Interblue môže, my musíme

Zmluva o predaji emisií nechráni Slovensko pred možnosťou, že neznáma firma Interblue predá všetky zvyšné slovenské emisné kvóty, jej majitelia ju vytunelujú a my nedostaneme nič.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – www.sxc.hu)

BRATISLAVA. Zmluva o predaji emisných kvót je podľa obchodných právnikov veľmi nevýhodná pre štát.
Právnik Pavel Nechala z Transparency International si myslí, že ide o veľmi primitívnu zmluvu vzhľadom na veľkosť kontraktu. „Z celej zmluvy srší neuveriteľne veľká dôvera k neznámej garážovej firme," upozorňuje. Usudzuje tak z viacerých indícií.

Čo vyčítajú zmluve odborníci
  • Na rozsah kontraktu ide o primitívnu zmluvu.
  • Nie je jasné, prečo je objednané množstvo kvót rozdelené na predpokladané a dodatočné množstvo.
  • Firma si kvóty objednáva, nie je určený presný harmonogram
    odberu, ktorý by sa musel dodržať.
  • Dátum doručenia kvót 5 dní – odoslané v deň dátumu na objednávke.
  • Dohodnutých 60 pracovných dní na zaplatenie za dodané kvóty.
  • Neexistujú žiadne záruky.
  • Úrok z omeškania je 0,05 percenta z nezaplatenej sumy.

Štát sa v zmluve zaviazal poslať na účet Interblue Group objednané množstvo emisných kvót najskôr päť dní od doručenia objednávky. Požadovaný deň doručenia kvót na účet Interblue Group totiž „nesmie byť kratší ako 5 pracovných dní od doručenia úplnej písomnej objednávky", píše sa doslova v zmluve.

Toto ustanovenie bolo už pri prvej príležitosti porušené. Interblue Group totiž prvú objednávku, na 5 miliónov ton, zaslala 27. novembra 2008 a zároveň v nej žiadala, aby jej ministerstvo previedlo kvóty v ten istý deň, čiže 27. novembra. Platí to aj pre druhú objednávku, na 10 miliónov ton, ktorá je z 1. decembra.

Porušená zmluva

Hoci sa štát v zmluve zaviazal bezodkladne previesť svoj majetok na Interblue Group hneď, ako si to firma zmyslí, firma zaň môže zaplatiť až o 60 pracovných dní. Ministerstvo si v zmluve nevyžiadalo žiadnu záruku, aby predišlo problémom pri prípadnom nezaplatení.

„Súkromná spoločnosť by určite pri takomto veľkom kontrakte a pri neznámej firme požadovala napríklad bankovú záruku," hovorí Nechala.

Interblue pritom stačí, že keď nájde kupca, Slovensko vyzve, aby mu dodalo kvóty a o ono ich bez rizika predá. Ak sa firme Interblue podarilo len pri prvom obchode dohodnúť cenu o jedno euro vyššiu, ako tú, čo má zaplatiť Slovensku, zarobila by bez rizika 15 miliónov eur.

Keby totiž Interblue zrazu zanikla, štát by ostal bez peňazí a aj bez kvót, keďže by ich tretia strana, napríklad Japonsko nadobudla v dobrej viere, že je Interblue ich majiteľom. Štát si s Interblue dohodol iba úrok z omeškania 0,05 percenta. „Zmluva pritom neobsahuje ani len zákaz kupujúcej spoločnosti disponovať s emisiami až do zaplatenia kúpnej ceny štátu," hovorí advokát Martin Timcsák z kancelárie Valko and partners. Timcsák považuje mizivú ochranu štátu za najslabší bod zmluvy.

„Zmluva medzi štátom a Interblue nie je vôbec vyvážená. Nevyváženosť je pritom zarážajúca s ohľadom na množstvo finančných prostriedkov, o ktoré v danom prípade ide," dodáva Timcsák. Advokát Radovan Pala z kancelárie e/n/w/c pripomína, že Interblue môže Slovensku blokovať predaj 35 miliónov ton emisných limitov, ktoré má napevno dohodnutých. Zároveň, ak sa nezruší jej exkluzivita - opčné právo - nebude môcť inému predať ani zvyšných 49 miliónov ton emisných limitov.

Opciu môže Slovensko vypovedať. Právnici však upozorňujú, že vypovedanie práva je neštandardný právny úkon. „Na súde by sa to dalo napadnúť pre nezrozumiteľnosť. Vypovedávajú sa záväzky, ale práva?" pýta sa Nechala. Existuje tu podľa neho hrozba, že by súd takéto vypovedanie označil za neplatné. „Ide tu buď o nezodpovednosť tých, čo zmluvu pripravovali, alebo to mohol byť aj úmysel," myslí si Nechala.

Otázkou je podľa neho aj to, kto zmluvu pripravoval - či právne oddelenie ministerstva životného prostredia, alebo právnici Interblue Group. Na túto otázku hovorkyňa rezortu Jana Kaplanová nevedela včera odpovedať.

Je nevypovedateľná

Táto nevýhodná zmluva je pritom podľa Palu v podstate nevypovedateľná. „Na zrušení zmluvy by sa museli dohodnúť obe strany. Zmluva je totiž uzavretá na určitý čas a neumožňuje jednostrannú výpoveď."

Premiér Robert Fico tento fakt odmieta. „Podľa informácií, ktoré mám, je vypovedateľná, nie je v nej žiaden problém." Fico by bol totiž veľmi rád, keby sme ešte niečo predali. Tvrdí totiž, že v súčasnosti je trh s emisiami mŕtvy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 023
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 110
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 979
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 877
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 618
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 756
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 772
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 609
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 500

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.