SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

SkyEurope musí platiť letiskám vopred

Zadlžené aerolinky nemusia platiť dlhy z minulosti. O to viac si ich veritelia strážia aktuálne pohľadávky.

Kým bratislavské letisko tvrdí, že SkyEurope mu platí načas, letisko v Košiciach uviedlo, že aerolinky si neplnia ani aktuálne záväzky. Preto chce od nich peniaze vopred.Kým bratislavské letisko tvrdí, že SkyEurope mu platí načas, letisko v Košiciach uviedlo, že aerolinky si neplnia ani aktuálne záväzky. Preto chce od nich peniaze vopred. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Situácii, v akej sa SkyEurope momentálne nachádza, nepomáha to, že si viaceré medzinárodné letiská od nej za poskytnuté služby začali pýtať peniaze vopred. Letisko v Kodani dokonca od SkyEurope požaduje, aby mu aerolinky platili za využívanie letiska už iba v hotovosti.

Na dennej báze musí už platiť aj v Bukurešti za lety do Viedne. Helene Caillet z tlačového oddelenia parížskeho letiska Orly, ktoré stále zadržiava lietadlo SkyEurope, včera potvrdila, že od aeroliniek taktiež žiadajú platby vopred.

Košickému letisku neplatia

Hovorca SkyEurope Tomáš Kika nechcel včera komentovať spôsob ani načasovanie platieb, ktoré si aerolinky dohodli s jednotlivými letiskami. „Platby hradíme a naše lietadlá lietajú," reagoval Kika.

Analytik Mag Consulting Jaromír Beránek tvrdí, že platby vopred nie sú obvyklé. „Ak lietadlo pristáva na niektorom letisku pravidelne, je požadovanie platby vopred alebo v hotovosti neobvyklé." Zvyčajne sa platí raz za mesiac alebo za 14 dní podľa frekvencie letov. Čím je ich viac, tým sú platby skoršie. Beránek predpokladá, že podobný postoj k SkyEurope zaujmú aj ďalšie letiská, inak by boli „krajne" znevýhodnené.

Platbu vopred si už pýta aj košické letisko. Tvrdí, že SkyEurope im nehradí ani aktuálne platby, na ktoré sa ochrana bratislavského súdu nevzťahuje. „Žiaľ, SkyEurope neplatí za súčasné služby, preto sme požiadali o platby pred uskutočnením letu," povedala Marta Horváthová, zástupkyňa výkonného riaditeľa pre prevádzku a bezpečnosť košického letiska.

Dodala, že letisko sa tak chce vyhnúť zvyšovaniu dlhov z minulosti. Dovčera však nemalo nijakú odpoveď od SkyEurope na svoje výzvy. „Týmto chceme vyjadriť, že z pohľadu cestujúcich je táto situácia neuspokojivá," povedala Horváthová.

V Bratislave podľa vyjadrení hovorkyne letiska Dany Madunickej pre TASR SkyEurope platí načas. Z ostatných oslovených letísk nám včera iba letisko v tureckom Istanbule povedalo, že nebudú od SkyEurope požadovať platby vopred. Ďalšie letiská situáciu komentovať nechceli.

Bojujú o klientov

SkyEurope sa snaží zlepšiť svoje vyhliadky a získavať klientov cenovými akciami. Najnovšie ponúka lety do Európy za 25 eur. Podľa informácií Lukáša Švara z pelikan.sk sa ešte stále dá nájsť aj letenka za 19 eur.
Predávať letenky však môže SkyEurope momentálne len na lety do 25. októbra. Dovtedy mu totiž podľa rezortu dopravy platí dočasná licencia na lietanie. Tá sa dá predĺžiť, keď SkyEurope splní predpísané podmienky.

Problémy SkyEurope sa medzičasom snažia využiť konkurenti, najmä maďarský Wizz Air. Na okolitých trhoch v podstate kopíruje trasy SkyEurope, v Bratislave zatiaľ nepôsobí. To sa však môže zmeniť. „Momentálne hodnotíme možnosti liniek z Bratislavy," povedala Natasa Kazmer z maďarskej firmy.

Beránek tvrdí, že aj takýto tlak konkurentov znižuje šance SkyEurope na prežitie. „V Európe dnes lieta okolo 50 nízkonákladových leteckých spoločností. Tie najpesimistickejšie správy hovoria o tom, že budúce leto ich bude len päť. Domnievam sa, že z trhu ich odíde asi polovica," tvrdí Beránek.

Jeden z bývalých spolumajiteľov SkyEurope Christian Mandl nechcel situáciu okolo aeroliniek príliš komentovať. „Je mi to ľúto, v akej situácii je SkyEurope, ale dúfam, že sa nájde nejaké riešenie. Som veľmi optimistický," povedal Mandl.

Jedno lietadlo ostáva stále v Paríži

Parížske letisko Orly tvrdí, že čaká na nové rozhodnutie francúzskeho súdu. To by malo byť známe dnes.

BRATISLAVA. Ani včera sa spoločnosti SkyEurope nepodarilo presvedčiť parížske letisko Orly, aby jej uvoľnilo lietadlo, ktoré od pondelka zadržiava. „Lietadlo je stále v Paríži. Využívame všetky dostupné kroky na to, aby sme ho mohli opäť prevádzkovať. Najdrahšie lietadlo je to, ktoré stojí na zemi," povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.

Helene Caillet z tlačového oddelenia letiska Orly včera povedala, že čakajú na nové právoplatné rozhodnutie francúzskeho súdu. „Sudca by mal v piatok rozhodnúť," dodala. Okrem právnych krokov, ktoré aerolinky SkyEurope podnikli, sa v tejto veci angažuje aj slovenské zastupiteľstvo v Paríži.

Letecký prepravca tvrdí, že si aktuálne záväzky voči letisku plní načas. Na staré dlhy získal v pondelok ochranu od bratislavského súdu. „Nariadenie EÚ priamo hovorí, že každé súdne rozhodnutie o začatí reštrukturalizačného konania vynesené súdom členského štátu sa po nadobudnutí účinnosti uznáva vo všetkých ostatných štátoch EÚ, " povedal advokát Radovan Pala.

Nariadenie pripúšťa výnimku. Jeho účinky sa nevzťahujú na výkon vecných práv k majetku, ktoré sa v čase vyhlásenia reštrukturalizačného konania nachádzalo na území iného členského štátu. Otázka je, kde sa lietadlo nachádzalo a druhá, aký charakter má právo, ktoré si francúzska strana uplatňuje. „Osobne by som sa prikláňal k tomu, že je to ignorácia Francúzska," dodal Pala.

(of, dak)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 000
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 687
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 667
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 422
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 980
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 352
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 006
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 886
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 656
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 565
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

15 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

13 h
Mobilné odberové miesto v budove ružinovskej Polikliniky.

V pondelok sa začalo na Slovensku celoplošné skríningové testovanie, ktoré potrvá do 27. januára.

2 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Marcové dodávky ľahkej americkej ropy klesli o 86 centov.

17m

Podľa analytikov dôjde v roku 2021 k oživeniu slovenskej ekonomiky.

11 h

Spoje ovplyvňuje zlá epidemiologická situácia.

13 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Do zoznamu by mali patriť napríklad železnice či pošta.

16 h