AKTUALIZOVANÉ 19:52

Príbeh SkyEurope mal jediné ale. Bol celý na dlh

Jeden z najzaujímavejších príbehov slovenských firiem sa začal v septembri 2001.

Nízkonákladový letecký prepravca bojuje s finančnými problémami. Lietať však plánuje podľa plánu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Príbeh SkyEurope sa ešte pred dvoma rokmi používal ako dôkaz, že aj na Slovensku sa dá zo sna vybudovať firma európskeho významu.

Ak sa napokon SkyEurope dostane do učebníc podnikovej ekonómie, tak najmä ako príbeh o tom, že získavanie trhového podielu nízkymi cenami za peniaze investorov nie je vždy úspešné.

Dobrý nápad

Firma, ktorú v roku 2001 v Bratislave založili Belgičania Christian Mandl a Alain Skowronek, zaujala investorov vcelku ucelenou víziou. SkyEurope mal mať vďaka Bratislave nízke náklady, no chcel byť domovskou základňou pre rýchlo bohatnúcu klientelu medzi Viedňou, Budapešťou, Bratislavou, Brnom a Krakovom. Potiaľ sa aj plány SkyEurope naplnili. V strednej Európe pred tromi rokmi nebolo silnejšieho domáceho low-cost prepravcu.

Pôvodných investorov, medzi ktorých patrili fondy ABN Amro či Európska banka pre obnovu a rozvoj, mali nahradiť konzervatívnejší portfólioví investori. SkyEurope, firma, ktorá vznikla v Bratislave na zelenej lúke, ich našla na viedenskej burze.

Čím presvedčila? Rýchlym rastom, skvelým imidžom a prísľubom, že tak ako Slovákov znova naučila lietať, naučí aj samu seba tvoriť zisk.

Eufória vyvrcholila, keď SkyEurope na jar roku 2005 oznámili najväčšiu investíciu v dejinách slovenského letectva. Renomovaná lízingovka - GE Commercial Aviation Services financovala prepravcovi 12 Boeingov 737 New Generation. Spolu s peniazmi majiteľov tak SkyEurope postavil flotilu šestnástich najmodernejších lietadiel dokopy za 35 miliárd korún.

Obrat neprišiel

Príbeh úspechu sa však začal rúcať, keď letecký priemysel postihlo výrazné zdraženie palív. SkyEurope tým nielenže nezačal vykazovať prevádzkové zisky, ale jeho straty sa začali zvyšovať.

Prepadnuté akcie firmy odkúpil od väčšiny investorov americký rizikový fond York Capital, ktorý sa špecializuje na pokusy o záchranu firiem rútiacich sa do bankrotu. Hoci nový americký manažment ešte viac zrezal náklady a skúšal obnoviť dôveru partnerov, o firme sa už stále častejšie hovorilo najmä ako o dlžníkovi.

Viditeľné sa problémy stali, keď lízingovka zobrala prepravcovi jeho nové Boeingy. Aj v tomto prípade SkyEurope ukázal svoju neuveriteľnú životaschopnosť. Behom jedného dňa zakontrahoval na svoje linky lietadlá iných spoločností.

SkyEurope má schopnosť sa vždy znova otriasť akoby súdenú. Pri aerolinkách, ktoré oficiálne vznikli päť dní pred atentátom na newyorské dvojičky, s tým však treba rátať.

Konštantín Čikovský

SkyEurope neplatí dlhy, ale lieta ďalej
Prepravca dlhuje státisíce eur. Chce sa preto reštrukturalizovať.

BRATISLAVA. SkyEurope v pondelok verejne priznala, že má problémy so splácaním svojich záväzkov voči veriteľom. Spoločnosť uviedla, že bratislavský okresný súd jej priznal ochranu pred veriteľmi.

Letecký prepravca tvrdí, že sa pre tento krok rozhodol dobrovoľne, aby získal čas na reštrukturalizáciu a rokovanie s investormi. Tým, že mu súd vyhovel, je chránený pred exekučnými, prípadne aj inými súdnymi rozhodnutiami.

To, že SkyEurope nespláca dlhy, vyplynulo už pred dvoma týždňami z inzerátu, ktorý zverejnila v SME česká spoločnosť Beyond Interactive, hľadajúca veriteľov aeroliniek. Na jej inzerát sa ich prihlásila asi stovka. V akej výške majú firmy pohľadávku na SkyEurope, finančný riaditeľ českej firmy Aleš Kohout nechcel zverejniť. Beyond Interactive aerolinky dlhujú 10 miliónov českých korún (asi 379-tisíc eur) a konateľ Beyond David Lhota pred niekoľkými dňami povedal, že celkový dlh týchto veriteľov sa pohybuje rádovo v desiatkach miliónov korún.

„Dúfam, že súd urobil rozhodnutie na základe informácií, ktoré dostal zo SkyEurope, a majetok sa počas reštrukturalizácie nezníži. Veríme, že nám naše pohľadávky uhradia v nominálnej výške,“ povedal Kohout.

Neplánujú rušiť lety

Komu dlhuje
  • Slovenskej obchodnej inšpekcii – 167 425,29 eura,
  • Sociálnej poisťovni za prvý štvrťrok 2009 – 2,355 milióna eur,
  • Beyond Interactive – asi 379-tisíc eur
  • skupine takmer 100 veriteľov, ktorí zareagovali na výzvu Beyond Interactive – stovky tisíc eur.

Hovorca bratislavského okresného súdu Pavol Adamčiak povedal, že súd rozhodol na základe posudku, ktorý predložil správca.Vňomuviedol aj to, že v prípade reštrukturalizácie Sky- Europe sa dá predpokladať „väčší rozsah uspokojenia veriteľov“, ako keby bol vyhlásený konkurz.

Advokát Ernest Valko tvrdí, že v konkurze je vymožiteľnosť pohľadávok 10 až 15 percent, pri reštrukturalizácii je to 50 percent. Pre veriteľovby to pretomalabyť prijateľnejšia forma.

Hovorca SkyEurope Tomáš Kika tvrdí, že už rokujú s potenciálnymi investormi, ich mená však nechcel prezradiť. Náhodný prieskum denníka SME medzi aerolinkami zatiaľ vylúčil záujem rakúskych Austrian Airlines. Írsky Ryanair zasa „nemá potrebu preberať padajúce vysokonákladové aerolinky“. Kika tvrdí, že potenciálni investori pochádzajú z finančnej sféry.

SkyEurope včera ubezpečoval, že sa klienti nemusia obávať rušenia letov. „Neplánujeme ani nerobíme žiadne zmeny v letovom poriadku, pokiaľ nie sú nevyhnutné z operačného hľadiska,“ povedal Kika. Zatiaľ sa však stále nedá cez stránku SkyEurope zarezervovať letenku s neskorším dátumom než je 24. október. Firma tak chce podľa Kiku naplánovať zimné lety čo najpresnejšie, aby sa letové plány menili čo najmenej. V blízkej budúcnosti podľa neho už rezervácie aj po októbri budú možné.

Ako budú chránení

Ochranu pred veriteľmi víta viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Mikuláš Milko. Záruka toho, že klient dostane to, za čo si zaplatil, je totiž podľa neho vyššia.

„V letnej sezóne majú dobrú obsadenosť lietadiel, a teda aj disponibilnú hotovosť. Iné je, keby niekto tlačil na firmu, aby vyplatila staré dlhy.“

Predseda Združenia slovenských spotrebiteľov Josef Lounek s ním súhlasí. Problém však podľa neho nastane, ak reštrukturalizačný plán firme nevyjde a dostane sa do konkurzu.

Daniela Krajanová, Marianna Onuferová
Firma by sa mala snažiť ísť ďalej

O tom, ako rozhodnutie súdu ovplyvní SkyEurope, hovoríme s advokátom RADOVANOM PALOM.

Okresný súd priznal Sky-Europe ochranu pred veriteľmi a začal proti nej reštrukturalizačné konanie. Je teda firma v bankrote?

„Nie, ešte by som nepovedal, že zbankrotovala. Aj keď reštrukturalizáciu možno považovať za formu bankrotu. V našom právnom systéme nepoznáme termín bankrot, je známy skôr z angloamerického systému. Mohli by sme sa sporiť o pocit, čo sa spája ľuďom s týmto slovom. SkyEurope priznal, že nie je schopný plniť záväzky. Preto žiada o formalizované rokovanie s veriteľmi. Chce sa dohodnúť, že im splatí časť pohľadávok. Ak by reštrukturalizácia prebehla úspešne, firma bude fungovať ďalej.“

Je to pre firmu výhodnejšie ako konkurz?

„V zásade to znamená, že jej manažment má záujem vyviesť firmu z krízy von. Samotný konkurz by nevyhnutne smeroval k jej zániku. Z posudku, ktorý urobil reštrukturalizačný správca, muselo vyplynúť, že je možnosť firmu ozdraviť. Reštrukturalizácia môže skončiť tým, že sa schváli reštrukturalizačný plán. Vychádza sa z toho, že určitú časť pohľadávok veritelia firme odpustia.“

Čo sa stane, ak ozdravný plán veritelia neschvália?

„Ak sa reštrukturalizačný plán neschváli, alebo ho nepotvrdí súd, spoločnosť vstúpi do konkurzu.“

Je reštrukturalizácia výhodnejšia aj pre veriteľov?

„Pri konkurze je uspokojenie pohľadávok nízke, nemusí dosiahnuť ani 10 percent. Pri reštrukturalizácii to závisí aj od toho, koľko veriteľov má záložné právo na jej majetok. Videl som návrhy, keď firma v rámci reštrukturalizačného konania ponúkla nezabezpečeným veriteľom iba 30 percent pohľadávok.“

Môže firma teraz prepúšťať zamestnancov?

„Áno. Súčasťou reštrukturalizačných opatrení by malo byť aj zoštíhlenie organizačnej štruktúry. Firma sa bude snažiť fungovať ďalej, aby bola schopná splniť tie záväzky, ku ktorým sa zaviaže.“

(of)
Klienti sú pokojní. SkyEurope veria

Na bratislavskom letisku v pondelok nič nenasvedčovalo tomu, že by mali aerolinky problémy.

BRATISLAVA.„Nebojím sa. Verím, že sa postarajú.“ Týmito slovami reagovala pani pred odletom do Ríma na otázku, či sa neobáva o cestu späť, keďžemá SkyEurope finančné problémy. Práve jeho linkou totiž cestovala. O probléme aeroliniek nevedela. To, s kým bude letieť, si zvykne vyberať podľa ponuky a dátumu odletu. Staršieho pána problémy SkyEurope netrápia, lebo podľa neho majú dnes problémy všetky aerolinky.

Na bratislavskom letisku v pondelok nič nenasvedčovalo tomu, že by sa mali lety SkyEurope zdržať, alebo dokonca rušiť. Podľa informácií SME všetky lety odlietali podľa plánu. Nie všetci cestujúci si však boli istí tým, ako sa bude situácia vyvíjať ďalej.

„Bola schválená ochrana pred veriteľmi, tak dúfam, že to bude v poriadku aspoň do polovice septembra. Máme už totiž rezervované letenky do Grécka,“ povedal mladý pár. Dodal, že vzhľadom na okolnosti musí SkyEurope dôverovať. Zatiaľ s nimi mal len dobré skúsenosti. Podobne reagovali ďalší oslovení cestujúci.

„Letel som s nimi pred troma rokmi a nebol žiadny problém. Všetko bolo v pohode,“ potvrdil mladý muž čakajúci na let Ryanairu do Londýna.

Daniela Krajanová
Peniaze za lety meškajú

Ku klientom sa SkyEurope niekedy správa podobne, ako k svojim veriteľom.

BRATISLAVA. Prístup SkyEurope ku klientom niekedy pripomína správanie k veriteľom. Dokazujú to podnety na staznosti.sme.sk aj Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI).

Najdôležitejším problémom sú refundácie za zrušené lety. Tie má SkyEurope podľa európskeho nariadenia o náhradách v leteckej doprave vybaviť do siedmich dní. Podľa viacerých nálezov SOI tak nerobí. Priznal to v marci aj hovorca firmy Tomáš Kika pre sme.sk.

SOI od začiatku roka registrovala 170 podnetov na firmu, na staznosti.sme.sk ich prišlo dosiaľ vyše 60. V podnetoch ľudia nepoukazujú len na porušovanie európskeho nariadenia, ale aj na prieťahy vo vybavovaní refundácií.

Žiadosti sa často strácajú počas cesty z oddelenia na oddelenie, klienti ich musia podávať opakovane, čo odďaľuje čas refundácie.

Firma sa k týmto výhradám nevyjadruje. SkyEurope požiadal redakciu o uverejňovanie toho istého vyjadrenia ku každej sťažnosti. Odkazuje v ňom nespokojných cestujúcich na svoje oficiálne adresy. Adam Valček

Peniaze za letenku môže vrátiť aj banka

Ak ste platili za letenku kartou, sumu môžete získať naspäť celú.

K reklamácii platby predložte
  • potvrdenie o kúpe alebo objednávke letenky,
  • dôkaz o pokuse kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takého pokusu,
  • ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte,
  • ak ide o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu,
    informácie o odcudzení karty,
  • ďalšie doklady, ktoré môžu preukázať vaše tvrdenia.
BRATISLAVA. Ak vám letecká spoločnosť dlhuje peniaze za letenku, šancu získať ich späť zvýšite, ak budete platiť kartou. Pomôže aj odkladať si doklady o komunikácii s prepravcom. So žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let sa musíte najprv obrátiť na prepravcu. Ak nepochodíte, môžete skúsiť Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Ten, kto platil za letenku kartou, môže reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia peňazí od banky je práve to, že ho aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. To treba banke dokladovať, stačí aj odoslanými mailami.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, takzvaným chargebackom. Je pritom jedno, akou kartou klient platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," povedal manažér Visa Europe pre Česko a Slovensko Miloslav Kozler. Potvrdili to aj banky. „Majiteľ karty je povinný poskytnúť všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetlila špecialistka správy platobných kariet VÚB Miroslava Boborová.

Vydavateľská banka si uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá. „Ak je reklamácia oprávnená, návratnosť peňazí je sto percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" vraví hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.

Podľa hovorcu Tatra banky Borisa Gandela je „maximálna lehota na vyriešenie takej reklamácie šesť mesiacov." Podľa Slovenskej sporiteľne je to však minimálne 45 dní. Štandardne sa také reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov.

Peniaze dostane klient až po ukončení reklamačného konania.

Prečítajte si celý článok Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 766
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 750
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 020
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 480
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 382
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 351
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 431
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 735
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 328
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop