Vláda si podľa Mihóka spôsobila nespokojnosť podnikov sama

S vládnymi opatreniami na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy je nespokojných až 68 % oslovených podnikateľov.

BRATISLAVA. Vyplýva to z júnového prieskumu Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK), podľa ktorého za dostatočný považuje postup vlády pri riešení dopadov hospodárskej krízy iba 8 % respondentov. Zostávajúca časť podnikov považuje vládne opatrenia za zbytočné, alebo ich účinnosť nevie posúdiť. Podiel nespokojných podnikateľov tak v porovnaní s marcovým prieskumom SOPK mierne vzrástol, a to o tri percentuálne body. Za viac ako dve tretiny podnikateľov, ktorí nie sú spokojní s vládnymi protikrízovými opatreniami, si vláda podľa predsedu SOPK Petra Mihóka môže sama. "Zapríčinila si to sama tým, že išla do veľmi konkrétnych opatrení smerujúcich k určitému segmentu výrobcov alebo trhu," uviedol v súvislosti s už prijatými opatreniami na pondelkovej tlačovej besede predseda SOPK. Keby sa kabinet podľa jeho slov zameral pri prijímaní opatrení vo väčšej miere na systémové kroky a zlepšovanie podnikateľského prostredia, nespokojnosť zo strany podnikateľskej sféry mohla byť nižšia.

Rada pre hospodársku krízu, ktorú kabinet zriadil s cieľom navrhovať opatrenia na zmiernenie dopadov krízy, sa podľa Mihóka doteraz zameriavala na riešenie krátkodobých problémov. Ako príklad selektívneho opatrenia uviedol napríklad šrotovné, ktorým vláda podporila v dvoch kolách kúpu nového automobilu pri zoštrotovaní starého. Rada, rovnako ako aj vláda, by sa však podľa predsedu SOPK mala v ďalšom období viac sústrediť na snahu ovplyvniť štruktúru ekonomiky či kvalitu podnikateľského prostredia. Práve súčasnú štruktúru ekonomiky Mihók považuje za jednu z príčin prehlbujúcich sa dopadov hospodárskej krízy. "Súčasný problém slovenskej ekonomiky je v tom, že jej štruktúra je postavená na výrobných halách, bez výraznejšieho vstupu poznatkovej ekonomiky, bez vlastného výskumu a vývoja," myslí si Mihók. Ako ďalej dodáva, tento fakt je jedným zo základných problémov, prečo sa kríza dotýka slovenskej ekonomiky výraznejšie ako napríklad českej. Obe ekonomiky sú síce podľa jeho slov proexportne orientované, tej slovenskej však chýba väčší vnútorný trh či vyššia miera finalizácie domácej výroby. SOPK sa preto podľa slov jej predsedu pokúsi prostredníctvom vlády presadiť opatrenia, ktoré by mali postupne pomôcť zabezpečiť produkciu s vyšším stupňom pridanej hodnoty, či s vyšším podielom vlastného vývoja a výskumu.

Dopady krízy na slovenskú ekonomiku by sa pritom podľa Mihóka v ďalšom období mali postupne zmierňovať. "Postupne sa asi dostávame na dno," konštatoval v pondelok predseda SOPK s tým, že táto situácia bude na Slovensku vrcholiť približne v druhej polovici roka. Výraznou mierou sa však pod konkrétny vývoj podpíše aj stav ekonomík krajín, ktoré sú hlavnými obchodnými partnermi Slovenska. Firmy v súčasnosti dopady krízy podľa záverov prieskumu komory pociťujú hlavne v menšom počte zákaziek od odberateľov, či v zhoršovaní platobnej disciplíny. Výrazný tlak na zníženie cien výrobkov a služieb pociťuje stovka oslovených firiem ako tretí najčastejší dopad krízy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 354
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 463
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop