Z veľkej americkej trojky sa ponára do krízy aj Ford

Ako posledný z troch veľkých automobilových koncernov doteraz vyžil Ford bez štátnej pomoci. Po tom, ako Chrysler a General Motors vyhlásili nesolventnosť, však slnko začína zapadať aj nad ním.

(Zdroj: SITA/AP)

DETROIT.

Fordu chýbajú nielen peniaze, ale aj dopyt po jeho produkcii a spoľahliví subdodávatelia.

Šéf koncernu Alan Mulally si sám vyskúšal problémy pri predaji vozidiel koncernu v kalifornskom North Hills v autopredajni Galpin. Potenciálnemu zákazníkovi vysvetľoval detaily nového modelu a viaceré jeho výnimočnosti. Ten mu však odpovedal, že jeho skúsenosti s posledným Fordom neboli veľmi dobré a dodal, že ak mu chce predať toto auto, musí najprv presvedčiť jeho manželku.

Mulally sa jej predstavil, vrátane funkcie, ktoré má v koncerne. Najprv neverila tomu, čo počula, potom však využila príležitosť a povedala, čo si myslí o mizernej kvalite jeho vozidiel a úrovni servisu. "Dávam vám písomnú záruku, ak budete mať problémy s novým autom, osobne sa oň postarám," ubezpečil ju Mulally. Päť minút po skončení rozhovoru bola zmluva so zákazníkom podpísaná.

Mulally pred časom tvrdil, že peniaze na záchranu od štátu potrebovať nebude. Ale napriek všetkému úsiliu Ford zostáva stále stratový. A ide o miliardy dolárov. Budúcnosť koncernu už nie je v jeho rukách. Závisí od konjunktúry, vlády - a práve od General Motors.

Ešte vlani v decembri Mulally pochopil, v akej zložitej situácii sa nachádza podnik, ktorý vedie. Vtedy napísal v analýze vláde vo Washingtone: "Ford neočakáva v roku 2009 nijakú krízu vlastnej likvidity, pokiaľ niektorý z jeho konkurentov nebude musieť vyhlásiť nesolventnosť a pokiaľ sa ekonomické podmienky v krajine ďalej nezhoršia". Avšak teraz došlo k tomu, čo vôbec nechcel. Obaja jeho konkurenti sú nesolventní a slabosť ekonomiky pretrváva.

Kríza amerického automobilového priemyslu postihla aj mnoho jeho subdodávateľov. Nad vodou sa mnohí z nich držia len vďaka štátnej pomoci 5 miliárd USD (3,58 miliardy eur). Tieto peniaze sa však už takmer všetky minuli. "Nesolventnosťou GM a Chrysleru sa kríza prehĺbila," uviedol šéf združenia subdodávateľov automobilového priemyslu Mema Bob McKenna. Preto žiada od štátu ďalších 10 miliárd USD. Dodal, že sektor subdodávateľov automobilovému priemyslu stojí celkom na okraji priepasti.

Ich budúcnosť teraz závisí predovšetkým od GM. "Ak jeho obdobie insolventnosti potrvá dlhšie ako 60 až 90 dní, mnoho subdodávateľov ohlási koniec," uviedol expert na automobilový priemysel USA John Wolkowicz z analytickej služby IHS. "Potom sa zastavia montážne linky aj v GM - aj u Forda" a dodal, že bez štátnej pomoci nebude môcť existovať ani Ford.

Mulally je však optimista. Teraz tvrdí, že koncern, ktorý vedie, začne v roku 2011 podnikať so ziskom. Počas celoštátneho stretnutia americkej ekonomickej špičky v Detroite, ktoré sa konalo minulý týždeň, hrdo vyhlásil: "Ford sa vrátil!". Potom jeho tvár žiarila pred kamerami. "Sústreďujeme sa dôsledne na našich zákazníkov a na produkty - a začíname súťažiť s tými najlepšími na svete".

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 405
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 054
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 325
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 368
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 210
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 774
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 472
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 165
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 767
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 715

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.