejšie správy hovoria o tom, že budúce leto ich bude len päť. Domnievam sa, že z trhu ich odíde asi polovica," tvrdí Beránek.
Jeden z bývalých spolumajiteľov SkyEurope Christian Mandl nechcel situáciu okolo aeroliniek príliš komentovať. „Je mi to ľúto, v akej situácii je SkyEurope, ale dúfam, že sa nájde nejaké riešenie. Som veľmi optimistický," povedal Mandl.
Parížske letisko Orly tvrdí, že čaká na nové rozhodnutie francúzskeho súdu. To by malo byť známe dnes.
BRATISLAVA. Ani včera sa spoločnosti SkyEurope nepodarilo presvedčiť parížske letisko Orly, aby jej uvoľnilo lietadlo, ktoré od pondelka zadržiava. „Lietadlo je stále v Paríži. Využívame všetky dostupné kroky na to, aby sme ho mohli opäť prevádzkovať. Najdrahšie lietadlo je to, ktoré stojí na zemi," povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.
Helene Caillet z tlačového oddelenia letiska Orly včera povedala, že čakajú na nové právoplatné rozhodnutie francúzskeho súdu. „Sudca by mal v piatok rozhodnúť," dodala. Okrem právnych krokov, ktoré aerolinky SkyEurope podnikli, sa v tejto veci angažuje aj slovenské zastupiteľstvo v Paríži.
Letecký prepravca tvrdí, že si aktuálne záväzky voči letisku plní načas. Na staré dlhy získal v pondelok ochranu od bratislavského súdu. „Nariadenie EÚ priamo hovorí, že každé súdne rozhodnutie o začatí reštrukturalizačného konania vynesené súdom členského štátu sa po nadobudnutí účinnosti uznáva vo všetkých ostatných štátoch EÚ, " povedal advokát Radovan Pala.
Nariadenie pripúšťa výnimku. Jeho účinky sa nevzťahujú na výkon vecných práv k majetku, ktoré sa v čase vyhlásenia reštrukturalizačného konania nachádzalo na území iného členského štátu. Otázka je, kde sa lietadlo nachádzalo a druhá, aký charakter má právo, ktoré si francúzska strana uplatňuje. „Osobne by som sa prikláňal k tomu, že je to ignorácia Francúzska," dodal Pala.