AKTUALIZOVANÉ 19:52

Príbeh SkyEurope mal jediné ale. Bol celý na dlh

Jeden z najzaujímavejších príbehov slovenských firiem sa začal v septembri 2001.

Nízkonákladový letecký prepravca bojuje s finančnými problémami. Lietať však plánuje podľa plánu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Príbeh SkyEurope sa ešte pred dvoma rokmi používal ako dôkaz, že aj na Slovensku sa dá zo sna vybudovať firma európskeho významu.

Ak sa napokon SkyEurope dostane do učebníc podnikovej ekonómie, tak najmä ako príbeh o tom, že získavanie trhového podielu nízkymi cenami za peniaze investorov nie je vždy úspešné.

Dobrý nápad

Firma, ktorú v roku 2001 v Bratislave založili Belgičania Christian Mandl a Alain Skowronek, zaujala investorov vcelku ucelenou víziou. SkyEurope mal mať vďaka Bratislave nízke náklady, no chcel byť domovskou základňou pre rýchlo bohatnúcu klientelu medzi Viedňou, Budapešťou, Bratislavou, Brnom a Krakovom. Potiaľ sa aj plány SkyEurope naplnili. V strednej Európe pred tromi rokmi nebolo silnejšieho domáceho low-cost prepravcu.

Pôvodných investorov, medzi ktorých patrili fondy ABN Amro či Európska banka pre obnovu a rozvoj, mali nahradiť konzervatívnejší portfólioví investori. SkyEurope, firma, ktorá vznikla v Bratislave na zelenej lúke, ich našla na viedenskej burze.

Čím presvedčila? Rýchlym rastom, skvelým imidžom a prísľubom, že tak ako Slovákov znova naučila lietať, naučí aj samu seba tvoriť zisk.

Eufória vyvrcholila, keď SkyEurope na jar roku 2005 oznámili najväčšiu investíciu v dejinách slovenského letectva. Renomovaná lízingovka - GE Commercial Aviation Services financovala prepravcovi 12 Boeingov 737 New Generation. Spolu s peniazmi majiteľov tak SkyEurope postavil flotilu šestnástich najmodernejších lietadiel dokopy za 35 miliárd korún.

Obrat neprišiel

Príbeh úspechu sa však začal rúcať, keď letecký priemysel postihlo výrazné zdraženie palív. SkyEurope tým nielenže nezačal vykazovať prevádzkové zisky, ale jeho straty sa začali zvyšovať.

Prepadnuté akcie firmy odkúpil od väčšiny investorov americký rizikový fond York Capital, ktorý sa špecializuje na pokusy o záchranu firiem rútiacich sa do bankrotu. Hoci nový americký manažment ešte viac zrezal náklady a skúšal obnoviť dôveru partnerov, o firme sa už stále častejšie hovorilo najmä ako o dlžníkovi.

Viditeľné sa problémy stali, keď lízingovka zobrala prepravcovi jeho nové Boeingy. Aj v tomto prípade SkyEurope ukázal svoju neuveriteľnú životaschopnosť. Behom jedného dňa zakontrahoval na svoje linky lietadlá iných spoločností.

SkyEurope má schopnosť sa vždy znova otriasť akoby súdenú. Pri aerolinkách, ktoré oficiálne vznikli päť dní pred atentátom na newyorské dvojičky, s tým však treba rátať.

Konštantín Čikovský

SkyEurope neplatí dlhy, ale lieta ďalej
Prepravca dlhuje státisíce eur. Chce sa preto reštrukturalizovať.

BRATISLAVA. SkyEurope v pondelok verejne priznala, že má problémy so splácaním svojich záväzkov voči veriteľom. Spoločnosť uviedla, že bratislavský okresný súd jej priznal ochranu pred veriteľmi.

Letecký prepravca tvrdí, že sa pre tento krok rozhodol dobrovoľne, aby získal čas na reštrukturalizáciu a rokovanie s investormi. Tým, že mu súd vyhovel, je chránený pred exekučnými, prípadne aj inými súdnymi rozhodnutiami.

To, že SkyEurope nespláca dlhy, vyplynulo už pred dvoma týždňami z inzerátu, ktorý zverejnila v SME česká spoločnosť Beyond Interactive, hľadajúca veriteľov aeroliniek. Na jej inzerát sa ich prihlásila asi stovka. V akej výške majú firmy pohľadávku na SkyEurope, finančný riaditeľ českej firmy Aleš Kohout nechcel zverejniť. Beyond Interactive aerolinky dlhujú 10 miliónov českých korún (asi 379-tisíc eur) a konateľ Beyond David Lhota pred niekoľkými dňami povedal, že celkový dlh týchto veriteľov sa pohybuje rádovo v desiatkach miliónov korún.

„Dúfam, že súd urobil rozhodnutie na základe informácií, ktoré dostal zo SkyEurope, a majetok sa počas reštrukturalizácie nezníži. Veríme, že nám naše pohľadávky uhradia v nominálnej výške,“ povedal Kohout.

Neplánujú rušiť lety

Komu dlhuje
  • Slovenskej obchodnej inšpekcii – 167 425,29 eura,
  • Sociálnej poisťovni za prvý štvrťrok 2009 – 2,355 milióna eur,
  • Beyond Interactive – asi 379-tisíc eur
  • skupine takmer 100 veriteľov, ktorí zareagovali na výzvu Beyond Interactive – stovky tisíc eur.

Hovorca bratislavského okresného súdu Pavol Adamčiak povedal, že súd rozhodol na základe posudku, ktorý predložil správca.Vňomuviedol aj to, že v prípade reštrukturalizácie Sky- Europe sa dá predpokladať „väčší rozsah uspokojenia veriteľov“, ako keby bol vyhlásený konkurz.

Advokát Ernest Valko tvrdí, že v konkurze je vymožiteľnosť pohľadávok 10 až 15 percent, pri reštrukturalizácii je to 50 percent. Pre veriteľovby to pretomalabyť prijateľnejšia forma.

Hovorca SkyEurope Tomáš Kika tvrdí, že už rokujú s potenciálnymi investormi, ich mená však nechcel prezradiť. Náhodný prieskum denníka SME medzi aerolinkami zatiaľ vylúčil záujem rakúskych Austrian Airlines. Írsky Ryanair zasa „nemá potrebu preberať padajúce vysokonákladové aerolinky“. Kika tvrdí, že potenciálni investori pochádzajú z finančnej sféry.

SkyEurope včera ubezpečoval, že sa klienti nemusia obávať rušenia letov. „Neplánujeme ani nerobíme žiadne zmeny v letovom poriadku, pokiaľ nie sú nevyhnutné z operačného hľadiska,“ povedal Kika. Zatiaľ sa však stále nedá cez stránku SkyEurope zarezervovať letenku s neskorším dátumom než je 24. október. Firma tak chce podľa Kiku naplánovať zimné lety čo najpresnejšie, aby sa letové plány menili čo najmenej. V blízkej budúcnosti podľa neho už rezervácie aj po októbri budú možné.

Ako budú chránení

Ochranu pred veriteľmi víta viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Mikuláš Milko. Záruka toho, že klient dostane to, za čo si zaplatil, je totiž podľa neho vyššia.

„V letnej sezóne majú dobrú obsadenosť lietadiel, a teda aj disponibilnú hotovosť. Iné je, keby niekto tlačil na firmu, aby vyplatila staré dlhy.“

Predseda Združenia slovenských spotrebiteľov Josef Lounek s ním súhlasí. Problém však podľa neho nastane, ak reštrukturalizačný plán firme nevyjde a dostane sa do konkurzu.

Daniela Krajanová, Marianna Onuferová
Firma by sa mala snažiť ísť ďalej

O tom, ako rozhodnutie súdu ovplyvní SkyEurope, hovoríme s advokátom RADOVANOM PALOM.

Okresný súd priznal Sky-Europe ochranu pred veriteľmi a začal proti nej reštrukturalizačné konanie. Je teda firma v bankrote?

„Nie, ešte by som nepovedal, že zbankrotovala. Aj keď reštrukturalizáciu možno považovať za formu bankrotu. V našom právnom systéme nepoznáme termín bankrot, je známy skôr z angloamerického systému. Mohli by sme sa sporiť o pocit, čo sa spája ľuďom s týmto slovom. SkyEurope priznal, že nie je schopný plniť záväzky. Preto žiada o formalizované rokovanie s veriteľmi. Chce sa dohodnúť, že im splatí časť pohľadávok. Ak by reštrukturalizácia prebehla úspešne, firma bude fungovať ďalej.“

Je to pre firmu výhodnejšie ako konkurz?

„V zásade to znamená, že jej manažment má záujem vyviesť firmu z krízy von. Samotný konkurz by nevyhnutne smeroval k jej zániku. Z posudku, ktorý urobil reštrukturalizačný správca, muselo vyplynúť, že je možnosť firmu ozdraviť. Reštrukturalizácia môže skončiť tým, že sa schváli reštrukturalizačný plán. Vychádza sa z toho, že určitú časť pohľadávok veritelia firme odpustia.“

Čo sa stane, ak ozdravný plán veritelia neschvália?

„Ak sa reštrukturalizačný plán neschváli, alebo ho nepotvrdí súd, spoločnosť vstúpi do konkurzu.“

Je reštrukturalizácia výhodnejšia aj pre veriteľov?

„Pri konkurze je uspokojenie pohľadávok nízke, nemusí dosiahnuť ani 10 percent. Pri reštrukturalizácii to závisí aj od toho, koľko veriteľov má záložné právo na jej majetok. Videl som návrhy, keď firma v rámci reštrukturalizačného konania ponúkla nezabezpečeným veriteľom iba 30 percent pohľadávok.“

Môže firma teraz prepúšťať zamestnancov?

„Áno. Súčasťou reštrukturalizačných opatrení by malo byť aj zoštíhlenie organizačnej štruktúry. Firma sa bude snažiť fungovať ďalej, aby bola schopná splniť tie záväzky, ku ktorým sa zaviaže.“

(of)
Klienti sú pokojní. SkyEurope veria

Na bratislavskom letisku v pondelok nič nenasvedčovalo tomu, že by mali aerolinky problémy.

BRATISLAVA.„Nebojím sa. Verím, že sa postarajú.“ Týmito slovami reagovala pani pred odletom do Ríma na otázku, či sa neobáva o cestu späť, keďžemá SkyEurope finančné problémy. Práve jeho linkou totiž cestovala. O probléme aeroliniek nevedela. To, s kým bude letieť, si zvykne vyberať podľa ponuky a dátumu odletu. Staršieho pána problémy SkyEurope netrápia, lebo podľa neho majú dnes problémy všetky aerolinky.

Na bratislavskom letisku v pondelok nič nenasvedčovalo tomu, že by sa mali lety SkyEurope zdržať, alebo dokonca rušiť. Podľa informácií SME všetky lety odlietali podľa plánu. Nie všetci cestujúci si však boli istí tým, ako sa bude situácia vyvíjať ďalej.

„Bola schválená ochrana pred veriteľmi, tak dúfam, že to bude v poriadku aspoň do polovice septembra. Máme už totiž rezervované letenky do Grécka,“ povedal mladý pár. Dodal, že vzhľadom na okolnosti musí SkyEurope dôverovať. Zatiaľ s nimi mal len dobré skúsenosti. Podobne reagovali ďalší oslovení cestujúci.

„Letel som s nimi pred troma rokmi a nebol žiadny problém. Všetko bolo v pohode,“ potvrdil mladý muž čakajúci na let Ryanairu do Londýna.

Daniela Krajanová
Peniaze za lety meškajú

Ku klientom sa SkyEurope niekedy správa podobne, ako k svojim veriteľom.

BRATISLAVA. Prístup SkyEurope ku klientom niekedy pripomína správanie k veriteľom. Dokazujú to podnety na staznosti.sme.sk aj Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI).

Najdôležitejším problémom sú refundácie za zrušené lety. Tie má SkyEurope podľa európskeho nariadenia o náhradách v leteckej doprave vybaviť do siedmich dní. Podľa viacerých nálezov SOI tak nerobí. Priznal to v marci aj hovorca firmy Tomáš Kika pre sme.sk.

SOI od začiatku roka registrovala 170 podnetov na firmu, na staznosti.sme.sk ich prišlo dosiaľ vyše 60. V podnetoch ľudia nepoukazujú len na porušovanie európskeho nariadenia, ale aj na prieťahy vo vybavovaní refundácií.

Žiadosti sa často strácajú počas cesty z oddelenia na oddelenie, klienti ich musia podávať opakovane, čo odďaľuje čas refundácie.

Firma sa k týmto výhradám nevyjadruje. SkyEurope požiadal redakciu o uverejňovanie toho istého vyjadrenia ku každej sťažnosti. Odkazuje v ňom nespokojných cestujúcich na svoje oficiálne adresy. Adam Valček

Peniaze za letenku môže vrátiť aj banka

Ak ste platili za letenku kartou, sumu môžete získať naspäť celú.

K reklamácii platby predložte
  • potvrdenie o kúpe alebo objednávke letenky,
  • dôkaz o pokuse kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takého pokusu,
  • ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte,
  • ak ide o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu,
    informácie o odcudzení karty,
  • ďalšie doklady, ktoré môžu preukázať vaše tvrdenia.
BRATISLAVA. Ak vám letecká spoločnosť dlhuje peniaze za letenku, šancu získať ich späť zvýšite, ak budete platiť kartou. Pomôže aj odkladať si doklady o komunikácii s prepravcom. So žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let sa musíte najprv obrátiť na prepravcu. Ak nepochodíte, môžete skúsiť Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Ten, kto platil za letenku kartou, môže reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia peňazí od banky je práve to, že ho aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. To treba banke dokladovať, stačí aj odoslanými mailami.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, takzvaným chargebackom. Je pritom jedno, akou kartou klient platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," povedal manažér Visa Europe pre Česko a Slovensko Miloslav Kozler. Potvrdili to aj banky. „Majiteľ karty je povinný poskytnúť všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetlila špecialistka správy platobných kariet VÚB Miroslava Boborová.

Vydavateľská banka si uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá. „Ak je reklamácia oprávnená, návratnosť peňazí je sto percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" vraví hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.

Podľa hovorcu Tatra banky Borisa Gandela je „maximálna lehota na vyriešenie takej reklamácie šesť mesiacov." Podľa Slovenskej sporiteľne je to však minimálne 45 dní. Štandardne sa také reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov.

Peniaze dostane klient až po ukončení reklamačného konania.

Prečítajte si celý článok Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 285
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 896
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 993
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 481
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 917
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 914
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 754
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 547
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 545
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 540

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.